BBC "red button" mottagare?

Hej!

Brukar titta på BBC 1-4 och ITV via satellit. Nån som vet var jag kan få tag på en satellitmottagare som har "red button" - för att kunna se/komma åt BBCi?

Tackar på förhand

Anton

Reply to
Anton

"Anton" skrev i meddelandet news:u5ngh.26486$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Hej Anton, antar att du har en riktigt stor parabol eftersom du får in BBC (eller också tittar du på andra breddgrader än Sverige).

Du behöver (troligen) en SkyDigitalmottagare, dessa är inte världens vassaste tekniskt, men de har det operativ som "red button-konceptet" på BBC kräver. Viasats burkar har samma operativ, men jag tror dessa är så specifikt operatörsbundna att det är tveksamt om det fungerar. Om du ligger på gränsen för att klara av att ta emot BBC, och du har en bra mottagare nu, kan tyvärr kvaliten hos en Sky-mottagare göra att du hamnar under gränsen. Själva kör vi en orginal Pace-mottagare, med en meter parabol och bra LNB har vi i Göteborg inte en suck att få in BBC, inte heller vår Nokia klarar det. men vi får tex in Sky News som som har ett 10-15-tal underströmmar via "red button" och det fungerar perfekt. Du måste komma ihåg att en del red button tillämpningar är köp-tjänster (tror inte att BBCi är det dock) och dessa fungerar inte i Sverige och definitivt inte utan aboneamng (vilket dock BBC generellt gör).

Den goda nyheten är att dessa mottager begagnat är ganka billiga. Kolla på ebays engelska sida under satelitprylar (tror det är via Tv etc), finns

100-tals begagnade burkar, många via handlare, till låga priser. Anledningen är att det säljs så mycket nya burrkar med HD-tv och hårddiskinspelning att utbudet på begagnade standardburkar är enormt, 700-800 SEK + frakt bör räcka. Ibland kan man få med ett begagnat (dvs prenumerationen av betalkanaler är avslutat) Sky-kort vilket öppnar upp en hel del FTV (Free to view med kort till skillnad från FTA som BBC dvs du behöver inte ha kort), tex CH 4 och CH 5 samt Sky 3 mfl), det ökar värdet kanske till 1500 sek. Kolla efter Panasonics senare modeller, ofta lite bättre tuner i dessa, googla gärna lite först och bilda dig en uppfattning (finns många "experter"). Vissa säljare vill inte sälja utanför UK för dom tror att burkarna inte får lämns UK, detta är fel och gäller bara det första året om dom köpr en subsidierad burk.

Martin

Reply to
Martin

Hej Martin!!

Tackar för ditt uttömmande svar!

Har 1m parabol och bor i Östergötland. Ser BBC1-4 samt ITV1 horisontell polarisation, kan tyvärr inte få in ITV2-4 som har vertikal polarisation. Har kanonbild 24/7, tror att bilden har fryst totalt 20 min under hela hösten - var när det regnade som värst. Tar emot sat-signalen dels med vanlig satmottagare samt även med satkort i dator för inspelning. Bildkvaliten är enligt satkortet i datorn 99%, vanliga satmottagaren anger signalkvaliten 50% och att ber är max 3E-6, ofta

Vad använder du för mottagare för att få "red button"? eller missförstår jag?

Du måste komma ihåg att en del red

Så vitt jag oxå sett på BBC är BBCi inte betalkanaler, utan ingår i deras tv-licens...

Igen, tackar!

/Anton

Reply to
Anton

Hej!

Suttit och letat lite på ebay. Vissa säljer tex Panasonic mottagare medans andra säljer Sky Panasonic. Är det någon skillnad på dessa??

Antar att det är viktigt att få med fjärrkontrollen?

Blir lite förvånad över priserna. Verkar som om de flesta satmottagare utan hd kostar mindre än cirka £20 + frakt cirka £10. Fann även en med kort för £38 (buy now). Verkar ju billigt ju....

Vad gäller kortet, kan SKY stoppa det?

/Anton

Ant> Hej Martin!!

Reply to
Anton

"Anton" skrev i meddelandet news:Y%1hh.26633$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Alla heter Sky Digital reciever, eller oftast Sky Box eller liknande. Tillverkarna är olika men generella specen identisk. Min tidiga Pace-mottage gör samma jobb som en ny, men snabbhet, kvalitet mm skiljer stort.

/Martin

Reply to
Martin

"Anton" skrev i meddelandet news:TY2hh.26635$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Det finns en mycket liten risk att det är en annan (icke-sky) mottagare, men risken är liten, sky dominerar marknaden helt i UK. Annars är det samma sak man pratar om. Satsa inte på Sky plus , inspelningsfunktionen fungerar bara med en pågående prenumeration.

Reserv kostar ny kanske 15-20 pund, inte så dyrt, men normalt skall fjärren vara med, annars är nog risken stor att det är stöldgods. Mottagaren är helt meningslös utan fjärren, kan inte styras praktiskt utan den.

Ja det ser ut som om dom gått ner ännu mer. Räkna inte med att den kommer till Sverige för 10 pund, skull tro att det blir bra mycjet mer, du kan ju kolla på brittiska postverket vad det kostar. Vi skickade ett paket av motsvarande vikt till UK inför jjulen, kostade c:a 400 SEK (kanske det var något tyngre). Lådan med kort verkar definitivt vara ett klipp, du får ett gäng "gratiskanaler" varav Channel 4 och 5 och Sky 3 är dom mest intresssanta.

Ja, men det är nog bara om föregående ägare misskött sina betalningar (det är ju alltid grisen i säcken på Ebay). Sky har inte bytt kort sedan man gick över till digitalt för ett antal år sedan (tror det var 98 eller så), säkerheten är mycket hög, och piratverksamhet har det bara gått mycket lösa rykten om, aldrig sett något konkret om det. Det ryjtas att man med en Dreambox skulle kunna klara det men jag är tveksam till det.

/Martin

Reply to
Martin

Vad är "Red Button" ..? Någon som avviker från DVB-S, MPEG2-TS .. ?

+Martin wrote

Det är MYCKET billigare att skicka från england till sverige än från sverige till england, svenska postverket tar i vanlig ordning ut ockerpriser medans engelsmännen tar ut mer humana summor.

Jag beställde tex för flera år sen mjukvara från england, när jag fick den var en skiva defekt, mailade och frågade och skulle skicka tillbaka den, sen en vecka senare hade jag en ny skiva i brevlådan, det var bara det att den var skickad i en likadan jiffypåse jag hade skickat, med frimärken på, och jag kunde bittert konstatera att det kostade mindre än hälften att skicka åt det hållet.

Jag har även handlat grejer på ebay och bland annat en mätare modell halvtung kostade £5 att skicka, att skicka den inom *sverige* hade kostat 110 spänn om jag läste postens portotabell rätt!!

Posten suger helt enkelt.. det verkar OFTA kosta ungefär lika mycket att skicka grejer från utlandet till sverige som att skicka saker INOM Sverige.

Bara ett sätt att uttrycka tekniken av via "Press the red button" komma åt underliggande dataströmmar, tex interaktiva tjänster, olika strömmar av nyheter mm. Viasat har det sina boxar, dom kör samma "operativ" och (ungefär) kryptering som Sky Digital. Försöker man komma åt tjänsterna med en mottagare utan rätt operativsystem så lär man inte få ut så mycket av det (däremot kan man ibland hitta det som en kanal om man gör en kanalsökning, dvs att det man når genon att trycka på röda knappen egentligen bara är en annan kanal, paketerat på ett snyggt sätt).

En vanlig tillämpning är att låta mottagaren ringa upp ett telefonnummer, antingen för att beställa något, eller ge ett bidrag. Tex visa en kul produkt och så köper kunden genom att bara trycka på en knapp. Inte så kul med klåfingriga ungar i närheten, men det bör väl finnas någon form av konsumentsskydd för felaktigheter.

Huruvida amn följer standarder eller inte skall vara osagt, men eftersom EPG:n i alla fall inte följer normal stanrdard (man får inte upp någon nu/nästa med en vanlig mottagare), så kan säkert applikationerna också vara av avvikande karaktär. Sky är helt dominerande på brittiska markanden, och troligen absolut störst i Europa. Lite osäker, men tror att dom har minst

6-7 miljoner betalande kunder. Då kan man sätta sin egen standard..... Fördelen för kunden är ju at tex mottagare blir mycket billigare (men helt värdelösa för att tex titta på andra sändare, bara vissa värden på signaler kan väljas).

/Martin

Reply to
Martin

Är det som MHP (en.wikipedia.org/wiki/Multimedia_Home_Platform) ..?

en.wikipedia.org/wiki/Interactive_television#Interactive_television_projects

Konsumentskydd kommer bara när företaget får fiskarna varma ;) Får väl installera någon form av utgående Caller-ID som avbryter betalsamtal.

Borde gå att dumpa datat med ett PC-kort och få ut något av det.

skrev i meddelandet news:458802a7$0$486$ snipped-for-privacy@news.luth.se...

Ja fast det heter Open TV

se också

om Sky

och

för krypteringen som både Sky och Visat använder

/Martin

Reply to
Martin