fjärrströmbrytare

Halloj

Jag har en fjärrströmbrytare med tre st uttag man kan styra. Kom på att det
hade vart väldigt smidigt att sätta ett sånnt utag på motorvärmaren.
Problemet är bara att det står att man högst får lasta på 1KW. Vad händer om
man lastar på mer? kommer den att ta eld, explodera och ödelägga hela huset?
eller kommer den bara pajja?
Visst ligger en motorvärmare på ca 800W och en kupefläkt på typ 1200W?

Re: fjärrströmbrytare

Konsekvensen är sannolikt överhettning eller fastsvetsning av relät i ett läge.
Vid överhettning hänger det på om omgivande material tar eld pga värmen innan
ledningar smälter eller säkring löser ut. Mao ej att rekommendera.

I övrigt är det enklaste att köpa ett relä som klarar den belastning du önskar
och har 230V ac som manöverspänning som du tar från befintlig
fjärrströmbrytare.

Har du fackmannamässig kunskap så ordnar du ett ersättningsrelä rakt av.

Re: fjärrströmbrytare

Om jag inte minns fel så har jag sett en sådan "relälåda" färdig och klar,
avsedd för just motorvärmare, antagligen tänkt för att man ska koppla
in en timer på den men det funkar ju lika bra här.

Site Timeline