fläktstyrning

Hej

Hittade en Basic stamp 2e processor i en låda och tänkte använda den för att styra en fläkt i en ljudisolerlåda där jag har en server. Provade först PWM kommandot men fläkten skrek, pep, och protesterade högljutt trots att jag provade olika kondingar för att runda av kanterna på fyrkantsvågen. Använde då ett par OP-ampar CA3160 och har nu lyckats få en hyfsat linjär utspänning 0 blir ca: 3 volt och 255 ger ca: 12 volt. Använder bara enkel matningsspänning för jag har ju inget behov att gå ner till noll volt.

Problemet är att CA3160 bara kan ge 20 mA utström så jag tänkte hänga på en spänningsföljare OPA 547 elfa

Den är litet dyr bara 135 kr + moms. Finns det någon lämpligare buffer?

Fick en annan idé kan man styra en LM317 genom att byta ut reglerpotten mot en digital potentiometer? Då skulle det ju bli något billigare och mycket roligare...

Det jag eftersträvar är att få en hyfsat linjär funktion mellan typ 5 volt och 12 volt 200-300mA

Hälsningar Håkan

Reply to
Håkan Olsson

Switcha snabbare och använd fläktens lindningar som induktans att lagra energi i.

Janne G

Reply to
Janne G

En Mosfet eller NPN transistor?