analog division?

funderar på ett fulbygge där jag har två analoga värden och jag vill ha ut ett
annat värde som är det ena dividerat med det andra
någon som har byggt något liknade?
har för mig att det fanns något sådant att köpa för längesedan?

Re: analog division?

DC AC??

hur många kvadranter skall den jobba i ??

frekvensområde

vad är det du skall göra??

---

Hmm

Har inte national semiconductor lite roliga analoga multipliktatorer
Re: analog division?

hmm - var nog lite snabb i tanken här - skall man få av division
av en multiplikation så måste man tänka mer än en gång vad som är indata
och utdata och hur dom refererar mot varandra...

dvs att att multiplikationen kanske måste utföras i motkopplingslopen i
en OP-amp för att få en division utåt sett  - har inte tänkt färdigt ännu...

/TE

Re: analog division?

ett

suck, jag tabbade mig igen genom att jag vet vad jag vill ha men inte specar
det tillräckligt nogrant. skäms lite

då kör vi
dc, endast 0 till säg 5v
låg frekvens, ungefär 10 hz max
vill ha en energi per enhetsmätare
men dom varierar båda två, ena är energi andra är hastighet, och jag vill ha ut
ett "är nu värde" på energiförbrukning per enhet
motsvarande kan sägas vara, bil med en bränsleflödesmätare och en
hastighetsmätare och få ut en analog liter per kilometer signal

ska kolla igenom och söka på det du skrev på resten av inlägget, bara jag
hinner med det, första veckan som arbetslös och hinner inte med någonting ;-)

Re: analog division?

låter som en analog multiplikator är perfekt för uppgiften
men iom. låga frekvensen så kan det också lösas med microkontroller
och 2 st A/D-omvandlare alternativt multiplexad dito om samplen tas
fortast möjligt efter varandra inför varje beräkning.

det största jobbet är nog att konditionera signalerna till
multiplikatorn/AD-omvandlaren samt strategi på
intergratorn/samplingstidpunkt beroende på hur
pulserna ser ut och dess intervall...

aj då - vad tråkigt, men tyvär en realitet som vi alla måste räkna
med förr eller senare oavsett hur kvalificerad jobb man har för
tillfället...

/TE

Re: analog division?

Nu vet jag inte om den finns kvar, tar den i alla fall

ICL8013....tror jag

Re: analog division?

Titta på:

 AD433
http://www.analog.com/UploadedFiles/Obsolete_Data_Sheets/379333873433.pdf
http://www.analog.com/library/analogDialogue/bestof/pdf/06_2.pdf

som tycks ha ersatts av

AD538
http://www.analog.com/en/prod/0,2877,AD538,00.html
(på ovanstående sida finns också en lista över en del andra
aritmetiskt inriktade kretsar)
http://www.analog.com/library/analogDialogue/bestof/pdf/19_1.pdf

M v h
   /Patrik

Re: analog division?
says...
ett

det där känns igen, borde varit något liknade som fanns i elfa förr
ska plocka hem ett ex och labba

tackar

Re: analog division?

{nostalgic mode on}
Jag tror de här kretsarna är lite mer universella än de som fanns
förr. Nu är det iofs 20+ år sedan jag för första, enda och sannolikt
sista gången reparerade en analogmaskin, men de kretsar jag kommer
ihåg  var rätt enkla, ett par multiplikatorer eller ett par dividerare
i en MIL-specad DIL-kapsel à 0,5 kkr/st.
{nostalgic mode off}

M v h
   /Patrik

Re: analog division?

mycket intressanta länkar - tack för dessa