Extra bilbatteri VW buss

*) Batteriet bör vara ett som tål djupurladdning.

*) Det finns färdiga lösningar som det du antyder för båtar. Enklast är nog att repetera samma förfrågan till kompetent personal i butiken.

*) Tänk på effektivitetsförluster ca ~10-20% som uppkommer i samband med omvandling (12V->220V) och att vågformen "modified sinus" fungerar inte med all utrustning.
Reply to
pbgbbrsh

Hej!

Jag har en VW buss fr=E5n 75 och skulle vilja koppla in ett extra bilbatteri som skulle kunna driva tex, cd:n, belysning i bussen (n=E4r man st=E5r stilla) och kanske mini-TV. I praktiken skulle jag vilja kunna ha str=F6m fr=E5n bilbatteriet s=E5 att jag kan omvandla str=F6mmen till 220V f=F6r hemelektronik bruk n=E4r man =E4r ute och campar med bussen.

Klarar man att driva detta fr=E5n ett extra bilbatteri?

=C4r v=E4ldigt gr=F6n inom detta, s=E5 alla tankar och f=F6rslag om detta =E4r uppskattat. Tex om var och hur man f=E5r tag i delarna osv. Beh=F6vs rel=E4 av n=E5got slag?

Tack p=E5 f=F6rhand

Goran VW Bussen

Reply to
goran_hardenmark

Du behöver bl.a. ett speciellt laddningsrelä så att du kan ladda batteriet mha bussens generator, men först måste bussens batteri bli laddat, kan finns i husvagnstillbehörsbutiker.

Sedan för att omvandla från 12V till 230V AC 50 Hz gäller att du använder en kraftig och bra omvandlare, många omvandlare klarar inte switchade aggregat så många hemelektronik använder idag.

Torbjörn (och några till) kommer säkert att göra sakliga utlägg om detta, precis som han/dom brukar.

Demmpa
Reply to
Demmpa