Elpris egentillverkad ström

En av mina arbetsgivare är extremt sniken och missunnar mig att ha den lilla hytt som används för ombyten uppvärmd. Hon stänger helt enkelt av elelementet så fort hon kommer åt. Resultatet blir att mina arbetskläder är fuktiga och håller 3-5 grader när jag kommer på morgonen. Detta för att ett element som körs på 300 W är för dyrt i drift! Ca 6-7 kr/dygn med landström tror jag det blir om inte termostaten slår ifrån (vilket den gör ibland).

Tänkte som en jämförelse upplysa henne om vad en ljusramp som hon envisas med att ha tänd kostar i drift. 43 st 15W lampor = 645 W. När den är tänd har vi dieseldrivet elverk 75kVA. Dieseln är en 4,5 l Volvo

4:a. Bränsleförbrukning kan jag inte uppge eftersom jag bara har tillgång till den totala förbrukningen inklusive framdrivningsmaskiner.

För att kunna göra jämförelsen behöver jag veta vad strömmen från vårt elverk kan kosta. Kan någon med ledning av dessa uppgifter eller tidigare erfarenheter komma med en grov men rimlig gissning? Att göra ström med dieselmotor kan ju knappast vara billigare än att köpa den. Dubbelt så dyrt? Mer? Mindre?

/erik

Reply to
erik jalking

För att få veta kostnaden måste du veta hur mycket diesel den tar i timmen under aktuell belastning.

Reply to
Pierre

Mer! Det finns ca 10 kWh kalorimetriskt per liter diesel. En krona per kWh. Verkningsgraden på elverket på är i bästa fall 30%, i praktiken sämre. Dessutom driftskostnader. Så det blir nästan säkert mer än 10 kr per kWh, såvida inte anläggningen är mycket stor. Men din arbetsgivare har rätt. Det är slöseri att ha elementet på jämt. Sätt in en timer. Den betalar sig på ett par veckor.

--
Sven Wilhelmsson    http://home.swipnet.se/swi
Reply to

Läste någonstann vid gengasdriftförsök med dieselmotor att 5 ul tänddiesel per liter motorvolym och varv räckte inte riktigt för att motorn skulle orka gå för sig själv enbart på diesel, men ponera att det gör det:

3000 Varv/min * 4.2 liter * 5 ul = 63 ml/min = 3.78 l/h

(Om motorn går med 1500 Varv så är det halva förbrukningen. Motorvarvtalet är låst till 3000, 1500, 1000 eller 750 rpm beroende av generatorns poltal om man har 50 Hz - finns inga mellanlägen i varvtal typ låg varvtal vid låg last etc.)

motorn bränner då runt 40 KW/h bara för att hålla igång sig själv, att lasta på 300 watt ytterligare med 40% verkningsgrad handlar då om 75 ml extra dieselolja/h. generatorn kostar 40:-/h att hålla igång, din element kostar ytterligare 75 öre i timmen - dvs 40.75:-/h och är ditt element enda lasten så så är det 3.3 * 40.75:- = 132.50:-/kWh

hennes lampor 650 W drar extra 134.5 ml/h -> 41.34:-/h eller 63.60:-/kWh om de drivs ensamma på generatorn.

om ni båda kör samtidigt så drar det 237.5 ml/h extra soppa utöver generatorns egenförbrukning eller 42.38:-/h eller 44:61 :-/kWh

hennes kWh-pris till lamporna sjunker med 20 spänn när du slår på ditt element ;-) ett argument som kanske biter (ala outsourcing argument) - så länge man inte räknar ihop allting

Ovanstående är mycket grovt räknat.

--
En lämplig kompromis som kanske fungerar mellan er är just nämda timer
som slår igång elementet ett par timmar före innan du skall dra på dig

vårt

I den lokalen funkar inte en timer. Alldeles för mycket trä och framför allt metall att värma. Att slå på elementet en timme ger inte mycket mer än ett varmt element. Det är fortfarande fuktigt, kallt och rått. Får elementet däremot vara på hela tiden och låta termostaten styra det hela funkar det bra. Bara allt där inne är uppvärmt slår termostaten ifrån ganska ofta och länge. Därför är det dumt att stänga av elementet. Fast jag tror inte att jag har lyckats förklara för min arbetsgivare hur en termostat fungerar så att hon fattat.

/erik

Reply to
erik jalking

Det är inte många människor som fattar hur en termostat fungerar. De vet inte att den känner av temperaturen och reglerar efter behov. Om du skall ha timer måste elementet vara mycket kraftigare för att orka en uppvärmning inom rimlig tid.

erik jalking skrev news:5ajm51F2muermU1 @mid.individual.net i swnet.teknik.elektronik den fr 11 maj 2007 07:06:40p

ge na en spark i arslet så får du säkert sparken och slipper idioten

Reply to
Usenet Rulez

"Usenet Rulez" skrev i meddelandet news:Xns99509FACB45B6perv@130.133.1.4...

Det finns bestämmelser om lägsta tillåtna temperatur i omklädn.rum och arbetslokaler. Så länge det inte är frågan om sv--tjobb så är det bara för arbetsgivaren att rätta sig! Stå på dig!

Ha de Owe R.

Reply to
Owe R.

"Owe R." skrev news:qQyci.2220$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net i swnet.teknik.elektronik den fr 15 jun 2007 06:08:54p

07:06:40p

den

av

arbetskl"der

f"r

för

Finns det bestämmelser om högsta med?

Reply to
Usenet Rulez

"Usenet Rulez" skrev i meddelandet news:Xns9950BA2909EFDperv@130.133.1.4...

Vet ej. Borde finnas?

Ha de Owe R.

Reply to
Owe R.

"Owe R." skrev news:LeNci.2259$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net i swnet.teknik.elektronik den lö 16 jun 2007 10:32:43a

Ja, folk jobbar på stålverk och liknande.

Reply to
Usenet Rulez

"Owe R." skrev i news:qQyci.2220$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net i swnet.teknik.elektronik den fr 15 jun 2007 06:08:54p

07:06:40p