360watt ATX - räcker till eller inte ?

Hej.

Hoppas jag kan få lite hjälp här inne.

Jag har en dator (Athlon 2400+ 266fsb). Just nu har jag ett 450watt ATX, driver 4 hårddiskar + en dvd-rom, har en diskettstation ansluten också.

Skulle jag klara mig med det 360watt ATX nätagg som följde med lådan, om jag byter ut två diskar till en annan, så att jag totalt har 3st hårddiskar, en dvd-rom, diskettstation ?

Har tre stycken 80*80 fläktar i den ?

Kan nämna att diskarna är samsung 5400 rpm ?

Finns det något sätt att räkna ut hur mycket allt drar, kanske grov uppskattningsräkning ?

Vill gärna inte köpa utrustning för att mäta.

På en av diskarna stog det (alla diskarna är samsung och snarlika)

+12v / +5v .... 0.5A, 0.6A

Undrar om jag kan nyttja chieftec nätagg som är på 360w, vilket följde med lådan.

Reply to
Dennis

Jaha, men då så, de är det nog lungt kan jag tänka mig, hade problem förut att 300watt inte räkte till 3st hårddiskar, två chassifläktar samt en cdrom läsare. Detta var dock ett "rå" budget ATX från china eller något ? Var säkert inte äkta 300 watt heller.

Chieftec 360 watt bör alltså räcka till 3st idr 5400 varvsdiskar, en dvd-rom läsare samt tre chassifläktar, kör athlon xp 2400 system.

:)

Kalas, slipper jag köpa nya kraftagg, kan jag sälja av dem jag har på blocket, har en 450 samt två 550 hehe..

Reply to
Dennis

Ah vad bra. Kan jag sälja av de andra kraft aggen :) Därpå få en tystare datorn. Vilket behövdes. Nu saknas bara ljudisolerings prylar att ha i lådan samt en matta som plockar upp vibrationer om sådana finns.

Sen är det bara köra full blås på bredbandbolaget :)

Reply to
Dennis