Att döda en router

Hej alla kloka Min trådlösa router Netgear WNR854T fungerade perfekt i 6 månader men blev plötsligt stendöd och inte ens generalagenten kunde laga den utan sände en ny på garantin. Jag funderar nu på om det som knäckte den var att jag inte drev den med det medföljande nätaggregatet på 12V utan i stället på ett 12V bilbatteri som dessutom var kontinuerligt anslutet till en avancerad laddare en Ctek Multi XS 7000 som lämnar 13,6Vvid underhållsladdning. Kan det vara den högre spänningen som är orsaken? Mitt ADSL-modem är anslutet till samma strömkälla och mår fortfarande bra. HC

Reply to
Hans-Christer

Kan vara en orsak (10% överspänning)

Reply to
DogBrain

Även om det står 12V på batteriet och man kallar det för ett 12V-batteri, så har varje cell i ett bilbatteri spänningen 2.1 V, och seriekopplar man sex såna celler som brukligt är i ett bilbatteri så blir det 12.6 V. Laddaren måste lämna högre spänning än batteriet för att det över huvud taget ska uppstå en laddström, och den ska ligga mellan 13.6 V och 14.4 V. Vid högre spänning kokar batteriet. Det kan ju tänkas att routern är känslig för denna överspänning. Frågan är iofs hurpass noggrannt den medföljande nätadaptern håller 12 V, 10% felmarginal på en sån dongle verkar inte heller orimligt, så det borde routern klara. Det borde sitta någon sorts spänningsregulator i routern, och det borde i så fall vara den som tar emot stryk ifall överspänningen är för hög.

/Danne

Reply to
Dan Altemyr

Man kan lägga två dioder i serie och får därmed cirka 1,5V spänningsfall över dem. Det brukar vara en bra lösning.

Thu, 24 Jan 2008 22:04:57 GMT, Hans-Christer ba:

Det förefaller mycket osannolikt, förutsatt att det handlade om ett

12V likspänningsaggregat.

Varför matar du dem med bilbatteri? Räknar du med att bli avstängd av din elleverantör?

Charlie.

--
Real programmers don't bring brown-bag lunches.  If the vending machine
doesn't sell it, they don't eat it.  Vending machines don't sell

Tack för alla synpunkter på mitt problem. Jag skall snarast pröva Kens förslag om dioder och Charlie, javisst blir jag avstängd då och då. HC

"Charlie R" skrev i meddelandet news:slrnfpkhbm.1phj.spam_spam snipped-for-privacy@prosit.test.net...

Reply to
Hans-Christer

Jag kör också mitt ADSL-modem på batteri (12V 75Ah). Strömavbrott brukar vara vanliga här på landet. Datorn har också en UPS.

Öppna lådan och kolla vad som sitter på spänningsmatningen. Har öppnat ett antal ADSL modem & andra "boxar" och dessa innehåller ofta en linjär regulator eller switchad lösning (för lågvolt DC). Så oftast tål dom att man varierar inspänningen några volt uppåt iaf. Finns ingen reglering kommer enheten att ryka snabbt (5-10% marginal MAX).

Skulle rekommendera en 7812 + 2x 100uF kapacitanser för att undvika ev överspänningsproblem. Ev med extra Zenerdiod (>15V) parallelt med spänningsregulatorns ingång för att bli kvitt transienter om sådant också finns.

Reply to
Sky465nm