Har någon här några erfarenheter av åskskydd till telefon/adsl?

Hej !!
Har nE5%gon hE4%r nE5%gra erfarenheter av E5%skskydd som funkar bra till
telefonlinje och adsl ..
Alla som man kan kF6%pa pE5% stan , funkar inte med adsl stE5%r det pE5%
fF6%rpackningen ...
Vill ha ett som funkar med adsl , gE4%rna dom snabba 24 Mb
uppkopllingarna ...
Sett det finns en ritning pE5% en svensk sida , med 3
garsurladdningsrF6%r , nE5%gon som testat det med snabbt adsl upp
koppling ??
http://tekniken.se/dsl/doc/lightn02.html
NE5%gon som vet mer vad man ska ha ???

Swealt

Re: Har någon här några erfarenheter av åskskydd t ill telefon/adsl?

Kan bero på hur de har kopplat. Om de är importerade.
Utländska kopplingsvarianter fungerar oftast inte i Sverige.

Det där är min egen konstruktion och jag kör med Telia ADSL 24 Mbit/s.
Det fungerar utmärkt och jag ser ingen skillnad i hastighet med eller
utan det där ADSL-filtret inkopplat. Har testat det många gånger.
Gasurladdningsrören är de som påverkar hastigheten minst
eftersom de har så otroligt låg kapacitans.
Gasurladdningsrören är dessvärre långsammare än varistorerna (MOV)
och därför kan transienten bli lite väl hög om den är snabb.
MOV finns i olika storlekar. De kraftigaste har dessvärre hög kapacitans
som därmed dämpar höga frekvenser mer (ger lägre fart på ADSL).
De värden jag har valt (S07 och S10) påverkar inte så mycket
att jag märker någon skillnad på min 670m långa telefonledning.
Anledningen att jag konstruerade eget åskskydd är att de man
kunde köpa då var för dåliga för min smak.  Det skulle bli för dyrt
om hela datorutrustningen med modem skulle totalhaverera.
Vi har ganska ofta åska här och mitt åskskydd har löst ut många
gånger nu.  Man måste veta om att man bör byta ut komponeterna i
åskskyddet om de gjort nytta många gånger, eftersom det blir
slitage på komponenterna för varje överslag.
OBS att jordningen av skyddet är oerhört viktigt!
Man skall ansluta det mot eljord med låg impedans, inget annat.

[...]

Anledningen att jag konstruerade mitt eget åskskydd är att de man
kunde köpa då för många år sedan var för dåliga för min smak.
Det skulle bli för dyrt om hela datorutrustningen med modem skulle
totalhaverera.
Vi har ganska ofta åsknedslag här och mitt åskskydd har löst ut många
gånger nu.  Man måste veta om att man bör byta ut komponenterna
i åskskyddet om de gjort nytta många gånger, eftersom det blir
slitage på komponenterna för varje överslag.
OBS att jordningen av skyddet är oerhört viktig!
Utan bra jord är åskskydd så gott som värdelösa.
Man skall ansluta det mot eljord med låg impedans, inget annat.
Alltså kort och tjock jordledning med låg impedans.

Re: Har någon här några erfarenheter av åskskydd till telefon/adsl?
Tackar fF6%r den grundlE4%ggande infon , ken !!!
Det fE5%r nog bli att bygga ett sjE4%lv , tycker det ja sett pE5% clas ger
ett billigt intryck ,med en tunn spiralsladd pE5% ...
Bra att fE5% hF6%ra att det funkar med 24 Mbit , det var det ja ville det
skull gF6%ra ...
Googlat runt lite pE5% nE4%tet och don flesta ritningar ja hittat E4%r
kopplade pE5% ungefE4%r  som din , fast en del har motstE5%nd i serie och
nE5%gon typ av transitskyddsdiod , sE5% det E4%r nog din koppling ja ska
bygga ...
Det E4%r vE4%l kanske samma princip pE5% alla , E4%ven telias som kostar
multom ??

Swealt

Swealt

Re: Har någon här några erfarenheter av åskskydd t ill telefon/adsl?

Ja i princip fungerar de flesta lika, men vissa av dom har
ingen jordning!  Utan jord är helt förkastligt till sådant här
när man skyddar en dator med modem.
Skydden utan jordning fungerar endast när man har fristående
telefoner på telefonledningen som inte är kopplat till något
eluttag eller står på något jordat föremål såsom en diskbänk.
En dator är i princip alltid jordad via vägguttaget även om
det är ett ojordat vägguttag (jo faktiskt).
Hela elsystemet är att betrakta som jord för en blixt.
De köpta skydden är ofta billigare konstruerade än mitt skydd.
Transientskyddsdioder fungerar också men går ofta sönder i
första smällen, liksom motstånden gör (= engångsskydd alltså).
Jag började med just sådana, men insåg att det inte var bra i längden.
Nu behöver jag bara byta säkringar. Efter ett större antal smällda
säkringar kommer jag dock att byta ut komponenterna i skyddet.
Det finns effektiva skydd att köpa också, såsom denna
om man inte vill bygga själv   69-708-59  ca 400 kr.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok90%20.htm

Re: Har någon här några erfarenheter av åskskydd till telefon/adsl?

Ett annat sätt är att skilja *dsl modemet med två fiberkonverterare.
Smäller det så ryker bara en fiberkonverterare + *dsl modem.
Ev, ev kanske man kan bygga ett sådant själv mha fotodioder/lysdioder för
korta distanser.

I övrigt så bör allt kablage in till huset gå igenom en gemensam ingång som
har en jordpunkt.

För 400V sidan är det godkända saker som gäller + installatör. Dessa kostar
visst 5000 kr.

Re: Har någon här några erfarenheter av åskskydd t ill telefon/adsl?
On 09 Jul 2006 11:55:41 GMT,

Det borde fungera men kan vara lite knepigt att fixa till.
Bäst vore fiber istället för ADSL med sina koppartrådar så att
vi slipper alla galvaniska förbindelser förutom elmatningen.
Fiber är nyttigt!
Gör man åskskyddet på teleledningen på rätt sätt så skyddar
det faktiskt väldigt bra. Dock kan man inte garantera skydd
om blixten slår ner direkt i ledningen strax utanför huset,
men det är så sällan sådant sker. Oftast är det överspänning
som blir av nedslag i närheten av en ledning en bit bort.

Ja det är viktigt!

Borde vara standard numera tycker jag.

Re: Har någon här några erfarenheter av åskskydd t ill telefon/adsl?

http://tekniken.se/dsl/doc/lightn02.html

Mitt skydd har gjort nytta så många gånger att jag tappat räkningen nu.
Törs inte testa att köra utan det annat är när det garanterat är
molnfritt.
Inte kopplar jag ur ADSL-modemet vid åska längre.
Så pass mycket litar jag på mitt åskskydd.

En gång nyligen gick faktiskt en säkring sönder vid ett strömavbrott.
Jag tror inte att det berodde på blixtnedslag den gången.
Strömavbrottet kanske orsakade en spänningsspik på teleledningen,
eller på elnätet?  Mitt skydd skyddade åtminstone mot det också.
Skyddets uppgift är helt enkelt att se till så att det inte blir
för stor spänning mellan telenätet och elnätet.
Det är därför man måste jorda skyddet bra i elnätet.

Innan jag byggde mitt eget åskskydd körde jag med ett köpt
(från Telia) ojordat åskskydd i telejacket och det small av
tre gånger varav en gång när jag var hemma.
Det small rejält när komponenterna exploderade.

Re: Har någon här några erfarenheter av åskskydd till telefon/adsl?

Jag har ett sånt där 70kr's som man kan sätta i vägguttaget för att döva
samvetet lite.

För ca 4 år sedan slog blixten ned i huset där jag bodde. Det brände upp
TV-koaxen hela vägen från taket ned förbi (1.5m) från datorn och alltså ca
0,3m från 220V-uttaget där jag hade den där prylen och datorn inkopplad.

Satt f.ö vid datorn då det small. Det hände ingenting! Koaxen brändes sönder
men datorn fortsatte snurra. Taklampan brändes dock sönder och utlöste
därefter jordfelsbrytaren. Först 1 år snare förstod jag varför Txt-TV-kortet
slutade fungera. Det var helt, men det fanns helt enkelt ingen TV-kabel
bakom det uttaget efter nedslaget.

Bor man i stan, i hyreshus är det kablar och vattenrör överallt som jordar.
Ett hyreshus är nästan en Faradays bur.  Spikar och nedlag sprider sig inte
långt!
Däremot på landet, jag vet en bekant som brukar få modem sönderslagna för
alla nedslag inom ca 1,5Km.

Morgan O.

Re: Har någon här några erfarenheter av åskskydd t ill telefon/adsl?
On Sun, 09 Jul 2006 13:59:31 GMT, Morgan Ohlson

Jag bor på landet i ett hyreshus och får ofta överspänningar på just
teleledningen trots att den är nedgrävd hela vägen 670m från stationen.
Elsystemet klarar sig tack vare att vår transformator står endast ett
hundratal meter på marken härifrån och det är jordkablar till och
från den. Blixten måste slå ner i vår egen nedgrävda kabel från
transformatorn för att det skall hända något via elkabeln.

Re: Har någon här några erfarenheter av åskskydd till telefon/adsl?

NE4%r det gE4%ller jorden till skyddet  , kan man utnyttja den som finns
i det jordade uttaget hemma ??
FF6%r bor man i hyreslgh sE5% E4%r det inte sE5% enkelt att gF6%ra ingrepp i
elcentralen ...

Re: Har någon här några erfarenheter av åskskydd till telefon/adsl?

Undrar om hyresvärden är juridiskt ansvarig för ev undermånligt åskskydd..

Re: Har någon här några erfarenheter av åskskydd t ill telefon/adsl?
On 09 Jul 2006 17:04:29 GMT,

Det finns nog inga sådana krav på hyresvärden alls.
Jag tycker att man borde införa åskskydd på alla nybyggen för alla
ledningar som går in i huset, både el, tele och kabel-TV m.m.
Vi har ju så många känsliga apparater numera.

Re: Har någon här några erfarenheter av åskskydd t ill telefon/adsl?

Det är klart bättre än ingenting.  För bästa skydd bör inkommande
teleledningen passera nära elcentralen med åskskyddet placerat
nära elcentralen med en riktigt kort och tjock jordledning
däremellan.  Ju kortare och tjockare, desto bättre.
När man bygger hus bör alla ledningar gå in i huset på samma ställe,
gäller även vattenledningar. Då har man bra förutsättningar för att
ordna riktigt bra åskskydd för alla ledningarna.

Det är sant, men för mig gick det fint att fixa.

Re: Har någon här några erfarenheter av åskskydd till telefon/adsl?

Hej !!
Har någon här några erfarenheter av åskskydd som funkar bra till
telefonlinje och adsl ..
Alla som man kan köpa på stan , funkar inte med adsl står det på
förpackningen ...
Vill ha ett som funkar med adsl , gärna dom snabba 24 Mb
uppkopllingarna ...
Sett det finns en ritning på en svensk sida , med 3
garsurladdningsrör , någon som testat det med snabbt adsl upp
koppling ??
http://tekniken.se/dsl/doc/lightn02.html
Någon som vet mer vad man ska ha ???

Swealt

Kolla på

http://www.transient.se /

Där finns lite smått och gott.
Digigard ska visst vara bra.

Jag har bara gasurladdningsrör i en liten grå plastlåda från Ericsson till
teleledningen.
Allt är mycket väl jordat och har numera en egen ordentlig plint.
Därifrån är det även utdraget en rejäl vajer gjord i lindade grova
koppartrådar
som går till ett 2 meters jordspett också gjort i koppar.
Vajern är förbunden med spettet via primadurklämmor, som är till för just
sådan anslutning.
Jordningen har bara 2 meter till elcentralen i huset.
Även åskskyddet till stora trådlösa nätverkantennen är ansluten i
jordplinten numera.
Lit väl lång kabel kanske, men garnterat bättre än inget alls.

Huvudelcentralen på baksidan av garaget har eget åskskydd för strömen
(Elrond komponent)
Även där är det nedgrävt kopparvajer till ett likadant jordspett.
Hade kanske inte behövts där ev. för det visade sig att huvudkabeln från
Fortums plintskåp till mig (jag är ensam på den kabeln)
Är 50 !! kvadrat. Vilket man nog får anta är rätt bra tilltaget.
Varför så grov vet jag ej. Det är inte mer än 75 meter till fortumplinten
heller.

Men det Ken påpekar om varistorer är sant.
Man kanske skulle kompletera lite....

XR(V)

Re: Har någon här några erfarenheter av åskskydd till telefon/adsl?
On 060709, XR(V) went completely off-topic in swnet.teknik.elektronik by

Aluminium eller koppar?

--

En son är bättre,
fastän sent född,