Brand i toppen på 325m sändarmast

Toppen av TV-masten i Knaften utanför Lycksele skadades svårt vid en brand på söndagsmorgonen. SVT2 och TV4 samt digital-TV är helt utslaget tillsvidare i Lyckelseleområdet. Sändningarna från SVT1 och radions FM-sändningar fungerar däremot. Närmare 50 meter av den 325 meter höga mastens topparti förstördes.

---------- Inte kul att reparera det där mitt i värsta vintern!

On 060122, Ken went completely off-topic in swnet.teknik.elektronik by posting :

Hur fan släcker de en sån sak, det är ju knappast så att lyckseles brandkår har 325 meter stege eller skylift. Är det bara att vänta på att det slocknar av sig självt?

--

Tvagen och mätt ride mannen till tinget,
fast klent han är klädd! Över skor och knäbyxor ej skamsen någon vare,

Jo det är bara att stänga av UHF-sändarna och vänta. Brandkåren göre sig knappast besvär. I England hände en liknande grej nyligen och där var det långt ner i den höga masten det brann och det orsakade total kollaps av masten som rasade ner och krossade stationsbyggnaden förstås. Det var knappast något som var helt där. Bara att bygga nytt. Dyrt!

Det säger ocså lite om vilka sändareffekter det handlar om när man lyckas tända på en mast mest bestående av stålprofiler och lite koaxialkablar/vågledare.

alla som har varit tillräckligt högt upp vet ju hur jäkla kallt det är även på sommaren och jag kallar det närmast en prestation om man får kablar etc. att brinna med mindre än en eldkastare till hjälp - om det inte puttas på med 50 kW underifrån förståss...

Jag är inte avundsjuk på dom som skall klättra upp, sanera och få dit ny bångstyrig grov koaxkabel som knappt ens går att böja vid en het sommardag, än mindre vid -10 - -20 grader...

Kanske haverierna kommer nu för att grejorna börja bli gamla - det räcker ju med en kolspår, fuktinträngning eller liknande i dielektriumet i kabeln för att det skall börja värma alternativ överslag och ljusbåge i någon skarv eller isärdragning i kylan och med 50 KW påknuffat så är det väl snararer ms än sekunder i tid som får en grej att gå ifrån hel till brinnade fackla, misstänker jag.

50 KW över 75 Ohm ger 1936 Volt och 25 Ampere i RMS-effekt, peak-effekten är säkert både 3-5 ggr högre för TV:s AM-modulering.

(för digitala modulationer är peakeffekten både 10 - 15 ggr medeleffekten och är därför som man behöver 50 KW-sändare även för en 2 KW digital-TV - det är inte strömkostnader man sparar med ny teknik - snarare tvärt om...)

Masten är nedisad, så det går inte ens att klättra upp där sägs det. De får nog vänta till sommaren. Vad jag vet så är det alla UHF-sändare, analoga som digitala som matar samma UHF-antenner där uppe, så det är en hel del effekt. Signalerna från sändarna kopplas ihop i ett filter där nere i stationsbyggnaden och går gemensamt upp i en kabel. Sedan skall det delas mellan alla antennerna i filter uppe i masten. Filtret där nere ser ut som något som rörmokaren hade fått spader. Jag såg ett sådant filter i Nacka i källaren på stationshuset.

tycker det låter lite väl omständigt om man matar all effekt i samma kabel och sedan omständigt splittar isär detta igen - filter har alltid förluster och hanterar man 50 kW så är det ansenlig värme i filterna även om det är 0.5 - 1 dB förlust i dessa (0.5 dB -> 5.4 kW, 1 dB ->

10.2 kW i förluster - räcker för att värma ett ganska stort hus vintertid...).

Det är ju också ganska höga spänningar och strömmar med redan bara en sändare. Brinner en kabel så påverkas kablarna runtom ganska snabbt, och har dom också 50 KW genom sig så dröjer det nog inte många minuter innan dom också värms inneifrån av skadorna och själv börja brinna

Jo, det är rörmokeri på hög nivå och dom som bygger filter för högeffekt är förmodligen de som kommit närmast stabila plasmor inne i kaviteterna

- fast här _väldigt_ oönskat till skillnad från fysiklabbarna som har jämt jobb att få fram något sådant övh.

--
Jag bara tänker på min lilla 100 MHz-filter som smälldes ihop i höstas
- spänning runt 500 Volt i änden på resonatorn samt ca 20 ampere genom

On 060122, Ken went completely off-topic in swnet.teknik.elektronik by posting :

Det är väl bara att mosa på mer effekt tills det tinar?

--

Den tredje jag kan,
om det tarvas mig få fjättrar åt fiender mina,

Skulle dom ha separata kablar och antenner för varje sändare skulle det nog bli rätt ohanterligt som det verkar. Då hade dom fått installera nya sådana för varje gång de drar igång ny sändare. Idag har man cirka 7 UHF-sändare vid varje station och fler blir det.

Det händer att man får problem med dessa filter både nere i stationen och uppe i masten. Jag vet inte om man bytt kablar, filter och antenner under åren, men jag har för mig att det var 1969 man startade UHF-sändningarna i Sverige och det är ju ett tag sedan och därför kan det finnas åldersproblem.

Dom GSM master jag har varit vid så är det alltid separata kablar till antennerna - ibland 2 per antenn för krysspolariserade antenner.

Teracom kanske kör med annan filosofi, men för min del anser jag att det kostar för mycket i effektförlust för att ha stora filterkombiner högt uppe i masten och dessutom bygga detta väderbeständing och möjlig att underhålla på plats - det brukar inte vara särskilt gott om plats i sådana master....

Man har säkert en antennarray för FM-radio, en annan för VHF-TV och en tredje för UHF-TV med varsin kabel då samtliga kräver olika antenner.

Så länge man använder samma antenn för fler kanaler i samma band som tex de olika FM-kanaler, så går det att köra på samma kabel och antenn med kombinering på sädarsidan endast, men inte att använda kabeln för flera olika frekvensband (som jag uppfattade att du menade) då sådant kräver diplexar/combiner i uppändan för att effekten skall gå ut till resp. rätt antenn.

Sedan blir det ganska rejält höga peak-spänningar om man kombinerar ihop tex. 4x50 kW FM-kanaler och av rent spännings (överlsagrisk) och effektmässigt så kan man inte kombinera hur mycket som helst i en och samma kabel.

Man byter inte mer än nödvändigt idag nu när allt är outsourcat, det kan tom. vara så illa att man har släng ut teknikerna med badvattnet och det inte längre finns kompetens för den här typen av katastrofarbete längre

- Regelbunden underhåll är en viktig bit för att ha kompetens i situationer när det krisar då man vet vad man skall göra - och sådant kräver kontinuitet i organisationen och inte byts ut var 3-5 år som det görs idag med nya upphandlingar. 'onödig' (kortsiktigt sett) underhåll är något som oftast dras in på redan i inledningen av den nya kontraktsägaren för att skapa likviditet i organisationen och är inget som återupptas sedan förrän den stora raset kommer och alla slipsnissar i organissationen jobbar arslet av sig för att orsak och verkan inte skall bli överblickbar utåt sett och någon med hela handen där kan säga att detta beror på att underhållet inte har skötts enligt plan och nu tänker vi fakturera alla konsekvensskador av detta till er...

Jag skulle nog kalla dom här 100 - 150 tunnebanevagnaran som inte får köras pga brandbrisk hör tilll denna kategori (dvs skador pga. brist på regelbundet underhåll) - det gick nämligen alldeles utmärkt innan i en rad av år - varför inte nu längre ???...

Det är nog detta som var problemet, alla dessa X * 50 kW bestämde sig helt plötsigt avsättas på några meter koax i form av värme istället för att stråla ut i luften.

Det lär ju lukta bränt gummi tämligen snabbt om man bromar x * 75 hk motor vid full gas med en bit gummislang mot svänghjulet - för ungefär så är situationen för biten som gick sönder i masten strax innan branden sätter igång...

Jag hade klättrat upp och RUNKAT bort elden.

Reply to
ACL

Jo så är det. Varje frekvensband har sina separata antenngrupper och matningar. I Nacka har man bättre förspänt tack vare att de har två master där.

Nej då blev det tydligen missuppfattning.

Det är där jag undrar hur många UHF-sändare de kan köra på samma kabel och antenner. Risken är att utökningen nu med digital-TV har gjort det här extra sårbart eftersom det blir rätt många sändare. Varje MUX har sin egen sändare vad jag har förstått.

De snålar säkert på servicen där också, som de gör med våra bussar. Jag kör buss hos Swebus och det är en rysare. Swebus sänkte lönen för teknikerna och därmed försvann alla duktiga tekniker och nu kan de knappt reparera bussarna längre. De svåra felen klarar de inte av. Så här blir det överallt i alla branscher att snart rasar det ihop fullständigt på grund av dumsnålhet. Man prioriterar aktiehandel istället.

Du ska inte klaga på den som korspostar. Ditt eget beteende visar inte direkt prov på något slags netikett. Och ja, detta är korspostat till diverse, den grupp där svar liknande ditt hör hemma.

Reply to
Pierre

Fast då hade det krävts mer finess för att passa i diverse, t.ex. "Jag hade klättrat upp och släckt elden med helikoptern - som Naken-Janne".

--
Reply to: crister (at) minister (dot) com

EU-medborgare och V8-partist - "Rör inte mina V8-or".
"Den enda goda miljömuppen är en komposterad miljömupp!"

Detta inlägg omfattas av lagen om upphovsrätt, nu för stunden
och fram till 70 år efter min död.
Reply to
Crister Sporrong