batterier 1,2 V eller 1,5 V - någon skillnad? ??

Hej! Har precis köpt ny kamera (Canon Powershot S3 IS). Fick medlevererat engångsbatterier R6 på 1,5 V men man vill ju såklart ha uppladdningsbara.

Köpte därför 1,2 V NiMh-batterier med laddare:

Jag är förbryllad över att alla NiMh-batterier endast är på 1,2 V, men alla engångsbatterier är ju på 1,5 V? Jag har testat mina uppladdningsbara batterier och trodde att kameran var helkass - objektivet skakade, ville inte gå in, den lät väldigt skum, displayen kom inte upp och andra konstiga saker. Inte kul med en helt ny kamera. När jag då satte in engångsbatterierna igen så verkar den fungera normalt igen.

Någon som vet någonting? Kan man ha sån tur att det är batterierna i sig som är trasiga?

/Andreas

Reply to
Andreas P

Hmm, det där trodde jag hörde till förgångna då äldre kameror hade denna egenskap att alltid och bara vilja ha nya akalinebatterier - och när dom inte fungerade längre (ungefär när 1/3-del kapacitet är förbrukad) så kunde man köra freestyle/bärbar-CD-spelar etc. åtskilliga timmar på dessan 'utslitna' batterier...

--
tyvärr skiljer sig spänningarna åt en smula mellan zink/brunsten-batteri
(akaline) och NiMh-batterier pga. helt olika kemier.

Man tycker borde fungera då  NiMh-batterier har mycket lägre inre
motstånd (dvs polspänningen sjunker inte så mycket vid hög last) och mer
än väl borde kompensera för alkalinebatterierna högre spänning men också
mycket högre lastkänslighet (spänningen går ned kraftigt även vid ganska
liten last).

men så är det inte alltid och man nästan funderar om detta är avsiktligt
byggt för att inte kunna använda NiMh-batterier i dessa produkter.

rent tekniskt sett borde det inte vara så svårt att bygga för felfri
drift ända ned till 3.6 Volt (0.9 volt per torrbatteri anses
traditionellt vara gränsen för urladdat) och NiMh batterier går i
princip inte under 1 Volt per batteri ens vid stora strömuttag.

Andreas P wrote in news:TQvig.4385$E02.1449 @newsb.telia.net:

Den bör klara NiMh. I varje fall så säljer Cyberphoto sådana som tillbehör till kameran.

På vissa kameror så kan man ställa in vilken typ av batterier man använder. Har dock ingen aning om hur PS S3 fungerar.

--

Mvh

/RE
Reply to
Roger Eriksson

Det slog mig, det är inte så dumt som skitiga kontakter eller pga. dimensionsskillnader mellan batterityperna så har batterikontaktblecken i kamerna dålig press och därmed dålig kontakt i ena fallet - ryckighet och annat kan ju tyda på något sådant...