zminejszenie obrotów/poboru mocy silnika 3 fazy

jestem w energetyce kompletnym lajkonikiem i kiedyś się pytałem, poradziliście mi falownik, niestety jest to drogie urządzenie, potrzebuję nieco ograniczyć prąd pobierany przez silnik, czy gdymym zasilał go przez 3 odpowiednie diody, pomogłoby mi to, czy rozwalę cholerę? Czy można dla silnika 3k3W jakoś taniej zmniejszyć obroty/pobór mocy? P.

Reply to
PK

Użytkownik "PK" <skalar7@USUN_TOpoczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cp6tm3$25eg$ snipped-for-privacy@news2.ipartners.pl...

Silnik trójfazowy ?

Reply to
SP9LWH

zalezy jaki jest to silnik? 3fazowy? jak zwykly klatkowy to obroty mozna zmniejszyc poprzez zmiane napiecia albo czestotliwosci napiecia. przy takich mocach to ciezko jest obnizyc w tani sposob napiecie :-( moze autotransformator ale to chyba koszt podobny jak falownika. nie widze co mialy by dac diody? w jaki sposob podlaczone?

Reply to
Maciek

Użytkownik "PK" <skalar7@USUN_TOpoczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cp6tm3$25eg$ snipped-for-privacy@news2.ipartners.pl...

To prawda (bez urazy)

Prędkość obrotowa takiego silnika zależy (z grubsza biorąc) tylko od częstotliwości prądu zasilania. Bez falownika tego nie zmienisz. Jak chcesz wolniej to pomyśl o przekładni. Pobór mocy zależy od obciążenia. Silnik 3,3 kW bez obciążenia pobiera tylko tyle mocy co kot napłakał. Jak go obciążysz to bierze więcej. O diodach zapomnij.

Jack

Reply to
Jacek

Człowiek co się przedstawia jako SP9LWH napisał:

yhm. jak w temacie. P.

Reply to
PK

Człowiek co się przedstawia jako Maciek napisał:

co druga połówka i mniejszy prąd. P.

Reply to
PK

Człowiek co się przedstawia jako Jacek napisał:

jaka uraza, wiem co wiem i się nie obrażam, jak ktoś to potwierdzi :)

:((( świnia

no ale jakby się wolniej kręcił, też pobierał by mniej

drugi raz :( P.

Reply to
PK

a nie mozna zrobic przelacznika trojkat/gwiazda?

Reply to
Adam

to nie bedzie dzialac. silnik nie ruszy wogole i wynika to z zasady dzialania tych silnikow.

Reply to
Maciek

Czy taki wyprostowany prad nie spali silnika?

Krzysiek Rudnik

Reply to
Krzysztof Rudnik

PK <skalar7@USUN_TOpoczta.onet.pl> napisał(a):

I od ilości biegunów magnetycznych.Czym więcej biegunów tym wolniej się kręci przy stałej częstotliwości sieci.

Tu się nie mogę zgodzić z Jackiem ;) Praktycznie tak się uważa ale to nie jest dokładnie tak.Pobór mocy przez silnik zależy od prędkości wirowania.Czyli że ,im większa różnica faktycznej prędkości wirowania(obrotów) od prędkości znamionowej(teoretycznej) tym więcej mocy z sieci pobiera silnik.A że obciążenie wływa na obroty to mówi się , że wpływa na pobór mocy. Dla przykładu powiem tylko że największą moc pobiera silnik , który jest włączony do sieci a się nie kręci,czyli stoi.

Przeczytaj wyżej.

Pozdrawiam Piotrek Sz.

PS Dlatego nazywa sie asynchroniczny bo nie kręci sie z prędkością z jaką powinien ;-)

Reply to
Piotrek Sz.

Nie. Pierwsze sie spala diody :-)

I gwoździe włożone zamiast bezpieczników. Chyba, że przekrój przewodów będzie mniejszy od przekroju gwoździ ;-)

czy to podchwytliwe pytanie? trzeba doswiadczalnie sprawdzic ;-)

Reply to
Maciek M

hmmm, wg obliczeń na gwieździe pobiera 1/3 prądu z sieci, ale moment spada trzykrotnie, więc nie wiem, czy się nada. pzdr

Reply to
Grzegorz Latocha

ciezko w warunkach domowych zmieniac liczbe biegunow ;-)

to wszystko o czym piszecie najlepiej widac na ch-ce momentu i pradu stojana w funkcji predkosci obrotowej. szkoda ze nie udalo mi sie znalezc jej w internecie :-( prad stojana zalezy od napiecia zasilajacego mam przed soba te ch-ki. ale przy predkosci bliskiej predkosci synchronicznej jest to minimalna roznica. najwieksza jest przy rozruchu. dlatego podczas rozruchu obniza sie napiecie (np. przelacznik gwiazda- trojkat) aby ograniczyc prad rozruchowy.

Reply to
Maciek M
<ciach>

No ja nie wiem, jak ty to liczyłeś, bo wg. wzorów to zawsze wychodzi

1/3. pzdr
Reply to
Grzegorz Latocha

tak jest tylko podczas rozruchu przynajmniej tak na uczyli w PRz ;-)

Reply to
Maciek M

Użytkownik "Maciek M" snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:cp7ge7$s1p$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl

Wygrzebane z BookMarków:

że się przyda.

Reply to
Marek Dzwonnik

bo prad jest minimalny ;-)

ale masz racje zle sie popatrzylem dla predkosci synchronicznej te wszystkie prady sa rowne i wynosza 0 ;-)

Reply to
Maciek M