digitaltv i nybygge

Jag skall bygga hus (i Kalmar) och har b=F6rjat fundera p=E5 hur man skall l=F6sa tvfr=E5gan.

Huset (modulenthus) levereras utan antenn eller parabol men det finns ett kabeln=E4t med cat5 kabel (patchpanel i tv=E4ttstugan) och "koaxialkabel" (vet ej sort) Jag har f=E5tt i uppgift av frugan att det skall finnas kanalerna

1,2,3,4&5 och vi kommer nog att ha 2-3 TV apparater. Skall man ha parabol eller boxer? Det kommer att bli ganska fritt =E5t s=F6der och enligt Teracom.se kommer det att vara bra mottagning fr=E5n Emmabodas=E4ndaren.

Mina funderingar =E4r att det vore trevligt att s=E4tta n=E5gon "box" centralt i tv=E4ttstugan g=E4rna med PVR f=F6r att slippa sladdar och boxar vid tvapparaterna.

=C4r det dags att satsa p=E5 HDReady (i januari) n=E4r man investerar eller har det bara kommit p=E5 sk=E4rmarna?

MvhMagnus som blir mer f=F6rvirrad ju mer jag l=E4ser

Reply to
Maxel

För att kunna se både tv3 och femman så behövs abonnemang, antingen tvillingkort hos boxer (via tv-antenn) eller ett kort för CanalDigital och ett för ViaSat (båda via parabol).

Många central-tv-anläggningar i den lägre prisklassen sänder bara ut mono på RF-utgången (utgående coax).

När man väljer satelitlösningen så måste huvudena vara av multi-typ och en kabel till varje mottagare.

En av fördelarna med satellit kontra marksänd digitaltv är att via satellit så har man tillgång till alla regonala kanaler på SVT, hur det är med tv4s lokalsändningar vet jag inget om.

Demmpa
Reply to
Demmpa