Fler säkringar i en LGH?

Skulle vilja bygga ut centralen i min lgh, med 2st 20A säkringar
ytterligare, eller eventuellt bara en 25A . Men vad är det som begränsar hur
många säkringar o styrkan på dessa som jag(elektrikern) kan sätta upp?

Har nu 2st 10A o en 20A.

Re: Fler säkringar i en LGH?

Du har antagligen bara en fas in i lägenheten och
din huvudsäkring ligger antagligen på 25A.
Du kan ha hur många säkringar du vill *men*
du lär inte kunna belasta alla säkringarna till max.

Vad har du tänkt mata med 20-25A
För att få sätta i en 20A säkring så måste kabeln från
säkringan vara minst 4mm2, 25A kräver minst 6mm2.
Vanliga vägguttag får bara avsäkras med max 16A.
Dom uttag som du måste använda måste klara
minst 32A för att du ska få mata dom med 20-25A.

en kabel med arean 1,5mm2 får belastas med max 14A
en kabel med arean 2,5mm2 får belastas med max 16A

Du kan ha 2 st 20A säkringar om du vill *men* om du
belastar båda med 16A vardera så kommer huvudsäkringen
lösa ut.

Re: Fler säkringar i en LGH?

Oki, antog att det hade med huvudsäkringen i källaren att göra, men om jag
inte minns helt fel från Eon`s faktura så är den bara på 16A (har letat
innan också efter fakturan men hittar den inte). Innebär det i så fall att
jag bara kan belasta samtliga mina säkringar med med max 16A samtidigt? Vad
händer om jag då belastar mina säkringar med mer än 16A, går huvudsäkringen?
Eller kan jag helt enkelt inte få ut mer ström?

Japp 1-fas har jag bara i min lgh.

Det jag skulle vilja ha i min lgh som jag håller på att renovera är antingen
inbyggnadshäll med ugn (kräver 3*16A, EJ 3-fas) Eller om inte det hade
gått(för dyrt?) så i allafall en 25A säkring som dom flesta
glaskeramikspisar "kräver" idag? - Vet att jag kan köra en sådan spis med en
20A säking också, men det är inget alternativ för mig!

Bor på fjärde våningen (längst upp) så att låta en elektriker komma hit o
fixa 3-fas eller byta ut 16A säkringen + kablarna upp hit blir för dyrt!

/tack

Re: Fler säkringar i en LGH?

Ja om du har 16A huvudsäkring är det totala max.
Vid 3-fas är det 16A på varje fas.

huvudsäkringen?

Ja det gör den.  16A huvudsäkring är normalt för lägenheter.

Det är säkringen som bryter så att ledningen inte brinner,
vilket den skulle göra om säkringen är för stor.

Re: Fler säkringar i en LGH?
huvudsäkringen?

JA *OM* det är 3-fas! när det är 1-fas så är
huvudsäkringen oftast (till 99,99%) 25A.
Eftersom 25A 1-fas motsvara samma effektuttag som 16A 3-fas.

Re: Fler säkringar i en LGH?
On Thu, 03 Aug 2006 22:29:38 +0200, Demmpa

Verkar fel det där tycker jag.

Enfasbelastning:
 1 x 25A x 230V =  5750W
 3 x 16A x 230V = 11040W
Trefasbelastning:
 3 x 16A x 400V = 19200W

Vid trefasbelastning när man tar ut mellan faserna (400V)
kan man ta ur mer effekt tack vare den högre spänningen
utan att varken ledningar eller säkringar tar stryk.

Re: Fler säkringar i en LGH?
Jag tabbade mig, tänkte inte klart, jobbig arbetsvecka.

Re: Fler säkringar i en LGH?

Borde det inte vara
3 x 16A x 400V / sqrt(3) 3D% 11085 W
dE5% man inte har 16A mellan fas1-fas2 exakt samtidigt som mellan fas1-fa=
s3
och fas2-fas3.

Nej, tyvE4%rr - man kan inte ta ut mer effekt totalt i huset om man
byter 230V-prylar mot 400V dito dE5% det blir samma totala belastning pE5%

huvudsE4%kringarna.

Om man har en 1-fasig apparat i 230V som drar X watt sE5% drar den X/230 =
frE5%n en (1) huvudsE4%kring. Kopplar man istE4%llet in en 400V dito med =
samma
effekt mellan faserna sE5% drar den X/400 A, dvs en minskning av strF6%mm=
en
med sqrt(3).
Men denna lE4%gre strF6%m gE5%r nu via tvE5% (2) huvudsE4%kringar. FF6%r =
den fF6%rsta
fasen har man dE5% "frigjort lite strF6%m" att anvE4%ndas till annat men =
pE5% den
andra fasen har man tagit bort lika mycke. TE4%nker jag rE4%tt?

Re: Fler säkringar i en LGH?
On Wed, 16 Aug 2006 11:40:37 +0200, Bo Siltberg

Du har fel.  Att öka spänningen på strömuttaget ger
automatiskt högre effektuttagsmöjlighet.

Rätt.  Din belastning TAR inte mer effekt.
Då får du faktiskt kapacitet över till annat.
Man kan ta ut samma ampere i både 230V och 400V,
men med 400V kan du ta ut mer effekt.  Ohms lag gäller.

Nej, du tänker fel.  Varje fas är 120° fasförskjuten.

Re: Fler säkringar i en LGH?

Exakt. Roten ur 3 får man inte glömma när man räknar trefaseffekt.

Nej, det har han inte.

Ohms lag gäller givetvis men man måste tänka på att det finns två strömmar
att ta med i beräkningen. Fasströmmen som flyter genom belastningen
(apparaten), antingen till nollan (230 V) eller till nästa fas (400 V), och
huvudströmmen som flyter genom säkringen.

I en enfasbelastning eller Y-kopplad trefasbelastning är huvudström =
fasström. Alltså kan vi räkna exempelvis 3 * 16 A * 230 V = 11 kW

Kopplar vi istället våra belastningar mellan faserna så gäller att
huvudströmmen = fasström * roten ur 3 (ung. 1,73). 1,73 * 16 A * 400 V = 11
kW

Dvs ett trefassystem med 400 V huvudspänning avsäkrat med 16 A kan överföra
maximalt 11 kW oavsett om lasterna kopplas fas till fas eller fas till noll.

Trefas ÄR inte helt lätt att begripa sig på...

Jag använder en gratisversion av SPAMfighter för privata användare.
6435 spam har blivit blockerade hittills.
Betalande användare har inte detta meddelande i sin e-post.
Hämta gratis SPAMfighter idag!

Re: Fler säkringar i en LGH?
Iallafall så fick jag svar (från ett forum) från en kille som hade samma typ
o antal
säkringar som mig (1st 20A + 2st 10A), hans huvudsäkring är på 25A, precis
som
min (har kollat upp det nu). Killen hade kallat dit en elektriker o fått
uppmonterat:

1st 25A Automatsäkring
2st 16A Automatsäkringar
2st 10A Automatsäkringar

o det ska tydligen fungera, till hans huvudsäkring i källaren används tröga
25A skruvsäkringar, likadant hos mig.Han har även en diskmaskin (vet inte
hur mycket ström en sådant tar dock).

Re: Fler säkringar i en LGH?

Elbolagen har bara en typ av abbonemang för lägenheter,
det är på 16A 3-fas, vid omräkning till 1-fas så ligger
huvudsäkringen på max 25A.

10kWatt => 14,4A á 400V eller 25,1A á 230V
16A 3-fas motsvarar ungefär 25A 1-fas vad det gäller
hur stor effekt man kan plocka ut.

En 1-fas-spis ligger oftast på 20A.

Din *huvudsäkring* är till 99,99% på 25A, ja! du kan
plocka ut lika mycke ström som huvudsäkringen är märkt
(i ditt fall antagligen 25A) även att det på räkningen
ifrån elbolaget står att du "bara" har 16A.

I den lägenhet som jag hade (när jag veckopendlade föra året)
var det bara 1-fas i. Och i centralen i lgh:n så fanns det fyra
säkringar 20A till spis och 3st 10A till kyl/frys, lampor, uttag.
På räkningen från elbolaget stod det att det var 16A i huvudsäkring.

Det går att sätta en 25A säkring i centralen för att mata spisen
*MEN* har du någon lust att springa ner i källaren
om du skulle överbelasta säkringen, eftersom du till
99,99999999% inte bara använder spisen utan du har kyl/frys,
lampor, "väggråttor", ev. dator/tv/stereo igång sammtidigt.

Tror du att den/dom som flyttar in efter dig har lust att
springa ner i källaren?

En efterföljande säkring bör aldrig vara större eller lika
stor som den innan (säkring nr2 gör ingen nytta).

Undercentralens säkringar bör alltid vara minst ett nummer
lägre än huvudcentralens.
Vid t.ex. 25A huvudsäkring så bör säkringarna efter huvudsäkringen
vara på högst 20A *men* det gäller att inte ha mer än
en eller två 20A säkringar.

Re: Fler säkringar i en LGH?

nu hänger jag inte med riktigt

per fas, då man har 3.33 KW per last i D-koppling, där varje last drar
8.33 ampere 400 Volt och vid kombineringen i knutpunkterna så blir det
14.4 Amp med grannlasternas summerade strömmar inräknat enligt:
        ___
Ih = \/ 3  * If  (Ih=huvudströmmen - linjeströmmen, If=fasströmmen genom
varje last)

eller 25,1A á 230V

det är här jag inte får ihop det

10000 KW / 230 =  43.48 ampere i Y-koppling varav lägenheten bara har
tillgång till ett ben (Ih). I Y-koppling drar man lika mycket huvudström
som fasström och obalans mellan lasterna (här mellan lägenheter) ger
'felström' på nolledaren.

25 ampere 230V ger som mest 5.75 KW - mer kan man inte få ut på en
säkring och enfas. Skall man ha in mer kräm så måste man få in mer kabel
från andra faser och då är 3-fas den effektivaste sättet.

Absolut inte - du har bara halva kapaciteten med 1-fas 25 ampere (5.75
kW) gentemot 3-fas 16 ampere (16/1.73 * 400 * 3 = 11.085 kW)

Skulle du dra 25 ampere per huvudström (som man gör i enfasfallet) i
3-fas och så skulle du få ut 17.3 kW (3 * 5.75 kW)

...eller så står det väldigt fel i gamla formelsamlingen med tillhörande
läsande hjärna...

Ja, med denna igång så har man bara 5 ampere för allt annat i
lägenheten, varav kyl o frys käkar upp minst 2.5 ampere pga. låg
effektfaktor på kompressorn, påslagen dator, TV, nöjesprylar (spel, ljud
och hembioanläggning) och en bunt väggvårtor, alltihop med ganska dåliga
effektfaktor (hög crestfaktor -> pulsad ström) och drar säkert
tillsammans minst 500 Watt och med ström motsvarande 1 kVA (4.5 ampere).

(värmen i säkringen ökar i kvadrat med strömmen - så toppvärdet på
strömpulserna från sammanlagda antalet switchade nätagregat och
energilampor kan drastisk reducera den möjliga effektuttaget i kW
räknat, och huvudsäkringen kan gå fast elmätaren bara snurrar för 4 kW
last eller tom. mindre...)

I det läget skall man inte bli förvånad om huvudsäkringen går om man kör
micron (1800 watt) och/eller damsugaren (a 1.5 - 2.2 kW) samtidigt som
man lagar mat...

Elinstallationer i äldre lägenheter är helt enkelt inte gjord för dagens
elintensiva levnadsstil.

Re: Fler säkringar i en LGH?

Kanske man kan ha en egen sån där kondensatorbatteri som elverket kör med så
man inte får så hög belastning?  (i VA)

Re: Fler säkringar i en LGH?

för kylskåpen, ja, men det är värre med switcharna då dess 'extrasström'
inte kan fixas med fas-kompensation utan med lågpassfiltrering och det
är en helt annan grej med mycket järn, koppar och stora kondingar i
jämförelse med fakompenseringskondensator.

stora switchare har power komensations-kretsar som gör att det ser något
så när resistansaktig i belastning, men problemet är alla agregat under
2-300 Watt som sällan har det - är så många fler (energilampor tex.)

/TE

Re: Fler säkringar i en LGH?

Du har så helt rätt, jag orkade inte tänka klart.
Det har varit en alldeles för jobbig vecka.

Effektberäkning Was: Fler säkri ngar i en LGH?

<klipp>

Ursäkta inhoppet men nu har du kommit till något som intresserar mig.

Har ett skymningsrelä som klarar 1300 watt resistiv last och det styr:

- 3 lågenergilampor á 9 W vid entrén
- 1 lågenergilampa á 9 W vid garaget
- 1 lågenergilampa á 11 W på husknuten
- 2 halogenspottar f.n. 50 W st. Skall bytas till 20 W

och skall utökas med:
- 3 trädgårdsbelysningar (varje har 6 lampor som drivs via väggvårta på x W)

Vid juletid även ljusslingor 4-6 st och annat jag kan hitta på.

Hur påverkar detta skymningsreläet belastningsmässigt?

jag har funderat på att låta skymningsreläet styra ett vanligt relä som
tar hand om lasten för att undvika felbelastning av skymningsreläet men
inte kollat upp detta än.

Låter det vettigt eller är det bara slöseri med tid och pengar att sätta
in ett relä för få en belastning som mer motsvarar resistiv last?

Kom med synpunkter och frågor!

Finns det någon formel som man kan använda för att beräkna den faktiska
strömmen som du uppskattar i första stycket i ditt inlägg ovan?

--

/Anders

Re: Effektberäkning Was: Fler sä kringar i en LGH?

det är begreppet VA på grejorna bli intressamta - i allafall när man har
en massa transformatorer, motorer i systemet då VA indikerar hur mycket
strömm systemet förbukar (inte detsamma som Watt som förbrukas) enligt
VA = V * A, och då Volt är givet 230, så kan man med 1300Watt/230Volt =
5.6 Ampere - dvs alltihop tillsammans i systemet får inte dra mer än 5.6
ampere.

Ofta på sådanahär enheter står det hur mycket reaktiv bryteffekt (i VA)
den klarar - kan vara hälften av antalet Watt beroende på hur
brytaren/reläet är utformat.

om den totala strömmen är en bit under märkströmmen/märkeffekten så
behövs det nog ingen slavrelä, då det ofta är relä inbyggd i dessa
skymmningsrelä/tidur etc.

använd/köp en multimeter och mät strömmen om du är elektronnikvan, om
inte, köp en sådan billig energimätare man pluggar in i vägguttaget där
kan man se hur mycket ström utrustningen drar, kanske inte så exakt på
mA - men du får en hint om du ligger en bit under eller en bit över maxlast

om du ligger mindre än maxström (5.5 Ampere i ditt fall) så är det onödigt.

kylskåpen har ofta uppgiven cos(fi) på sin apparatskylt  cos(fi)=0.7 är
inget ovanligt när det gäller elmotorer (med last) transformatorer (med
last) etc. och lysrör med drossel kan ha så lågt som cos(fi)=0.41
(tittade på min Ikea-arbetsbelysning nyss)

effektriangeln:

      /|
     / |
  S /  |
   /   | Q
  /    |
/\fi  |
------|

S är skenbar effekt S (anges i VA och mäts med ström * spänning uppmätt
med multimeter)

P är effekten i Watt - (anges i W)  det du betalar dyrt till elverken
och elmätaren mäter bara denna del.

Q är reaktiva 'extraströmmen' (anges VAr) som inte gör något arbete och
tar bara plats och värmer ledningar och säkringar och minskar antal
möjliga uttagbara Watt för en viss säkringstorlek

'fi' är fasvinkeln mellan ström och spänning.

och relationen S, Q och P är följande:

S^2 = P^2 + Q^2 (pytagoras sats när man räkna hypotenusan på en triagel)

P = S * Cos(fi)

Q = S * Sin(fi)

---

Som man ser är cof(fi)-värdet behändigt då den anger andelen av effekten
som gör nytta (i Watt) av den totala effektförbrukningen i VA.

Re: Effektberäkning Was: Fler sä kringar i en LGH?

<klipp>

OK. Det sitter en 6.3 A säkring i skymningsreläet.  Även med 220 V i
uträkningen blir det 5.9 A. Så det finns nog lite tolerans på den.

Skall mäta efter helgen så får vi se vad det drar idag.

Ligger nog under med god marginal idag. Får kolla närmare juletid när
den blir mer belastad.

Tackar!
Nu kan jag göra lite teoretiska beräkningar och se om verkligheten
stämmer (någorlunda iaf) :-)

Ha en trevlig helg!

--

/Anders

Re: Effektberäkning Was: Fler säkringar i en LGH?

Har sett aktiva effektfaktor kompenserare som har en spole m ibgt el likn
parallellt med ac ingången. Dessa borde kunna kompensera för dessa
störningar?

Man kanske t.om skulle kunna konstruera smps på sådant sätt att man betraktar
50-60Hz ac som "dc" och genom att switcha snabbt kan nyttja energin under
hela perioden?

Site Timeline