Fjärravläsning, elmätare. Vad ä r detta ?

För några år sedan kvarlämnades detta instrument vid installation av fjärravläsning av elmätare på lands- byggden. Installatörerna hade lite problem så de testade olika fjärravläsningsutrustningar. Någon som vet vad slags instrument det är,och hur det fungerar ?

/Per-Åke

Reply to
Per-Åke Andersson

"Per-Åke Andersson" skrev i meddelandet news:4556214f$1 snipped-for-privacy@x-privat.org...

hade du inte lagt till ordet "landsbygd" så hade jag gissat att det användes till en sorts avläsning, där man nyttjade fas-ledningarna mellan kabelskåp och din mätare att transportera mätar-impuls till en centralenhet i kabelskåpet som sedan samlat skickade iväg mätarställningen via gsm eller liknande.

men på landsbygd har jag nog bara sett gsm-styrd fjärravläsning direkt vid mätare, eller i nätstation, om din mätare sitter väldigt nära en nätstation.

Mvh Johan

Reply to
Johan Stenkilsson