DV-R från Boxer.

Hej. Jag behöver info. En kund har Pioneers DV-R5100 , och när han ska spela in (scart) från boxer så står det att materialet är kopieringsskyddat. Gäller väl bara filmer , eller?

Är det samma sak med andra fabrikat/spelare ?

Och så den intressantaste frågan , går det att kringgå kopieringsskyddet?

/Morgan

Reply to
Morgan

Om det går via SCART så antar jag att det är Macrovision som används. Det finns små boxar man kopplar in mellan som tar bort Macrovision skyddet. Minns inte om jag sett några i Sverige dock.

Reply to
Joel

Här är en som säljer inom EU i alla fall (och hyfsat pris),

Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare.
Reply to
Crister Sporrong

"Joel" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@uni-berlin.de... : Morgan wrote: : > Hej. : > Jag behöver info. : > En kund har Pioneers DV-R5100 , och när han ska spela in (scart) från : > boxer så står det : > att materialet är kopieringsskyddat. : > Gäller väl bara filmer , eller? : >

[...]

Men , om det är Macrovision , som jag känner det , borde det inte gå att spela in på VHS heller. Jag har pratat med kunden igen , och han påstår att _allt_ ifrån boxern tolkar DVD-R:n som kopieringsskyddat. Filmer , nyheter , rabbet.

Jag ska prata med Pioneer om det , men en del av frågan var ifall _andra_ spelare beter sig likadant. Ingen som känner igen problemet?

/Morgan

Reply to
Morgan

Precis som moderna Videokort med TV-ut så misstänker jag att dom har en macromedia-chip som slås av och på beroende vilken media som spelas upp även i Boxer - och förmodligen är det den delen som inte fungerar/är rätt styrd - kanske bara i denna boxer-enhet pga fel.

Ett sätt och kolla är att försöka spela in på VHS-video från boxer vid nyheter mm. och se om det är problem även där.

i så fall så är det 'Boxer' som måste fixas så att den inte scramblar när nyheter visas mm. och problemet är inte hos pioneer-spelaren

Torbjörn Ekström

: > Jag har pratat med kunden igen , och han påstår att _allt_ ifrån boxern : > tolkar DVD-R:n som kopieringsskyddat. : > Filmer , nyheter , rabbet. : : Precis som moderna Videokort med TV-ut så misstänker jag att : dom har en macromedia-chip som slås av och på beroende : vilken media som spelas upp även i Boxer - och förmodligen : är det den delen som inte fungerar/är rätt styrd - kanske : bara i denna boxer-enhet pga fel. : : Ett sätt och kolla är att försöka spela in på VHS-video : från boxer vid nyheter mm. och se om det är problem även där.

Jag förstår vad du menar , men inte skulle väl en VHS-maskin reagera på det?

: : i så fall så är det 'Boxer' som måste fixas så att den : inte scramblar när nyheter visas mm. och problemet : är inte hos pioneer-spelaren : /TE

På måndag ska jag ringa Pioneer igen , känner att jag måste ha mera "kött på benen" Tycker att hela idén faller ifall man inte kan ersätta VHS:en med DVD-R:en fullt ut. Tack så länge. Återkommer. /Morgan

Reply to
Morgan

Macromediastörningar är till just för att störa VHS-inspelningar så att de blir oanvändbara för uppspelningar men inte störa TV:n i direktvisning i allt för märkbar grad. Det har att göra med att TV:n snabbt kan anpassa sig till gittret/störningen (ibland extra trimmat via AV-läget på TV:n) medans den tröga styrsystemet med videotrumma och allt i VHS-spelaren inte kan hänga med i svängarna och därmed aldrig riktigt kan fånga sync igen vid uppspelning.

Rekomendera kunden att prova att spela in med VHS från Boxer och se om det går bra att spela upp igen - just som felsökning för att leta fel i rätt ända. Pioneer-spelaren kan ju inte ta ansvar för något felaktigt scramblat data från Boxer

- utan det är ju i så fall 'boxers' problem.

Som sagt ovan och innan - ger boxer macromedia-cramblad data ut i alla lägen så är det inte Pioneers problem att lösa - utan leveratören av Boxer som får fixa detta!!.

- men först måste man ju veta att det är på detta sättet, tex. med inspelningsprov med VHS-spelare.

Jo mycket skulle underlättas om det inte var den hysteriska jakten på upphovsrätt som de stora bolagen bevakar så svartsjukt och ställer till en massa elände med.

Har du provat via videokabel (gul RCA-kontakt) eller S-video kontakt och sett att det är samma problem även där ??? för om det är macromedia-scramblat så bör problemen finnas kvar även där

- prova också med att spela in _fungerande_ 'hemgjorda' VHS-inspelningar utan macromedia-skydd (tex inspelade TV-nyheterna via vanlig TV-tuner) och se om problemen försvinner i detta läge.

Kort sagt, man får prova lite olika alternativ för att se när och hur problemen uppkommer och vilken enhet/källa det börjar med.

Torbjörn Ekström

Jag har en Sagem ITD 64 som jag spelar in på DVD-R ifrån mot en Panasonic E50 utan problem. Hade tidigare Thomsons box och det var inte heller ngt problem.

Force HD-digitalbox går även den utmärkt att spela över från hårddisken till DVD-recordern.

Reply to
Junkan

+Torbjörn Ekström wrote

Jag trodde det var precis tvärt om, macrovision utnyttjar faktumet att alla moderna videoapparater har AGC som kommer att försöka anpassa sej till störningarna och förstöra hela inspelningen, medans en TV inte är tillräckligt "känslig" för att hänga med och kommer att visa en "ostörd" bild ?

Det beror på att synken i en TV är snabbare att hänga med i svängarna än vad det mekaniska i en videobandspelare är. Det har inte med känslighet att göra, bara snabbhet/långsamhet.