Frekvenser, Canal Digital KabelTV

Hej elektronik intresserade.

Är det någon som har koll på vilka frekvenser som Canal Digital sänder på i sitt digitala kabel TV nät.

Jag har ett TV kort som jag en kan få att fungera, hittar inga kanaler vid sökning. Jag skulle vilja verifiera detta med att ange frekvenserna manuellt.

Är det någon som har en lista på dessa?

// lasseo

Reply to
Lasseo

Canal Digital har svjv inget eget kabel-TV-nät. Vilka frekvenser deras kanaler ligger på skiljer säkerligen mellan olika kabel-TV-nät. Förmodligen skiljer även kodningen.

Är du säker på att du har rätt sorts kort för ditt kabel-TV-nät? De flesta kör säkert DVB-C men någon ska säkert vara krånglig.

/Anders

--
 -- Of course I'm crazy, but that doesn't mean I'm wrong.
Anders Hammarquist                                  | iko@cd.chalmers.se

Ex.vis Samsung boxen för kabel (DCB-9401Z) visar i sin kanal-lista på vilka frekvenser (=muxar) som kanalerna ligger på. Det verkar vara standard att dessa (muxar) ligger placerade i 8MHz steg ifrån varandra. I ComHems nät börjar muxarna på 290MHz osv. Dock är det tomt på vissa positioner på deras nät. Här är en scanning gjord på ComHem med "My Theatre". (Jag har inte ComHem's UHF muxar hos mig.)

ComHem kör alltid samma: 6,875 Megasymbol-hastighet. Om du inte har ställt in detta rätt - så är det nog svårt att hitta nått vid scanning?

Reply to
kalev-