Ethernet och Telefon i samma kabel?

Hej,

H=E5ller p=E5 att renovera en l=E4genhet och ska snart till att dra om lite= el och dylikt. T=E4nkte installera en bunt n=E4tverksuttag n=E4r man =E4nd=E5 = h=E5ller p=E5. Det tar v=E4l inte l=E5ng tid innan TV:n f=E5r en egen IP-adress.

D=E5 slog det mig att Ethernet anv=E4nder ju bara 2 av 4 tr=E5dpar i kabeln. Kanske kan man anv=E4nda de tv=E5 =F6vriga tr=E5dparen att k=F6ra vanlig an= alog telefon p=E5? D=E5 besparar jag mig lite kabeldragning. =C4r detta en bra i= de, eller kommer det bli st=F6rningar som heter duga?

--=20

Rickard

.--. .--. .----------------------------------------. | | | | .-. | Rickard Borgm=E4ster | | | | |/ / | doktorn sub.nu | .-^ | .--. | < |

| ( o | ( () ) | |\ \ `----------------------------------------' `-----' `--' `--' `--'

Reply to
Rickard =?ISO-8859-1?Q?Borgm=E

Precis så använder man redan TP på många ställen. Man kan tom köra videosignal över TP på det sättet.

--
Ichimusai - Tolerated by two cats. ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet URI: http://www.ichimusai.org/

On Sun, 31 Aug 2003 09:00:30 +0200 Ken hit the keyboard and punched:

lite

=E4nd=E5

P-adress.

beln.

g analog

ra

h=F6g

Muchos gracias! Klockrent svar :-)

--=20

> [...]

Reply to
Rickard =?ISO-8859-1?Q?Borgm=E

On Sun, 31 Aug 2003 03:39:14 +0200 Ichimusai hit the keyboard and punched:

beln.

g analog

ra

=F6ra

D=E5s=E5, d=E5 beh=F6ver jag inte oroa mig. Det jag funderade p=E5 var att = Ethernet =E4r v=E4l typ 5V eller kanske =E4nnu l=E4gre, medans analog telefon har en sp=E4nning kring 48V om jag inte minns helt tokigt. Jag vill ju inte h=F6ra HTML:en rassla i bakgrunden medans jag pratar med tjejen alternativt tappa kontakten mellan datorerna f=F6r att det ringer i telefonen.

--=20

> [...]

Reply to
Rickard =?ISO-8859-1?Q?Borgm=E

Det behöver du inte oroa dig över om du inte börjar skicka mycket ström genom kabeln, dvs se till att dina belastningsimpedanser är okay så skall det fungera tillräckligt väl. Och det gör du genom att använda kvalitetstelefon och nätverkskort :)

--
Ichimusai - Tolerated by two cats. ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet URI: http://www.ichimusai.org/
Ichimusai

"Rickard Borgmäster" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@realworld.nu... Hej,

Håller på att renovera en lägenhet och ska snart till att dra om lite el och dylikt. Tänkte installera en bunt nätverksuttag när man ändå håller på. Det tar väl inte lång tid innan TV:n får en egen IP-adress.

Då slog det mig att Ethernet använder ju bara 2 av 4 trådpar i kabeln. Kanske kan man använda de två övriga trådparen att köra vanlig analog telefon på? Då besparar jag mig lite kabeldragning. Är detta en bra ide, eller kommer det bli störningar som heter duga?

--
Rickard

Jag skulle då _inte_ dela upp paren i en TP kabel för en extern inkommande
Danne S

On Sun, 31 Aug 2003 14:06:21 GMT "Danne S" hit the keyboard and punched:

som

mot

Utveckla g=E4rna!

Reply to
Rickard =?ISO-8859-1?Q?Borgm=E

"Rickard Borgmäster" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@realworld.nu... On Sun, 31 Aug 2003 14:06:21 GMT "Danne S" hit the keyboard and punched:

Utveckla gärna!

--
Rickard

Det finns många regler vad det gället telesidan då det finns spänningar över
Danne S

För framtiden vore det bättre om du höll dig till standard. Speciallösningar brukar orsaka diverse praktiska bekymmer framöver. Använd helst en separat TP-kabel för telefoni, som istället kan användas för data framöver om du får ändrade förutsättningar. För övrigt bör du ha transientskydd på inkommande teleledningar utifrån, som är kopplade med tjock och kort jordkabel till EL-jord (heeelst EL-centralen) för att det inte skall uppstå stora potentialskillnade mellan EL och tele-systemen ifall blixten slår ner i närheten.

--

 + Ken +

"Rickard Borgmäster" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@realworld.nu... On Sun, 31 Aug 2003 16:22:26 GMT "Danne S" hit the keyboard and punched:

modem,fax,telefonsvarare

mindre

Riskten

delar

för

Danne, tack för att du tog dig tid att skriva detta. Mycket informativt och lättförståeligt. Måste bara få ställa en motfråga. Jag förstår att avståndet mellan polerna i en RJ45 är kritiskt nära varandra, men som jag hade tänkt göra kanske lite är lika farligt? Jag tänkte använda Cat5/6 kabel och då använda 2 trådpar till telefon och 1 trådpar till telefon. Jag kan ju inte ha telefonen inkopplad i samma RJ45-uttag som datorn, därför tänkte jag istället använda en väggdosa som har 1 st RJ45 och

1 st RJ11. Dessa kontaker sitter åtskilda åtminstone 5 om inte 10 mm.

Vad tror du om det?

En annan sak som talar emot min lösning är att gigabit ethernet lär använda alla 4 trådpar i TP-kabeln. Jag har dock inte fått det bekräftat eller kollat upp detta själv. Kanske du har en insikt i detta?

--
Rickard
Danne S

Vet inte varför jag inte får > på din text, alternativet är ikryssar i inställningarna..

Jag vet!

Anledningen är att du skriver dina inlägg under *signaturen*

Nu när jag svarade på ditt inlägg så kom inte inlägget med tack vara att mitt news-prog plockar bort rätt skrivna signaturer.

en signatur börjar med "-- " och en radmatning.

För att lösa det hela så kan du antingen:

  1. Ställa in news-läsaren till att radera nedersta signaturen (om det går, om inte annat välj alt 2 eller 3).
  2. Radera signaturen manuellt.
  3. Byt news-läsare som kan hantera signaturer rätt.

Är inte helt med på problemställningen. När jag svarar på ett inlägg får jag upp texten med > och sedan skriver jag mitt inlägg där under. Jag har aldrig tidigare behövt ta hänsyn till någon "signatur" tidigare, är detta något nytt ?

När jag svarade på detta fungerade som det skulle.

Mvh Danne

Reply to
Danne S

Nu tittade jag efter i "Rickard Borgmäster" meddelandehuvud och då såg jag att han använder Q-P som teckenkodning "Content-Transfer-Encoding: quoted-printable", det är antagligen det som ställer till problem för ditt news-prog, kanske i samband med att han använder "rätt" signaturavgränsare.

Tyvärr är det få som använder "rätt" signaturavgränsare av dom som använder signaturer, det är ännu fler som inte använder signaturavgränsare överhuvudtaget.

Det är inget nytt i news eller e-mail, endast för Outlook Express.

--

 + Ken +

On Mon, 01 Sep 2003 21:12:28 +0200 Demmpa hit the keyboard and punched:

N=E4r vi =E4nd=E5 =E4r inne p=E5 det,

Jag =E4r inte s=E5 uppdaterad p=E5 news, h=F6ll p=E5 mkt f=F6rut men jag ve= t inte vad Netiquetten s=E4ger om teckenupps=E4ttning? Min klient =E4r inst=E4lld p=E5 ISO-8859-1 men det kanske inte spelar n=E5gon roll i sammanhanget?

--=20

> [...]

Reply to
Rickard =?ISO-8859-1?Q?Borgm=E

On Mon, 01 Sep 2003 16:02:21 GMT "Danne S" hit the keyboard and punched:

Prova igen, jag har bytt transfer-encoding till 8bit istället för QP. Kanske är det det, kanske är det MS Tittut som spökar?

Okej, då lutar det åt att jag låter datanätet få ta sina 4 trådpar i fred. Men det finns väl ingen anledning att dra en sådan kabel för telefonin? Där räcker det väl bra med en 1-parstråd?

Jag inser ju förstås att i och med att det finns 4 trådpar i en TP att tillgå är det väl bara en tidsfråga innan de kommer börja användas. Och jag vill inte måla in mig i ett hörn.

Men att sätta RJ11-jack och RJ45-jack i samma väggdosa ska väl iallafall inte vara något problem, elsäkerhetsmässigt, om de har var sin kabel i röret?

--
Rickard

Rickard =?ISO-8859-1?Q?Borgm=E

"Rickard" == Rickard Borgmäster states:

I svenska möten är det väl inte alltför noga, i internationella är nog iso-8859-1 eller Latin-1 den mest gångbara även om 8859-15 eller Latin-9 (tror den kallas så också) används tillsammans med Unicode och en del annat.

Egentligen skall det väl inte spela så stor roll bara man använder sig av en teckenuppsättning som är standardiserad och man anger en korrekt rad i huvudet som identifierar den. De flesta newsklienter klarar ju olika uppsättningar eller att konvertera till den lokala uppsättningen så långt det är möjligt.

Helst önskar jag att alla kunde byta till UTF-8 över en natt, men jag får väl fortsätta önska :-)