"Elfråga": får jag göra detta själv?

Vet att man som "hempulare" inte får "utöka" en befintlig elinstallation... Ska höja ett innertak och kommer att behöva byta/skarva ett befintligt VP-rör och byta till längre kablar från "kopplingsdosan" uppe vid taklisten ner till det infällda vägguttaget. Alltså inte det minsta komplicerat, men... Får jag göra detta - eller måste jag ta dit en elektriker?

Reply to
Bengan

Du får göra det själv *OM* du först låter en elektriker koppla bort den gruppen, när du har gjort förlängningen/ bytet så måste sedan en elektriker komma och godkänna/ koppla in gruppen igen.

Mao så är det betydligt enklare/billigare att låta en elektriker göra allt jobb.

Demmpa
Reply to
Demmpa

Jag har ju själv haft liknande trådar igång. Som jag uppfattar det så säljs det (uppenbarligen riktat till hemmapulare) material på Clas O. etc (proffsen köper nog inte där...) som man bara kan använda om man bryter mot givna regler. Exempelvis kan man köpa (jag "känner någon" som gjort det) och byta automatsäkringar. Detta lär inte vara tillåtet för amatörer.

Det hela liknar ishockey; Det finns ett strängt regelverk, men den reella tillämpningen är betydligt mera "förlåtande" (OT: den som är intresserad kan ladda hem hockey-reglerna från förbundets sida. När man läser dom så slås man över skillnaden i det man läser och det man ser på isen.. Fast i år har man tydligen bestämt sig för att närma sig reglerna igen...)

/J

Reply to
Johan Stäck

Tack, Demmpa! Då vet jag "rättsläget" (och det var som jag befarade...). Ska kontakta elektriker och diskutera hur vi ska lägga upp det hela.

Bengan

Reply to
Bengan

En lekman (ej elinstallatör med rätt uttagen behörighet) får om den själv vill:

dra alla rör/flexslangar sätta alla dosor dra all tråd/kabel montera alla elcentraler förutom mätarskåpet koppla alla strömbrytare, vägguttag, mm koppla alla dvärgbrytare (säkringar) i alla elcentraler mm mm mm

*MEN* lekmannen får *INTE* koppla in någonting till själva mätarskåpet eller till någon elcentral som är i drift.

Så den som själv vill kan bygga en hel villa helt från obearbetad mark, med allt vad som behövs (förutom i våtutrymmen där försäkringsbolagen kräven en hel del som jag inte har så stort humm om), el vatten, avlopp, mm. Men själva *inkopplingen* av el, vatten, tele, mm måste rätt typ av fackman göra.

Så i ett villabygge går det kanske åt 100st olika typer "eldosor" flera hundra meter rör/flexslang, 3000 meter eltråd (FK),

30 dvärgbrytare, 3 jordfelsbrytare, 2 timrar, 2 skymmningsrelä, mm.
Demmpa
Reply to
Demmpa

Jag har undersökt saken vad gäller badrum och alla försäkringsbolag jag kollat kräver enbart att badrum är fackmannamässigt byggda enligt gällande norm. Gör man rätt och är åtminstone lika noggrann som hantverkaren så har man fullt försäkringsskydd på t ex tätskikt och annat.

Om hantverkaren själv skall kunna utnyttja sin ansvarsförsäkring måste han ha någon form av branschbehörighet men det är ju ett ickeproblem för den som kaklar själv. Vatteninstallation får man för övrigt göra själv så länge man inte har kommunalt vatten och att man följer reglerna naturligtvis. /P

Reply to
PelleN

+Demmpa wrote

Nej det får han inte, det måste finnas en ansvarig byggmästare, och byggmästare kan inte vem som helst signera som.

Vet du f.ö hur det är med folk som har elutbildning, har jobbat som behörig elektriker i en massa år men numera jobbar med annat, vad får han göra åt andra ? åt sej sjäv får han väl koppla allt, men åt kompisar tex ?

För att kunna stå för ett eljobb själv så måste man ha uttagen AB-behörighet (AB, ABL (högst 1000V), ABH (över 1000V))

Demmpa
Reply to
Demmpa

Demmpa