Fråga: varvtalsreglering t. borrmaskin

Hej. Jag fick tag p=E5 en riktigt bra _gammal_ borrmaskin h=E4romveckan, men det =E4r ett "problem" med den. Den har ju inte stegl=F6s varvtalsreglering... Vad skulle h=E4nda om jag satte en vanlig gl=F6dljusdimmer p=E5 sladden till den? Skulle det funka som varvtalsreglering? Skulle maskinen ta skada av det?

Sen har jag en annan fr=E5ga som kanske inte h=F6r till den h=E4r gruppen, men n=E4r jag =E4nd=E5 h=E5ller p=E5... Borrmaskinen i fr=E5ga =E4r troligen en Metabo fr=E5n 60-talet (gissar jag), en ganska l=E5ng maskin med metallh=F6lje. Strax bakom chucken sitter en ring som p=E5minner om de vridmomentinst=E4llningsringar som finns p=E5 moderna skruvdragare. Den har ett antal steg (4-5) mellan ett inre och ett yttre l=E4ge. N=E5n som har en aning om vad den kan vara till f=F6r? Tror inte att det =E4r n=E5n slagborrfunktion.

Mvh, Tomas

Reply to
tmp

dom flesta varvtalsstyrda borrmaskiner har ofta bara en tyristor och halvågständning (det är därför dom surrar och skakar så när man försöker smyga igång dessa) med en bottenkontakt för fullfartsläge.

universalmotrorer som borrmaskiner tål nämligen likström och pulsad likström som det blir av ovanståenden reglersystem.

det svåraste för dig är nog att få till en vettig implementation av regleringen i hantaget och jag skulle nog fundera på att ta reglerutustningen från en skrotad dito modernare borrmaskin

Skulle det gå att mata borrmaskinen med _ren_ DC spänning?, någon ide om vilken spänning den kan gilla.. ?

Tänkte det kunde vara bra å veta till ev. projekt ;)

sådana med borstar som blixtrar - ja och spänningen är samma som växelström, dvs 230 Volt vid full flås.

Det skulle varit lättare med en modellbeteckning. Dock misstänker jag att det är till momentinställning för just skruvdragning. Nu var det ju ett tag sedan jag höll på med maskinreparationer men vill minnas att det fanns sådana maskiner.

Reply to
User &

Tack f=F6r svaren! Hade unders=F6kt saken n=E4rmare (mer handgripligt) hade jag uppt=E4ckt att ringen faktiskt anv=E4nds f=F6r att st=E4lla in slag... I fyra steg fr=E5n lite l=E4tt naggande till rej=E4lt hamrande. Till mitt f=F6rsvar f=E5r jag v=E4l h=E4vda att jag bara snabbt provstartat den eftersom maskinen =E4r ett loppisfynd, d=E4r det borrmaskinsstativ den satt i var det jag egentligen var ute efter och borrmaskinen var bara en bonus! ;-)

/Tomas

Reply to
tmp