Digitalkamera - PC

Goddagens!

Vad finns det för möjligheter att med datorn styra en digitalkamera för att ta en bild och direkt föra över den till valfri katalog på hårddisken med valfritt filnamn? Nu pratar vi alltså elektroniska anslutningar/interface samt mjukvaruprotokoll, inga färdiga lösningar på PC-sidan. (Kameran ska helst vara en färdig lösning dock). Därav korspostningen till El å data.

--

Reply to
Sado

om du vill hacka egen kod eller putsa på befintlig app. så kan det tänkas finnas inom opensourcevärlden och linux, om jag inte mins helt fel 'gphoto' eller liknande.

i den världen är det som vanligt att när kameratillverkarna själva inte stöder Linuxvärlden så är det någon som man får fixa själv, dvs. reverseengineerar (med eller utan kameratillverkarens goda minne och hjälp) och bygga en tillräckligt duglig applikation.

Jag vet inte om dessa program kan 'ta' bilden och direkt flytta över till HD eller om man bara koncentrerat sig på att tömma kameraminnet.

jag misstänker dock att det är mer än en person som har funderat på just detta i bevakningssammanhang och vill ha lite mera än

720x576 pixels upplösning som de olika videosystemen normalt ger..

suddig TV-upplösning är nämligen vaskligt i bevissituationer medans

2-8 Mpixel bild där man kan se ett ansiktes alla dess egenheter förmodligen är mer värdefullt - samt om den just har pipit iväg över internet - ytterst svår att radera igen för tjuven...

Gphoto stödjer automatisk nedladdning från Olympus C-700 (2mpix? kamera). Annars finns olika SDK för M$. Men inte alla kameror fixar automatisk nedladdning ändå. Har hört att iaf en modell av canon ska i princip vara en x86 dator som kör firmware (dos). Så det kan finnas chans att skriva egen firmware om man känner för det. Finns folk som gjort det för mobiltelefoner iaf.

När det gäller digitalkameror är det inte ovanligt att samma kommunikations chip används i flera modeller. Vilket kan öka chanserna i vissa fall för "oss" implementation. Liksom om kameran stödjer PTP.

Tror det mest effektiva är att skriva till gphoto mailing lista alt söka. Och sedan testa dom mest troliga kandidaterna mha laptop i butik.

Finns också en del webbkameror med kraftig och skarp upplösning.

> Har hört att iaf en modell av canon ska i princip vara en x86 dator som
> kör
Henning Hotvedt

Bland annat Olympus har ett SDK (för windows):

Väldigt enkelt att använda ifrån VB6, bara några rader kod för att ta en bild och hämta ner den till disken.

Canon har också en motsvarighet (men det har jag aldrig använt)

Ett annat alternativ är att använda de "twain"-drivrutiner som följer med vissa kamereror, då plockar du in bilderna som från en scanner.

/Johan

Reply to
Johan Pålsson

Tack för dessa uppslag allihopa. Jag funderar vidare.

--
Version: 3.12
Sado