Digital/boxar/TV

Det här med programkorten är ju egentligen det enda problemet som återstår att lösa. Skulle man kunna tänka sig att, på något sätt, använda tv-kabeln i ett hushåll för att distribuera "kodnycklar" till resten av mottagarna?

Mvh Fredrik Östman

Reply to
Fredrik Östman

Det är en lösning som skulle fungera rent tekniskt, men jag tvivlar på att någon vågar tillverka och sälja en sådan lösning. När det i Sverige är möjligt att bli dömd för att sälja tomma smarta kort, så har man nog ingen chans att undgå programbolagens vrede om man säljer en burk som så uppenbart bryter mot programbolagens intressen.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.se/
Reply to

Tråden gäller visserligen marksända program (DVB-T) men lösningen finns annars redan med Dreambox satellitmottagare. Där kan man dela ut kortet via "cardsharing" över tcp/ip (den inbyggda nätverksanslutningen) till andra Dreambox'ar.

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare och V8-partist - "Rör inte min V8".
Reply to
Crister Sporrong

+Peter wrote

Beror inte det snarare på att dom är så billiga att folk köper nya istället för att laga ?

En annan anledning att man inte lagar idag är att antalet duktiga TV-reparatörer krymper stadigt.

Å andra sidan låter 999:- dyrt för en A2-stereokodare (en mono-RF-modulator på samma ställe går ju bara på 249:-).

Med den formeln borde ju en RF-modulator med NICAM för konsumentbruk gå lös på 500:- ;-)

/Anders

--
 -- Of course I'm crazy, but that doesn't mean I'm wrong.
Anders Hammarquist                                  | iko@cd.chalmers.se
G|teborg, Sweden.           RADIO: SM6XMM and N2JGL | Mob: +46 707 27 86 87
Reply to
Anders Hammarquist

Det beror på vad man jämför med. Den är ju tex inte tillnärmelsevis lika avancerad som en MP3-spelare, och de får man väl för runt en femhundring.

/Anders

--
> [...]
G|teborg, Sweden.           RADIO: SM6XMM and N2JGL | Mob: +46 707 27 86 87

I massproduktionens namn ja, Hur många mp3-spelare har inspelning i mp3-format och bara kostar femhundring... - för det är egentligen det vi pratar om...

(av)kodarna är ju asymetriska i CPU-behov beroende på kodning resp. uppackning, kanske en faktor 5-10 ggr mer beräkning vid kodning än motsvarande uppackning.

Man kan säga här att NICAM-sändaren aldrig har uppnått någon större serieproduktion då de bara används centralt sas., medans det finns väldigt många NICAM-avkodare för några tior i stort sett varenda stereo-TV /video med stereo.

Nej. Att koda NICAM är inte så resurskrävande som att koda MP3. NICAM-ljudet är bara två 14-bitars kanaler med 32kHz sampling som digitalt dynamikreduceras (med enkel tabelluppslagning) till 10 bitars upplösning. NICAM är ett system från tidigt 80-tal så någon avancerad kodning liknande MP3 är det inte frågan om.

Precis. Förhållandet mellan antalet NICAM-kodare och antalet NICAM- avkodare är stort, mycket stort och såan obalans avspeglas alltid i marknadspriset.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.se/
Reply to
Goran Larsson

Ett rimligt pris om det tillverkas lika många NICAM-kodare som det tillverkas NICAM-avkodare. Nu är NICAM-kodare ovanliga och priset blir därefter.