Digital tv och kabeltv

I artiklar om övergången till digitaltv ser man ofta påståendet att om man har kabeltv, så behöver man inte göra någonting, det är bara att fortsätta titta som tidigare.

Vad innebär detta mer konkret? Kan jag behålla min gamla analoga tv utan att behöva komplettera med någon form av digitalbox. Hur är det om man har flera analoga apparater anslutna till sina kabeltov.-uttag?

Reply to
Erik Persson

"Erik Persson" skrev i meddelandet news:3zMLd.129304$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

att

flera

Det blir ingen förändring för dej , utan bara , förhoppningsvis , bättre bild. Det är kabelleverantören som får byta ut/modifiera sin station.

Men för mej som tekniker blir det ett h-vete. Jag skulle nog vilja påstå att minst 80% av befolkningen inte vet vad scart innebär. Om du bara visste hur många gånger jag har sagt "sätt videon i AV-läge" till kunder. Denna eviga fråga....jag kan inte spela in från parabolen/boxern!

Den som bor i hus och har egen antenn får komplettera sin utrustning med någon form utav digital mottagare , typ boxer. Enkelt om man bara har 1 tv , värre om man har flera. Någon som vet ifall det kommer någon lösning på detta problemet? Kan väl ändå inte krävas att man ska ha mottagare o kort vid varje tv? I.o.f.s. är det ju så redan idag när det gäller de digitala kanalerna. Det går ju att mickla ihop idag med sladdar eller AV-sändare , men det kräver ju lite utav användaren.

Aahhh....det blir mycket jobb framöver.. /Morgan

Reply to
Morgan

Morgan wrote / skrev:

Alldelles riktigt.

Det finns (marksända)digitalboxar som har två tuner-enheter i sig, vet ej ifall kortet kan koda av två kodade kanaler i den boxen.

Demmpa
Reply to
Demmpa

Så länge du inte har en "vanlig" antenn kopplad till din tv utan centralantenn/kabeltv så kan du köra analogt i din lägenhet. Vissa operatörer släpper igenom en orörd antennsignal så att man kan använd en "box" om man vill. Men det kan du kolla med din ev. hyresvärd eller brf.

Reply to
ron

Jag har nu bytt ut min Thomsonbox för att den inte hade RF ut som min nya Force320T har. Nu gnäller frugan att hon bara kan se boxens program på kökstv:n

Hur gör jag för att få boxens rfutsignal att samsas med antennsignalen från min tvantenn så att jag kan ta både analogt och digtilat på kökstv:n

Reply to
ron

"Erik Persson" skrev i meddelandet news:3zMLd.129304$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

När det gäller UPC kabelTV så blir du tvungen att skaffa en digitalbox, ingår i månadsavgiften. Däremot sänds det utbud du abbonerar även analogt (utom vissa) så du kan se/spela in på fler apparater samtidigt. (tillsvidare iaf)

Reply to
Sara Widegren

Kombinerar själv antennsignal med RF från en analog kabel-TV-dekoder m h a en "bakvänd splitter" (i mitt fall Clas Ohlson art.nr 22-5192, 29:-).

Tappar självklart några dB i signalstyrka och får dessutom lite interferens på nå'n kanal (troligen eftersom det inte går att ändra frekvensen på min dekoders RF), men i stort sett fungerar det helt OK.

/ mw

Reply to
Micke W