Diskmaskiner och elektronik

Vår diskmaskin kan larma för både det ena och det andra vilket inte alls känns så märkvärdigt nu för tiden, men hur fan fungerar det? Det händer ibland att något man diskar kommer ivägen för en av spolarmarna så att den inte kan snurra och då larmar maskinen? Hur går det till, hur kan den veta att en av spolarmarna inte kan snurra?

Hur kan den vidare registrera att filtret måste rensas? Här kan jag i och för sig föreställa mig någon lösning med tryckkännare, men detta med spolarmarna övergår mitt förstånd.

Någon vänlig själ som vill förklara?

mvh

Hans Bjärstål

Reply to
Hans Bjärstål

Jag skulle gissa på en magnet monterad på spolarmen, eller dess axel, som sveper förbi en givare, kanske ett hall- element. Kommer inga pulser in larmar microprocessorn. Billig lösning.

--
Robert
Reply to

En femton år gammal diskmaskin som jag monterade väck och ersatte förra veckan hade vad jag gissar var en vattenturbin kopplad till vattentillförselslangen. Denna turbin alstrade 220V växelström som leddes in i maskinen med en ojordad elkabel i ett veckat rör tillsammans med vattenslangen. Jag har ingen aning om vad detta skulle vara bra för. Nån som har en gissning?

--
A noise annoys an oyster
Reply to

On 051030, Jana went completely off-topic in swnet.teknik.elektronik by posting :

Är du säker på att den alstrade 220v? Annars låter det som någon typ av flödesvakt, kollar mot läkage, och/eller så att inte maskinen kör igång om det inte finns vatten.
--

Modiga och givmilda män leva bäst,
nära sällan sorg,

"Roland R" kvad:

Nej, det enda jag är säker på är att det stod 220 V på den. Vad den alstrade har jag inte mätt upp. Jag sparade turbinen, du kan få den om du vill.

Jo, snackade med en elektriker här bredvid, han trodde på ungefär samma som du, flödesvakt, så det var väl kanske nåt sånt antar jag. Lite halvskum lösning tycker jag nog.

--
A noise annoys an oyster
Reply to
Jana

On 051030, Jana went completely off-topic in swnet.teknik.elektronik by posting :

Jag avstår nog, jag har redan massa konstiga saker som jag inte riktigt vet vad jag skall ha dem till.

Kan ju vara att den drevs av 220 med.

--

Elden är bäst för barn av människor och solens syn,
och om sin hälsa man hava får och leva utan last.

"Roland R" kvad:

Visst. Jag bara gissar om vad det skulle vara för manick.

--
A noise annoys an oyster
Reply to

Kan det inte vara så at det sitter en magnetventil där . Det bästa stället att stänga av vattnet är före slangen till diskmaskinen. Diskmaskinen jag har hemma har en "klump" vid anslutningen och jag misstänker att det är en ventil i den.

mvh /Björn Lindgren

-- I'm sorry about my fake e-mail address in the header. Try bjolinvidfoipunktse, and remember "vid" is swedish for "at" and "punkt" is swedish for "dot".

Reply to
Björn Lindgren

"Björn Lindgren" kvad:

Jo, det kan det förstås vara. Jag har nog misstolkat det hela. Är din "klump" strömförsörjd från diskmaskinen?

--
A noise annoys an oyster
Reply to

stället

Det där är ju principen för t ex Boschs "Aqua Stop".

De har bara flyttat ut magnetventilen till slangens början och om maskinen indikerar fel (t ex vatten på bottenplåten i maskinen) så stängs vattentillförseln av. Ventilen styrs av 220V och är ojordad (men förmodligen dubbelisolerad). /P

Reply to
PelleN

Ja. Tilloppsslang och kabel är inpackat i en större slang. Det hela är lite besvärligt ur monteringssynpunkt då ventilpaketet gräver större genomföringshål mellan diskmaskinens utrymme och diskbänksskåpet. Dessutom är slang-kabel-paketet är något styvare och därmed lite mer besvärligt att "knövla ihop" bakom diskmaskinen.

mvh /Björn Linsdgren

[...]

"Robert Larsson" a écrit dans le message de news:

43651ca0$0$41140$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Tack för svaret. Kunde jag ju ha kommit på själv!

mvh

Hans Bjärstål

Reply to
Hans Bjärstål