återanvända skrotat bilbatteri

Hej alla Detta har inget att g=F6ra med elektronik , men d=E5 h=E4r finns m=E5nga med stora batterikunskaper s=E5 kanske det =E4nd=E5 passar . Undertecknad har flere gamla bilbatterier som st=E5r och v=E4ntar p=E5 att bli f=F6rda till =E5tervinning , men jag undrar nu vad ni anser om f=F6ljande ?

- =E4r det helt galet att tappa ur syran och sk=F6lja av innanm=E4tet och sedan sl=E5 is=E4r ackuna och eventuellt ta tillvara blyet .Har n=E4mligen behov av en stor tung kula av bly som skall anv=E4ndas som tyngd vid sotning av r=F6kkanaler p=E5 sommarvillan .En dylik kula har jag inte kunnat k=F6pa n=E5gonstans .

- anser ni att det =E4r h=E4lsov=E5dligt / direkt farligt att g=F6ra detta ?

- =E4r cellernas bly av den arten att det kanske inte g=E5r att sm=E4lta detta med bl=E5slampa ?=20

undrar=20 ralle

Reply to
ralle

Varför inte åka till närmsta Jula-butik? Sotarlod 1,5 kg kostar 189 kr och de har resten av verktygen också. Hemsida:

Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare och V8-partist - "Rör inte min V8".
Crister Sporrong

Sotningskular har mer eller mindre varje järnhandel, classe, jula, m.fl. har sotningskulor.

Demmpa
Reply to
Demmpa

jo, men de =E4r kanske inte av bly och v=E4ger bara 1,5 kg .Borde vara tyngre. Men visst har ni i princip r=E4tt, det =E4r s=E4kert inte klokt att leka med bly ralle

Reply to
ralle

Har du så mycket sot att 1,5 kg inte räcker så har jag en cobra du kan få låna ;-)

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare och V8-partist - "Rör inte min V8".
Crister Sporrong

Nej dom är inte av bly utan gjutjärn.

Eller om viskans trådar är alldeles förlånga så kan man klippa/såga av dom eller så köper man en mindre viska.

En skålad viska är lättare att få ner än en rak viska.

Demmpa
Reply to
Demmpa

ralle skrev:

Ja snälla Ralle, glöm din idé om att återanvända batterier! Jag ryser av tanken att göra det du tänkte!!

Som sagt, det finns gott om billiga sotarkulor.

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

Det finns risk blyångorna ger allvarlig förgiftning. Misstänker jag iaf.

Ja, det st=E4mmer s=E4kert; t=E4nker skaffa en sotningskula . =C4r h=E4r n=E5n som vill ha fem gamla blyackun , gratis ! ralle

Reply to
ralle

ralle skrev:

Troligen inte, återvinningscentralen är det som gäller! :-)

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

Ja! Återvinningsstationen.

Demmpa
Reply to
Demmpa

Ove Backman

On 050915, ralle went completely off-topic in swnet.teknik.elektronik by posting :

Hör i någon fiskegrupp, det borde gå fint att göra sänken av det.

--
Han far och fikar med framåtböjt huvud örnen på urgammalt hav,
så ock den man,

å sprida lite syra ut i naturen...
Demmpa
Reply to
Demmpa

Handskas classe med begagnade blybatterier?!?

Demmpa
Reply to
Demmpa

On 050915, Demmpa went completely off-topic in swnet.teknik.elektronik by posting :

Man får väl skölja av grejorna i slasken innan.

--
En man är ej olycklig,
fast usel till hälsan,

Så det som hamnar i slasken hamnar inte i naturen???

Reningsverken klarar *INTE* av bl.a. batterisyra...

Demmpa
Reply to
Demmpa

On 050915, Demmpa went completely off-topic in swnet.teknik.elektronik by posting :

Späd ner det med rikligt med vatten bara, det funkade i skolan med etsvätskorna.

--
Drucken jag blev,
blev döddrucken hos den förfarne Fjalar,

batterisyra är samma sak som svalelsyra, som tillsammans med kalk neutraliseras till gips (förmodligen tillsäts i reningverken för att justera PH.) dessutom är de flesta tvättmedelsvätskor från tvätt och diskmaskiner basiska (PH >7) så själva syran är nog inte ett stort problem bara den späds ut riktigt ordentligt först.

batterisyra är däremot förorenat med avlagringar från blybatteriet i form av finfördelat blysulfat (den gråvita slammet) och detta är något som inte hanteras i reningverket utan hamnar såsmåning om i rötmassorna i form av tungmetall. och de är ett allvarligt problem då rötslam som annars skulle kunna användas som gödning på åkrarna för matproduktion, inte är lämpliga för detta.

(marken anrikas nämligen av både bly och kadium (från mestadels konstgödsel - inte NiCd-batterier som det anförs för förbud mot NiCd-batterier) och i europa fins det idag stora åkerarialer som man inte kan använda för matodling någonsin mer pga. tungmetaller tas upp av grödan igen)

förövrigt - ett gammalt svullet blybatteri har inte så mycket metallisk bly kvar att smälta ut, utan det mesta fins i form av blyoxid (bruna plattor som hålls ihop av mer eller mindre sönderkorriderat blygaller) och blysulfat (gråvitt) och det är i princip bara polanslutninarna mellan cellerna som fortfarande kan ge något större blymängd, vilket handlar om bara några procent av hela batterivikten, tyvärr (jag har provat en gång i tiden)