Zna ktos wzor na opornik do diody?

Witam, zna ktos moze wzor na opornik do diody? W sensie:

[220v]---[R]---->|-

chodzi o to ze nie wiem jak obliczyc zeby zapalic czerwona diode z 220 v tak zeby nie splonela, - jedna juz w ogniu stanela

Reply to
XnmRphR

Tylko nie zapomnij, że ten opornik musi być o moc co najmniej

220V * I = 220V * 0.015A = 3,3W
Reply to
Marek Lewandowski
Reply to
Jerzy Szczesiul

Na zasilaczu jeszcze daje oznaki zycia, chociaz swieci juz innym kolorem

hmm no tak przeciez to dioda, nawet nie pomyslalem czyli jezeli: R=U/I/2

to R(watt)=U * I = U * 0.015A = 3,3W? przy I [0.015A] dobrze rozumiem?

wychodzi ze opornik powinien miec w tym wypadku polowe I(wytrzymalosci) ktore pociagnie dioda? (liczac na to ze bedzie dzialala co polowe przebiegu), czy nie do konca?

Reply to
XnmRphR

i dobrze byłeś.

?

owszem, ale w przeciwieństwie do zenerki LED nie do tego budowano i taka praca skraca mu ostro żywotność.

tylko, że takie 10mA to mu już konkretnie dowalą

led superjasny != led superwydajny. Superjasne ledy najczęściej są po prostu ledami z soczewką kolimującą wiązkę w wąski stożek...

Reply to
Marek Lewandowski
Reply to
Jerzy Szczesiul

Właśnie o to się rozchodzi... Bo to, że działać będzie, to wszyscy tu wiemy :P

Reply to
Marek Lewandowski

Patrz nie tak znowu dawne posty w archiwum - nie musi byc [choc zalecam]. LEDy spokojnie znosza te 10 czy 20 mA pradu wstecznego.

Thursday, September 11, 2003, 11:36:59 PM,Verox nastukał(ła):

V> Ba ! Nawet zwykłe szklane diodki całkiem ładnie świecą na pomarańczowo ;-) V> Uwaga ! Obudowa lubi sie stopić ;-p Taa... a LED-y to znowu calkiem niezle fotodiody :) Gdzies mam ukladzik z LEDem jako czujnikiem ktory wytwarza na wyjsciu napiecie swiatlo/ciemnosc w zakresie od2 do3V.

Reply to
Łukasz Bolesta

Zartujesz prawda????

Reply to
XnmRphR

Friday, September 12, 2003, 12:58:17 AM,XnmRphR nastukał(ła):

X> Zartujesz prawda???? ani odrobine. To fakt.

Reply to
=?Windows-1250?B?o3VrYXN6IEJvbGVzdGE=?=