Byggt FM- och AM-radiomottagare

Jag har byggt FM- och AM-radiomottagare. De fungerar bägge men de är inte så bra. Man kan bara ta emot några få starka stationer. Jag kan t.ex. på FM få in P1 och på AM (SW 1 och SW 2) ryska stationer.

Här finns presentation av byggsatserna:

Här finns manualerna med kretsschema:

Min MX-901SW innehöll en 10 pF kondensator i stället för en 100 pF som det skall vara enligt manualen. Skulle mottagningen bli bättre med en

100 pF kondensator?

Kan någon skriva förklaringar av hur kretsarna fungerar?

Reply to
M.O.B. i L.

Mi> Jag har byggt FM-och AM-radiomottagare. De fungerar bägge men Mi> de är inte så bra. Man kan bara ta emot några få starka Mi> stationer. Jag kan t.ex. på FM få in P1 och på AM (SW 1 och SW Mi> 2) ryska stationer.

Du kan inte förvänta dig särskilt mycket med de här mottagarna. Det du hör är vad man kan få med de här kopplingarna. Prova med lite längre antenner, särskilt för AM mottagaren. Till FM-mottagaren får du prova att göra en dipol för ca 90 M-Hz.

Men du får nog skaffa en bättre byggsats om du skall få ut mer.

Mi> Här finns presentation av byggsatserna: Mi>

Mi> Här finns manualerna med kretsschema: Mi>

Mi> Min MX-901SW innehöll en 10 pF kondensator i stället för en

100 Mi> pF som det skall vara enligt manualen. Skulle mottagningen bli Mi> bättre med en 100 pF kondensator?

Det skall naturligtvis vara rätt värde på komponenterna, skaffa en

100 pf konding, finns väl hos närmaste TV-service.

Mi> Kan någon skriva förklaringar av hur kretsarna fungerar?

Läs noga i manualerna, men när jag tittar flyktigt på kretsscheman så finns det bara lite fuskkopplingar och framförallt inga riktiga detektorer.

Det finns färdiga integrerade mottagare med allt i en enda krets hos en hel del firmor som säljer komponenter (typ ELFA) Se nedan.

================================================================ Pris/styck Kvantitet Artikelnr. Namn 1? 10? 50? 100? Köp 73-300-53 TDA7021T FM-radio SO16 37,50 31,20 16,60 14,70 Fabrikat: Philips

Stereo FM-radio Bildar tillsammans med TDA 7040 och TDA 7050 en komplett FM-radio för hörlurar. Kan vid monokoppling driva en hörlur direkt. Tekniska data Dokument Information Saldo Arbetsfrekvens: 1,5?110 MHz Kapsel: SO16 Matningsspänning: 1,8?6 V Strömförbrukning: 6.3 mA Arbetstemperatur: -10...+70 °C

Datablad Fabrikat: Philips NXP Typbenämning: TDA7021T/V4 Ursprungsland: Netherlands Dimensioner (inkl. förp.): 8X2X6 mm Vikt (inkl. förp.): 0.150 g Katalogsida/utgåva: 927/56 Tullnummer EU: 8542399000 UNSPSC (v5.03): 32101619 RoHS-status: Uppfyller ROHS direktivet Centrallager Veddesta Butik Göteborg Butik Kungens kurva Butik Linköping Butik Malmö Butik Solna Saldokontroll Vi reserverar oss för mellanförsäljning och lagersaldofel. Alla priser i SEK exklusive moms. Frakt och eventuell postförskottsavgift tillkommer. Frakt och leveransbestämmelser » Länk till detta dokument:

s=se-sv&i=73-300-53

================================================================== Leta på :-)

/bengan

Reply to
Bengan

=20

kan=20

som=20

H=F6gst troligt, men denna typ av extremt enkla radiomottagare kan man inte f=F6rv=E4nta sej ska ge n=E5got vidare ljud eller h=F6g = k=E4nslighet.

En transistor fungerar som lokaloscillator, blandare och detektor, de b=E4gge andra =E4r ljudf=F6rst=E4rkare.

=46=F6r n=E4rmare beskrivning se:

alternativt brukar bibliotek ha en del b=F6ker i grundl=E4ggande radioteknik.

=46=F6r att f=E5 mottagning av kortv=E5g AM g=E4ller i f=F6rsta hand att = man ska ha en bra antenn i en elektriskt ost=F6rd milj=F6 och bra atmosf=E4riska f=F6rh=E5llanden, vilka brukar vara som b=E4st fram=E5t midnatt. Ryska s=E4ndare brukar g=E5 att h=F6ra i alla typer av elektronik genom = att koppla in en antenn p=E5 r=E4tt st=E4lle d=E5 de ofta s=E4nder med h=F6g = effekt och finns inte s=E5 l=E5ngt fr=E5n oss.

/Alf

Reply to
Alf.F