Digitaltv

Har ett sommarhus i norra Uppland d=E4r jag hade antennen riktad mot s=E4ndaren i Val=F6. TV4 gick in perfekt men s=E5v=E4l TV1 som 2 var helrisiga. D=E5 v=E4nde jag antennen mot G=E4vle och fick perfekt mottagning p=E5 1 och 2 men 4:an blev betydligt s=E4mre. Vad =E4r felet? Tror mig ha en Smartbox k=F6pt hos Claes O och har l=E4st p=E5 annat st=E4lle att den =E4r= =F6k=E4nd

Reply to
morbrorhugo

Smartbox får för all del ganska mycket ris, men jag tror att det i ditt fall beror på att antennen inte riktigt håller måttet. Är det en gammal antenn? Äldre antenner hänger ofta inte riktigt med på de högre frekvenserna och Östhammar/Valö sänder SVT på kanal 40 jämfört med kanal 21 för TV4. På Gävlesändaren ligger de på ungefär samma frekvens, så där borde det vara jämbördigt, men det kan möjligen vara så att SVT sänds med lite högre effekt.

/Henrik

Reply to
Henrik Johnsson