Zmniejszenie jasności monitora

Witam Szanownych Grupowiczów,

Mam ok. 6-letni monitor CRT, Hyundai ImageQuestV770+. Od nowości charakteryzuje się dużą jasnością obrazu. Nawet przy ustawieniu jasności i kontrastu na minimum, w ciemnym pomieszczeniu widoczna jest dość mocna poświata. Pomyślałem, że przy okazji czyszczenia z kurzu "przykręcę" trochę jasność jakimś potencjometrem w środku. Niestety, ten model jest już tak nowoczesny, że nie ma czym pokręcić... są tylko (o ile czegoś nie przeoczyłem) pr-ki na transformatorze WN, służące do regulacji ostrości.

Jaki proponujecie sposób - możliwie prosty - ingerencji w elektronikę, w celu ograniczenia jasności świecenia kineskopu? Nie mam niestety schematu ideowego...

Pozdrawiam

Reply to
Artur Stachura

Proponuję zmniejszyć jasność programowo :D... albo monitor przełączyć na napięcia o poziomie 1V (niektóre monitory mają taką opcję). Możesz sprobować zmniejszyć poziom napięć wejściowych na liniach R,G,B, ale to może zaowocować odbiciami i pogorszeniem jakości obrazu....

Pozdrawiam! Konop

Reply to
Konop

zmostkowac do masy G2 rezystorem o wartości rzędu MOmów.

Reply to
krychu

Artur Stachura snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):

Dziwne... Zwykle górne pokrętło na trafopowielaczu, opisane FOCUS służy do regulacji ostrości a dolne SCREEN poprzez regulację napięcia drugiej siatki właśnie zmienia jasność obrazu. Wmak

Reply to
Wmak

Użytkownik "Artur Stachura" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@bolek.ped.univ.szczecin.pl...

Oba do regulacji ostrości? czy ten dolny nie reguluje jasności?

Reply to
Desoft

No właśnie oba. Opisane jako Focus 1 i 2. Kręcenie zmienia tylko ostrość.

Reply to
Artur Stachura

Też się tego spodziewałem. A w tym modelu oba pokrętła, opisane jako Focus

1 i 2 zmieniają tylko ostrość.
Reply to
Artur Stachura

Programowo nie ma za bardzo czego zmniejszać - "czarny kolor" nie jest czarny tylko ciemnoszary. Nie znalazłem opcji przełączania na mniejsze napięcie wejściowe. Co do poziomu sygnałów RGB, to mam jedną kartę graficzną, dającą wzlędnie niskie napięcia wyjściowe (nie mierzyłem, ale do pracy z tą kartą należało znacznie zwiększyć jasność i kontrast monitora. Także i w tym przypadku poświata na czarnym ekranie pozostaje. Zresztą, jak zauważyłeś, wpięcie czegoś w tor sygnałowy może spowodować zakłócenia. Dlatego sądzę, że problem leży wewnątrz monitora.

Pozdrawiam,

Reply to
Artur Stachura

U Sonego to właściwie norma. Regulacja G2 jest tam tylko z poziomu oprogramowania diagnostycznego, a dwa potencjometry na FBT są tylko do ostrości.

Reply to
krychu

Dzięki. A po czym mogę rozpoznać, które to wyprowadzenie w bańce? Model kineskopu M41QAR361X114.

Reply to
Artur Stachura

przeważnie są podpisane na płytce, jeśli nie przy gniezdzie szyjki, to przy złączce kabla. Szukaj przy przewodach odchodzących bezpośrednio od trafopowielacza i przyłączonych do płytki kineskopu.

Reply to
krychu

w niektorych trafach to jest wlasnie jaskrawosc czy moze jasnosc

Reply to
MT

Artur Stachura snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):

Jeśli Trinitron to racja. Dwa regulatory ostrości. Jedna statyczna a druga dynamiczna, w narożnikach. Wmak

Reply to
Wmak

A w menu serwisowe wchodziles? W ImageQuest790 (chyba mi sie numerki nie porabaly) wchodzi sie w to menu trzymajac ktorys z klawiszy na monitorze

- bodaj menu, ale na 100% nie pamietam a ten monitor akurat mam w domu a pisze z roboty - w czasie wlaczania monitora wyl. sieciowym. Tam masz duzo szerszy zakres regulacji wszystkich parametrow dostepnych normalnie, plus kilka dodatkowych.

Reply to
Marcin Gala

Znalazłem G2, było opisane na płytce. Próby bocznikowania do masy kończą się całkowitym wygaszeniem ekranu, niezależnie od bocznikującego opornika (zakończyłem próby na drabince o łącznym oporze ok 40M). Pewnie bardzo mały prąd tam idzie, bo pomiędzy wyprowadzeniem z trafa WN a G2 kineskopu jest opornik 22M.

Podłączyłem więc opornik bezpośrednio pomiędzy wspomniane wyprowadzenie trafa WN a masę; obraz lekko pociemniał. Przy oporze 1,2M efekt jest zadowalający. Bałem się dawać mniejszy opór, żeby nie przeciążyć uzwojenia.

Dzięki za pomoc. Pozdrawiam,

Reply to
Artur Stachura

Rzeczywiście! Po przytrzymaniu przycisku "Menu" podczas włączania pojawia się menu serwisowe, a w nim opcja "Black level". W instrukcji ani słowa o tym :-( Niestety, nawet ustawienie tej opcji na 0 daje ekran z widoczną poświatą.

Jak napisałem w tym wątku, wstawiłem już opornik zmniejszający napięcie na siatce 2 kineskopu. W połączeniu z ustawieniem "Black level" ekran jest wystarczająco przyciemniony.

Dzięki za pomoc. Pozdrawiam,

Reply to
Artur Stachura

Użytkownik "Artur Stachura" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości

Ktora instrukcja ? Uzytkownika czy Serwisowa ?

W inst. uzytkowniaka nie ma prawa o tym pisac

Reply to
MuNiO

Użytkownika. Serwisowej nie mam.

Gdzie te czasy, kiedy do telewizora producent dawał schemat ideowy...

Reply to
Artur Stachura

Ostatni dostałem kilkanaście lat temu do ITT-Nokia - swoją drogą by to rewelacyjny telewizor.