Envis video

Har en patient med symptom jag inte riktigt blir klok på. Det gäller en Nokia monovideo, VCR 3716. Inkråmet är tillverkat av Sharp och verkar ha samma drivverk som exempelvis Sharp VC-A41. Samma prylar skall även finnas i Luxor VCR-4706 och VCR-4786.

Bilden är dålig vid uppspelning och ett högfrekvent oljud letar sig in på ljudsignalen. Bildstörningen ser nästan ut som om ett av huvudena lagt av, men eftersom det knappt fanns någon smuts ens på capstan så känns det inte helt troligt.

Det riktigt kluriga problemet verkar dock ligga i logiken. När man stoppar i sladden så vaknar videon till som den skall och har man en TV ansluten får man upp en meny som uppmanar en att ställa klockan. Den tar snällt emot bandet, men sen tar den inte emot några kommandon varken från fjärr eller knappsats, inte ens eject. Det enda som funkar är att sätta den i standby. Från standby kan man starta vilken funktion som helst, play, rec, spolning, eject. Väljer man play kan man sedan välja snabbspolning med bild framåt eller bakåt och även stoppa uppspelning, men sen måste man gå till standby igen för att kunna välja en annan funktion. Samma symptom gäller både för fjärr och knappsats. Det enda som inte fungerar alls är att välja kanal, timer har jag inte testat.

Kanske har båda felen samma orsak i botten.

Normalt hade jag börjat rota med mode switchen, men på denna modell finns ingen sådan. Det sitter två läsgafflar som känner av ett kulisshjul och det verkar funka som det skall.

Lytarna i kraften verkar riktiga, men jag har inte gjort någon närmre analys.

Är det någon som känner igen symptomen och kan tipsa mig om var jag skall leta vidare?

/Henrik

Reply to
Henrik Johnsson

"Henrik Johnsson" skrev i meddelandet news:d40lgl$2h3$ snipped-for-privacy@newstree.wise.edt.ericsson.se...

Jag hade nog börjat med nätdelen i alla fall. Kolla efter ripple på spänningarna direkt efter trafon.

Hälsningar från Hönö
Thomas Jensen

Har du kollat de optiska givarna? Vanligt är ett prisma i mitten och en sändare och mottagare på varje sida. Rengör dessa med sprit. Kolla sen att lödningarna till dessa "torn" sitter som de ska. Janne

Reply to
Janne