Dator-DVD => TV

Fungerar det bra att ansluta dator-DVD till TV?

Att hyra video-film kan man ju glömma nufört'in.

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

Morgan Ohlson skrev:

Du kan alltid koppla tv till datorn via s-video uttag på grafikkortet med en s-videokabel om du har tv-ut på grafikkortet. Sen en kabel från ljudkortet till tv-s ljudingångar. Sen är det bara att koppla över datorn att visa skrivbordet på tv-n och starta dvd-filmen. Du får dock sämre bild än om du köper en dvd-spelare för några hundralappar!

Att bara ansluta dator-dvd-spelaren direkt till tv går ej!

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

Morgan Ohlson skrev:

[...]

Att bara ansluta dator-dvd-driven direkt till tv går ej!

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

Tack!

/m

Reply to
Morgan Ohlson

Morgan Ohlson wrote in news:1x7wqlm5sfapc.1d6psf6u3b44s$. snipped-for-privacy@40tude.net:

En ny DVD-spelare med DVD-RW kostar ett par hundringar, varför böka med att köra från dator??? huh ?

//Beng

Reply to
Beng

Beng skrev:

Kan du vara bussig och berätta var man kan köpa sådana, märke, modell?? Ett par hundringar?? Kanske det är bakom en lastbil nånstans? ;-)

Reply to
Ralph Höglund

+Ralph Höglund wrote

Om du bara ska ha DVD uppspelning har jag sett för 300:- iaf, på typ stormarknader och liknande.,. tror clas ohlson hade en innan jul för ett liknade pris också.

En mycket intressant produkt är ju annars KISS spelare med ethernet som kan spela filer direkt från din dator.. du kan även visa bilder, lyssna på MP3 osv på TV'n, allt styrs via din fjärr från soffan.

DP-1500 kostar under 1400:-, ska du ha inspelning också så blir det dyrare..

DP-1500 kan även utrustas med wavelankort så slipper du dra sladdar till TV'n :)

Glenn skrev:

:)

Jo, men du skrev faktiskt "En ny DVD-spelare med DVD-RW kostar ett par hundringar" eller hur??

Vanlig DVD för uppspelning förstår jag väl, men så bra är väl inte dom där billiga.

Reply to
Ralph Höglund

TV'n :)

Wavelankort? Externt? Funkar det till Xbox också?

/Morgan

Reply to
Morgan

Hur uppkommer denna försämring ..?

Om du kollar in de tester som görs av DVD-spelare så skiljer sig prestanda, t.ex. bildkvalitet och ljudkvalitet avsevärt mellan olika DVD-spelare. De dyrare spelarna har bättre läsegenskaper i själva driven än de billigare, dessutom bättre avkodning av bild- och ljudspår än de billigare. Varför tror du annars att det skiljer tusenlappar mellan spelarna?

Reply to
Ralph Höglund

Jo, en DVD-spelare kan du koppla in med SCART direkt till TV vilket innebär RGB-anslutning och ger en bättre bild än s-video. Det är helt enkelt skillnad på gränssnittens kvalitet som du säkert vet. Kan man å andra sidan komma över en box som tar VGA-utgången, kombinerar sync och kopplar in på TV SCART så får du säkert samma kvalitet från datorn.

Dessutom är det mycket bekvämare att använda en DVD-spelare för att se på en film än datorn, två flugor i en smäll!

"In a nutshell, if your display device can support it, a component or RGB video connection will give you the best possible image from DVD. An S-Video connection is not far behind in quality. A composite connection, however, will result in a perfectly acceptable, but less than optimal result from your DVD player."

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

Kopplar man in "TVn" med DVI-D till en dator med stor hårddisk slipper man kvalitetsproblem och skivtrassel. Som kan skötas med fjärrkontroll.. Två flugor i en smäll :P :-)

+Ralph Höglund wrote

Nej, det var det någon annan som skrev.. sen vet jag inte hur han menade, om den skulle kunna läsa RW eller skriva.. jag tolkade det som att läsa, och det kan väl i princip alla.

Dom lär ju helt klart vara bättre än din dator-DVD på video iaf..

+Morgan wrote

Internt tror jag.. har aldrig sett nåt, men jag är spekulant på en DP1500 och har sett att man kan välja till wavelan. (Det skulle jag inte göra själv dock, efterssom jag redan har en switch vid TV'n pga mitt kabelmodem.)

Vill du köra krysslådan trådlöst finns det iofs små smidiga ethernet->wavelan bryggor..

Jo, men hur ofta har man datorn bredvid TVn? Hur många har DVI-D på både dator och TV? Då blir det sladdar.....då tror jag en av flugorna klarar sig :-) Det är enklare med DVD-spelare, jag ger mig aldrig ;-)

Reply to
Ralph Höglund

Man kan sätta en sån där "mini-ATX" eller likn i ett chassi med passiv kylning. Dom flesta plasma/tft skärmar som säljs numera har DVI-D ingång. Sen finns det såklart dom som kanske fortfarande sitter med en Scantic 26" :), men detta gäller väl folk som vill & kan? ;)

snipped-for-privacy@spamnuke.ludd.luthdelete.se.invalid skrev:

Jomenvisst, jag bara tolkade ursprungliga postaren lite "Scanic

26" när han bara *nämnde* "Att hyra video-film"... :D

Kollade på Pricerunner, där finns DVD-spelare från 299 kr till

112000:- (!) så det finns "alla" prislägen minsann..
Reply to
Ralph Höglund

Titta här vad ja hittade :

Tack för att du sådde fröet. /Morgan