Blixt i bärbar dator?

Just nu =E4r det v=E4rldens =E5skv=E4der =F6ver G=E4vle. Min dotter satt med en b=E4rbar, kopplad till n=E4tstr=F6m, n=E4r hon pl=F6= tsligt=20 vid en blixt uppstod en blixt "framf=F6r" lcd-sk=E4rmen. Det var ingen spegling h=E4vdar hon.

Hur kan denna ha uppst=E5tt? N=E5gon annan som upplevt detta?

/Ove

Reply to
Ove

"Ove" skrev i meddelandet news:ebs4hm$f8m$ snipped-for-privacy@news.datemas.de... Just nu är det världens åskväder över Gävle. Min dotter satt med en bärbar, kopplad till nätström, när hon plötsligt vid en blixt uppstod en blixt "framför" lcd-skärmen. Det var ingen spegling hävdar hon.

Hur kan denna ha uppstått? Någon annan som upplevt detta?

/Ove

Lever datorn ?? Om det inte var en spegling, så tvivlar jag starkt på att burken lever längre.

XR(V)

Reply to
XR(V)

Nyss hörde jag av henne att internätet slutat funka, att dom ringt supporten som gav rådet att byta uttag på modemet (ADSL tror jag) och då upptäckte dom att kontakten var alldeles svartbränd. Men med kontaktbytet fungerade allt. På datorn märktes inget fel alls.

Då tror jag man haft tur.

Reply to
Ove

Jepp det är nog det minsta man kan säga!

XR(V)

Reply to
XR(V)

l=F6tsligt

d=E5

Tur =E4r vad det handlar om. Blixten kan ta de mest underliga v=E4gar, och ibland klarar sig utrustning som rimligen borde ha blivit stekt, medan andra grejer som ligger djupare blir skadade. Ett exempel hemifr=E5n - en blixt som slog ner n=E4ra gav fryst dator. Vid omstartf=F6rs=F6k visade det sig att h=E5rddisken hade slagits ut. Alla andra delar av datorn fungerade efter att h=E5rddisken hade bytts.

I m=E5ndags n=E4r jag kom till jobbet kunde jag inte n=E5 n=E4tverket. Det s=E5g ut som om n=E4tverkskortet hade g=E5tt s=F6nder, vilket =E4r rimligt vid =E5ska - det =E5skade under helgen. N=E4r jag provade att ansluta via en annan port p=E5 switchen funkade allting. Det visade sig att tv=E5 portar p=E5 tv=E5 olika switchar hade slagits ut, medan allt annat fortfarande funkar. Huset =E4r som en Faradays bur, med pl=E5tfasad, men likf=F6rbannat har en =F6versp=E4nning genererats (troligen induktivt, jfr EMP) i n=E4tverket.

Induktion kan sl=E5 =E4ven mot apparater som inte =E4r anslutna till el- eller telen=E4t, men risken =F6kar om de har l=E5nga kablar, som till exempel ett LAN. =C4ven en blixt uppe bland molnen kan ge induktion i kablar med betydande potentialskillnader.

Reply to
rigger

Just så är det. Det är svårt att skydda sig och så gott som omöjligt att skydda sig helt. Många komponenter såsom IC-kretsar kan gå sönder om spänningen på någon ingång överstiger deras ordinarie matningspänning. Är apparaten avstängd är den nivån vara ännu lägre. Alltså en enda volt skulle kunna knäcka den. Just långa kablar är ofta infarten för överspänningar.

Man skall komma ihåg att det fins inga 'jordar' när man pratar om blixtar - allt i omgivningen gungar potentialmässigt när det slår ned - problemet är att det gungar i olika takt beroende på hur ledningarna är dragna kors och tvärs när blixtströmmen skall fördela ut sig till lika stor yta som själva åskmolnet (marken och målnet är som två laddade kondensatorplattor).

En gruva som jag har gjort jobb i, hade den (o)lustiga effekten att ingenting skadades uppe i laven och anläggningarna däromkring vid en blixtnedslag - men 900 meter ned i backen var det hel annan sak med växelriktare, trafos och massa utrustning sönderslaget då det var liksom ändan på hela strukturen och man fick en spänning-'snärt' ala våt handuk när 'vågen' från blixten inte kunde ta sig vidare i strukturer med samma egenskaper (olika metalledare) - utan något helt annat (berg) med kraftigt avvikande impedans och tvingades vända riktning med mycket höga spänningar i ändan som följd. - här spelar det liksom ingen roll att det är jordat då även jordningarns spänniningspotential följer med spänningsvågen ned sas.

Ove skrev:

Om ni vill ha lite koll på åskväder så finns det faktiskt en bra sida med massor av länkar till åskdektektorer och åskprognoser här :

Be mig inte att förklara hur den nedre länksidan fungerar, det är krångligt, men absolut den bästa sidan för att ha koll på åskan.

--
))) pekke (((
Reply to