3 fas elmotor

Jag har en 3 fas elmotor för 220v / 380v modell äldre, typskylten på motorn är
inte
direkt läsbar. Tanken är att den ska driva vattenpump och i stället för att
köpa en ny komplett pump tänkte jag försöka få liv i min gamla där motorn har
rasat.

Jag har försökt att koppla in den på enfas 220v, problemet är då att
den slumpvis startar med olika rotationsriktningar.
Jag antar/gissar att man måste ha en kondensator för att få den stabil
men hur vet jag vilken kondensator jag ska använda samt hur ska
den i så fall kopplas in på motorn?

/Chrille

--
Version 3.12
Re: 3 fas elmotor
inte
rasat.
Start- eller driftkondensator används enbart till enfasmotorer
såvitt jag vet.

Om du kopplar in motorn på trefas kommer det säkert att fungera
för dig. Med bara enfas kan jag gott tänka mig att den startar
så som du beskriver.

Ralph

Re: 3 fas elmotor

inte
rasat.

tja, du får vara glad att den startar övh. oftast står det bara och
brummar och efter kort tid så brinner motorn.

en stillastående motor motsvarar av en trafo med kortsluten
sekundärlindning...

jag letade själv lite med google, och det är märkvärdigt knepigt att
hitta info om detta.

till och börja med så är 3-fasmotor med konding i 1-fasdrift inte samma
sak som 1-fasmotor med konding (som egentligen är en 2-fasmotor med 90
grader skillnad och olika induktans mellan lindningarna just för att
kondingens fasskillnad skall bli dominerande i ena lindningen och därmed
ge vridande fält. I kylskåpskompressorer använder man iställer en extra
induktans för att ge motsvarande fasvridning - därav strömstyrda
startrelät i kylskåpen).

här måste 3-fasmotorna också vara 30 - 50% större i märkeffekt än
motsvarande 'rätt' motor - detta beroende på att
i stort sett bara  två lindningar nyttjas och inte särskillt effektivt
med stora reaktiva strömmar. Man får aldrig överskrida märksströmmen per
lindning mer än någon minut i startläge.

efter mycket letande hittade jag uppgifter att på en 5 hästars
3-fasmotor så kan man prova med 20 uF i serie med lindning 2, parallellt
med huvudlindningen, den 3'-lindningen används inte om du inte skall
byta rotationslindning - men kan behöva finjustera värdet lite upp och
ned beroende på strömförbrukning och lastgrad - målet är minsta ström
genom lindningarn - men också att motorn orka starta..

en annan länk där alla 3 lindningar används:

http://pages.quicksilver.net.nz/geoffm/newsletters/Winter2k%20newsletter.pdf

- se till att alltid använda motorkondingar (finns i elfa)

ingen exakt info, utan mer åt friskt vågat och hälften brunnit verkar
det som...

en rejäl on/off-brytare och tångampermeter verkar vara den första
investeringen som måste göras vid dyliga expriment...

problemet här är också att du skall ha en 230/400 volts motor - dvs
400 Volt i Y och 230 Volt i D-koppel om den skall orka dra runt med den
effektklass du önskar .

dom flesta motorer som jag har sett är kopplade enligt
400/692 Volt med 692 Volt Y-läge och 400 Volt i D-läge, eller i
praktiken så används Y-läge som startläge med 230 Volt per lindning
och lägre dragförmåga just för att få ned startströmmarna.

mao är  det inte enkelt...

Re: 3 fas elmotor
Mycket tack för svaren!!

/Chrille

Re: 3 fas elmotor
Om jag minns rätt: 80 mikrofarad per kw, motorn skall deltakopplas. Mha
kondensator fejkar du en fasförskjuten extra fas....Mata kondingen med
befintlig fas, andra sidan på lediga plinten, skifta utgående från konding
och nolla för annan rotationsriktning.

Motorkondensatorer har Elfa

/Leif

Site Timeline