Dubbelriktat satellitinternet - hur fungerar det?

Tiscali säljer ju en tjänst för dubbelriktat internet via satellit. Hur fungerar detta? Man har ju knappast uplink via parabolen?!? Viasat löste väl detta genom ett separat moden för kommunikationen uppströms, men det sög ju rätt hårt, vad jag förstår. Hur har Tiscali löst det? Någon som testat? Vad får man för bandbredd?

///Marcus

-- The views and opinions expressed above are strictly those of the author(s). The content of this message has not been reviewed nor approved by any entity whatsoever.

Reply to
Marcus Fredriksson

Hur det funkar exakt vet jag inte och jag har inte provat, hoppas länken

ändå ger svar på en del av dina frågor. Både uplink och downlink går via satellit. /Steve

Reply to
Steve Dahlqvist

Tack för länken. Det verkar onekligen vara så att den även uplink går via parabolen till satelliten. Jag var inte medveten om att paraboler hade så hög effekt så att det gick att sända tillbaka till satelliten 30000km upp... Man kanske kan jämföra med satellittelefon. Klarar de av att sända tillbaka, borde ju en parabol kunna göra det. Latencyn i nätverkstrafiken torde dock bli rätt hög. (?) Men fråga är om man kan använda vilken parabol som helst till detta, eller om det är specialutrustning som bara funkar till Tiscali?

[...]

upp...

tillbaka,

Tiscali?

Det lär ju åtminstone krävas en parabolantenn med sändarhuvud...

-- /Danne __________________________________________ d a n (dot) a l t e m y r (at) t e l i a (dot) c o m

Reply to
Dan Altemyr

Klarar satelliten att sända med några Watt och det är tolkningsbart i andra ändan (jorden) så gäller också det omvända, har för mig att detta konstaterande kallas för thelevin (sp?) teorem.

Dock vid kraftigt olika frekvenser mellan upplänk och nedlänk så gäller inte alltid detta då ljuftskikt och jonlager i högre atmosfären kan ställa tilln med saker...

Minst 0.25 sek plus processning och paketering inför sändning i satellit och mottagare + internets normala latency, knappast under 0.5 sek - mao. inget man kan spela unreal i nätverksspel med...

Men fråga är om man kan använda vilken parabol som helst

Själva parabolskivan spelar ingen roll - bara den är tillräckligt stor

- däremot är det helt andra huvuden då den skall sända med stor effekt och är det sann duplex så krävs det filter mellan sändarhuvud och mottagarhuvud, går inte höra så bra om sändaren vrålar med

130 dB över mottagarens lyssningsnivå - som att lyssna efter fallande löv intill högtalarna på en rockkonsert...

=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst

+Marcus Fredriksson wrote

Jo det är just det man har, därav den EXTREMT höga installationskostnaden.

Minst sagt ja.

Efter att ha sett deras prisförslag så tappade jag *allt* intresse, det var nästan så man trodde att det var ett skämt, man förstod iaf varför dom inte satte ut priser på hemsidan.

Jag pratade dock med nån som hade tjänsten via arbetsplatsen, och det gick hyfsat snabbt men responstiderna var väldigt långa, alltså det fungerade bra för attg ladda hem saker, men inte mer interaktiva prylar.

Upplänken på KU-bandet ligger 2,5 GHz över nedlänken, så det är ju dock ett hyfsat duplexavstånd....

Men jag tror att det är TDD, baserat på principen att när jag sänder till satelliten kan den sända till någon annan mottagare. Man har ju bara en mycket liten tilldelning av tidsluckor för att dela på en transponder.

VSAT-utrustningen kommer från Gilat,

om man vill veta mer.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779
Reply to
Marcus AAkesson

Det går att använda vilken högkvalitativ parabol som helst, i princip. Dock får du problem att anpassa fästen, hitta fokalpunkten med detta speciella matarhorn mm. Tisacli säljer bara tjänsten komplett med egen parabol, just för att slippa alla problem. Parabolen är en relativt liten kostnad jämfört med resten, Det är dock ett standardmottagarhuvud, så det går att se TV på den också (från den satellit som används förstås). Nedlänken sänds som DVB-data.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779
> [...]
*Massa bra och nyttig info bortsaxat*

Tack för alla svar! Sitter idag med Bostream Xstream och skall enligt leveransbesked få Scream (ostrypt ADSL, 8 Mbit) nästa vecka. Får se hur det blir med den saken... Men det är inte omöjligt att jag flyttar till hus utanför stan inom en överskådlig framtid, och då vill man ju gärna vara lite förberedd på vilka alternativ till Internet-uppkoppling som finns. Satellit-alternativet känns i alla fall rätt kass med facit i hand.

[...]

in

via

dock

Reply to
DataSpider

Vet faktiskt inte - har inte inte åkt luftbalong och kollat...

Jag kan dock tänka mig att det är fler faktorer som påverkar i ljud/luftfallet än motsvarande för elektromagnetiska vågor.

såg bl.a i tidningen Ny Teknik varför ljud hörs så långt i medvind men dämpas fort i motvind.

Förklaringen ligger i detta fallet att luften går med olika hastighet på olika höjd och därmed går ljudfronten olika fort i olika höjd, resulterande vinkelavvikelse från 90 grader (lodrätt) riktar upp ljudet upp i motvind och man pratar över mottagaren sas. redan efter 50 -100 meter. Medans motsvarande nedböjning får man vid medvind och upp/utspridande ljud trycks nedåt hela tiden. spridningsvinkelskillnaden gentemot helt stillastående är bara någon grad - men även en grads avvikelse blir stora belopp på större avstånd.

Nu tror jag inte att det är just ovanstående mekanism som gäller i flygballongfallet - men liknande och ljudet kanske helt enkelt blåser bort en bit och man borde så och lyssna 2 meter framför den positionen man ropar ifrån, typ.

Dessutom har den nere på marken 'hjälp' av marken, reflekterar och riktar ljud bättre mot ballongen (~ 3 dB vinst), vilket den som gastar från ballongen inte har.

När man åker i balongen har man dessutom inte 'blåsljudet' från vinden i öronen då man befinner sig 'vindstilla' relativt sett, medans den nere på marken har vindbrus mm. som sänker S/N-förhållandet

Vore kul om en fysiker kunde klargöra lite här.

elektromagnetiska vågor beskrivs av Maxwells ekvationer, men kompressionsvågor i medium som ljud i luft har förmodligen en radda ytterligare regler att hålla sig till...

=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst