CDr-ersättning?

En fr=E5ga om CDr jag hoppas att n=E5gon kan svara p=E5.

I min bilstereo fungerar ingen br=E4nd cdr, utom en, en gammal Kodak Ultima Silver+Gold (f=F6rutom f=F6rsta l=E5ten som hackar). Naturligtvis tillverkas s=E5dana inte l=E4ngre.

=C4r det n=E5gon som vet en t=E4nkbar ers=E4ttning som borde fungera? Alt. vilka egenskaper hos en cdr torde ha b=E4st f=F6ruts=E4ttningar att lyckas? (Silver, gold, svart, audio...)

/Ove

Reply to
owl

Kolla in vad Josef Svalander skriver om sandpapper med mera. Jag har provat hans tips och numera kan jag spela upp x8 CD-R på min 15 år gamla CD.

....Jovisst, det funkar, jag lovar.

/ Kjell

Reply to
Kjelle

Första låten ligger ju innerst på cd:n Därför tror jag inte på att varesig måla eller svarva skivan i detta läge, utan det är spelaren som behöver servas...

Jag kan gå med på att cd-svarven kan hindra skivsprängning som ju ibland kan uppstå i en dator som varvar upp skivan i en jäkla fart ibland, men inte en bilstereo. Det som kommer i mitt sinne är: linsrengöring på laserpickupen, smörjning av pickupens släde, och eventuell justering av lasereffekten.

Hälsningar från Hönö
Thomas Jensen
Reply to
Thomas Jensen

Kjelle skrev:

Kolla in vad Josef Svalander skriver om sandpapper med mera. Jag har provat hans tips och numera kan jag spela upp x8 CD-R p=E5 min 15 =E5r gamla CD.

.=2E..Jovisst, det funkar, jag lovar.

Jag l=E4ste hans tips i g=E5r n=E4r jag s=F6ksurfade runt,och var f=F6rst v=E4ldigt skeptisk. Men n=E4r jag ocks=E5 l=E4ste kommentarer om det p=E5 andra h=E5ll blev jag f=F6rsiktigt optimistisk. Det l=E5ter minst sagt en aning underligt. Men d=E5 han verkar vara ljud jag har best=E4mt mig f=F6r att ta hans r=E5d p=E5 allvar och testa, kanske p=E5 n=E5gra olika cd-fabrikat. Att det funkar f=F6r ytterligare en person st=E4rker m=F6jligheten att det funkar =E4ven f=F6r mig.

Sedan =E4r det m=F6jligen en annan sak att din gamla cd-platta funkar i en tillika gammal cd-spelare. Jag vet inget om tekniken i en cd-br=E4nnare. Men jag har l=E4st att att vissa br=E4nner i x1 f=F6r s=E4kerhets (och kvalitetens?) skull. Det g=E5r inte hos mig om inte cd-skivan har den begr=E4nsningen. Valet finns inte i mitt Nero.

Tack f=F6r hj=E4lpen/tipset, kul att prova hantverk p=E5 digitaltekniken, jag =E5terkommer och ber=E4ttar hur det avl=F6per.

Ove

Reply to
owl

Fascinerad men brydd.....

*Om* Svalanders idéer fungerar så borde det väl betyda att en behandlad resp. en obehandlad CD (men i övrigt lika) resulterar i olika bit-strömmar när dom spelas upp i en high-end CD-spelare som har digital utgång. (Där man ju kommer åt att mäta och jämföra...) (Efter vad jag förstår så har en del entusiaster fristående D/A-omvandlare och tar bara ut digital info från spelaren) Fast enklare är kanske att läsa ut datat i en dator och jämföra.

Har sådana tester gjorts, och visar dom i så fall någon skillnad?, undrar

Johan S

Reply to
Johan Stäck

Han påstår sig, vid provlyssning, höra skillnader i ljudet med sina förbättringsmetoder. Men det jag undrar är hur provlyssningen har gått till. En provlyssning är endast värd någonting om den har utförts som blindtest, dvs provlyssnaren vet inte vad han lyssnar på.

Fredrik Östman

Reply to
Fredrik Östman

owl wrote: klipp

Exakt, det går inte att bränna lägre än x8, pga detta gav min Pioneer upp, trodde jag. Kanske dagens cd-r skivor är tillverkade på ett annat sätt, eller är för blanka, vad vet jag? Men genom att rugga upp inner- och ytterkanten så funkar cd-r skivorna till 95% i min gamla Pioneer numera, jag kan t o m spela upp cd skivor som överskrider 60 min. gränsen med ett par minuter.

Vad gäller ljudkvalité har jag ingen åsikt.

/Kjell

Reply to
Kjelle

Jag hade för mig att standarden sa 74 minuter på cdda

Reply to
DogBrain

Tja så är det kanske men mina köpta cd-skivor är aldrig längre än 60 minuter...:-))

Reply to
Kjelle

eller vet om att dyliga åtgärde har gjorts och därmed har förväntningar och hugger på minsta lilla avvikelse vare sig det har med saken att göra eller inte. Det är väldigt svårt att vara objektiv om man samtidigt 'säljer' sin filosofi och omedvetet bara hör det man vill höra...

Inom medicin är det vanligt att man arbetar med s.k. "dubbelblinda" prov. Då skall varken provpersonen eller försöksledare/intervjuare/etc veta vad som är vad (t.ex.placebo eller verksamt preperat).

Jag skall skriva ihop ett program som läser ut bitarna ur olika CD-ar som jag har behandlat på olika sätt, och jämföra dataströmmarna.

För länge sedan läste jag någon HiFi-tidning på biblioteket. Där testade man olika optiska/digitala kablar och redgjorde för skillnader i uppfattat ljud efter att bitarna (jag tror det var från CD-spelare till D/A-omvandlare) färdats i dessa kablar.

Någon sade :"If the claims are extraordinary, the proof should also be extraordinary".... (Fast det handlade då om "riktig" religion, och inte om HiFi...)

/JS

Reply to
Johan Stäck

Kjelle skrev:

------------------ Kolla in vad Josef Svalander skriver om sandpapper med mera. Jag har provat hans tips och numera kan jag spela upp x8 CD-R p=E5 min 15 =E5r gamla CD.

.=2E..Jovisst, det funkar, jag lovar.

---------------------

Tammetusan, jag trodde det inte... Testade med tre cd-skivor. Varierande resultat. Spelaren tog inte f=F6rsta l=E5ten p=E5 n=E5gon, fran andra l=E5ten p=E5 en (Maxell 80XL x48 silverskikt), tredje p=E5 en (Arita 80 min bl=E5tt skikt) och fr=E5n fj=E4rde l=E5ten p=E5 en (Verbatim DataLifePlus 700 Mb bl=E5tt skikt)

Tidigare har som sagt ingen g=E5tt alls. Nu ska jag bara br=E4nna saktare, k=F6pa finare sandpapper och mjukare permanentpenna.

Tack f=F6r hj=E4lpen Ove

Reply to
owl

Funkar 650 MB skivor?

700 MB är inte audiostandard.
Reply to
DogBrain

------------------------------ Funkar 650 MB skivor?

700 MB =E4r inte audiostandard.

------------------------------

Jag har inte testat n=E5gon 650 MB s=E5 jag vet tyv=E4rr inte. Men jag skulle kunna f=F6rs=F6ka att leta upp n=E5gon i samlingen. Det kanske kan ha n=E5got med att g=F6ra att inte f=F6rsta l=E5tarna blir l=E4sta.

Jag testade av nyfikenhet nyss en Fujifilm 700 >x52, ofixad med ovanst=E5ende metod, men det blev efter en minut "ERROR 12" p=E5 displayen. I morgon ska jag sandpappra b=E5de p=E5 ytterkantenkant och i h=E5let och m=E5la med m=E4rkpenna. Meddelar resultatet h=E4r.

Ove

Reply to
owl

Prova med stålull, funkar ännu bättre. Men var försiktigt och blås bort ev. metallspån....

Reply to
Kjelle

Kjell sa:

Prova med st=E5lull, funkar =E4nnu b=E4ttre.

T=E4nkte det, men hade bara tv=E5lull. Kanske g=E5r lika bra d=E5 man kan sk=F6lja av cd:n med ljummet vatten efter=E5t (?). =C4r uppruggningen till f=F6r att ge svartf=E4rgen b=E4ttre f=E4ste, eller har det n=E5gon annan funktion?

Ove

Reply to
owl

Då verkar det bättre och billigare för alla parter med röda märkpennor.

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare och V8-partist - "Rör inte min V8".

Detta inlägg omfattas av lagen om upphovsrätt, nu för stunden
och fram till 70 år efter min död.
Reply to
Crister Sporrong

Jag är ingen expert precis men jag antar att det blir enklare att läsa för en äldre spelare, skivorna verkar vara gjorda lite annorlunda nu jämfört med de för några år sen, plastigare och blankare....men billigare. Samtidigt är feltoleransen (eller vad det heter) numera är större (bättre) på spelarna. Till dem behövs mao vare sig sandpapper eller (s)t(v)ålull.

/ Kjell

Reply to
Kjelle

Repiga CD-skivor och DVD-skivor går i vissa fall att rädda med möbelpolish på sprayburk, typ Johnson & Johnson Complet Blank. Man sprayar på och polerar med en mjuk trasa. Polishen fyller ut reporna och tar bort dom brytningsfel som reporna orsakar. Förmodligen skulle det fungera med bilvax också, det har jag inte provat, och i vissa svåra fall eventuellt även rubbing eller sånt där polermedel som man kan köpa för att rädda displayglaset på mobiltelefonen. Eftersom informationen ligger på den sidan av plasten där etiketten sitter så finns det ju drygt en millimeter plast som man kan polera/slipa innan man skadar informationen.

--
/Danne
d a n (dot) a l t e m y r (at) t e l i a (dot) c o m

Jag har lyckats rädda flera mycket repiga CD (både audio och data) genom polering med tandkräm. Konsums blåvita fungerar bra. Man polerar med fingrarna, tandkräm + lite vatten. Tandkrämen innehåller lite lagom polermedel. Har dock märkt att olika märken funkar olika bra. Konsums blåvita fungerar bra.

/JS

Reply to
Johan Stäck