Grzegorz

From: "Grzegorz"

wmagały > by zmniejszenia oporu w stosunku do przetwornika?

Jeżeli napisałeś prawdę, że wejście pobiera 1nA, to przez dzielnik powinien popłynąć prąd około 10 razy większy (można kombinować coby zmniejszyć ten prąd, ale w tym przypadku nie warto). Więc sumaryczna wartość dzielnika = 20V/10nA = 2G ohmy Spokojnie możesz dać dzielnik o dowolnym oporze. Dolna rezystancja ograniczona jest przez układ mierzony (wtrysk) A górna przez możliwość zakupu dużych rezystancji (przy 10M są już problemy) Aha, pomyśl co z zakłóceniami

Władysław

------------------------------------------------------------------- Nie zapomnij o Dniu Matki! Sprawdz: >>

<<

Reply to
Władysław Skoczylas

Nie wiem gdzie znalazłeś tą wartość, ale zakładając, że jest prawdziwa to dotyczy ona stanu ustalonego. A ty chcesz próbkować przebieg zmienny. Popatrz lepiej schemat wejścia przetwornika (Figure 6-3) i potem na maksymalną impedancję źródła sygnału w funkcji częstotliwości (Figure

6-2). Jeśli chcesz próbkować z maksymalną częstotliwością to powinieneś zejść z impedancją źródła sygnału poniżej 1kOhma, a to jednoznacznie sugeruje jakiś wtórnik na wejściu.

Czemu akurat 10 ? Przy takim doborze wartości dzielnika nawet w stanie ustalonym popełniasz kilkuprocentowy błąd ! Ten przetwornik ma 13 bitów, więc jego używanie ma sens jeśli błąd toru kondycjonującego jest mniejszy niż 1/8192 (~0,01%).

Reply to
Zbych

A co będzie jak dam tylko opornik szeregowo z wejściem? Nie zadziała to jako dzielnik? wtedy prąd dzielnika będzie równy ~1nA a przecież błąd nie wzrośnie. Błąd wynika z niestabilności termicznej, a nie z wartości oporników.

[...]

Wejście przetwornika nie jest liniowym opornikiem tylko pojemnością podłączaną przez multiplekser wejściowy (~1kOhm), więc wejściowy prąd polaryzacji się zmienia i będzie się zmieniał stopień podziału. Resztę możesz sobie sam dopowiedzieć.

Nie zgodzę się. Jak nie uwzględnisz obciążenia tak zrobionego dzielnika to wprowadzasz błąd wzmocnienia i będziesz musiał przeskalować cały tor przetwarzania. W pdfie masz dokładnie podane jaką impedancję wyjściową powinien mieć źródło, żeby błędy były mniejsze od 1LSB (dla danej częstotliwości próbkowania). Oczywiście temperatura też zrobi swoje, więc dobrze by było dzielnik zrobić z rezystorów z odpowiednia małym TWR.

Reply to
Zbych

Zbych snipped-for-privacy@onet.pl napisał(a):

w ELECTRICAL SPECIFICATIONS jako Leakage Current (4 str.), od razu muszę się przyznać, że nie jestem elektronikiem, na schemacie(Figure 6-3) odczytałem Ileakage jako prąd który płynie przez wejście analogowe. Czy mógłbyś mi rozrysować (jeśli to się wogóle da zrobić) co powinienem dodatkowo podłączyć do wejścia aby móc mierzyć napięcie do 20V ( nie zależy mi na dokładnych wartościach napięcia, a jedynie charakterystyce sygnału w czasie, np. czas działania wtryskiwacza, napięcie sondy Lambda itp.). Niestety nie bardzo wiem o co chodzi z tą impedancją i wtórnikami tzn. jak te informacje powinienem wykorzystać.

powinien...

tutaj to napewno wielką gafę strzeliłem (nie pierwszą zresztą).

pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz

Zbych snipped-for-privacy@onet.pl napisał(a):

cały układ przetwornika A/C jest kitem AVT 587, który komunikuje się z PC przez RS232 (115 kb/s) zapytanie do przetwornika mieści się 1 bajcie a odpowiedź ma 2 bajty, czyli wyliczyłem że będzie to maksymalnie ok 600 zapytań na sekundę na port.

pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz

Jeśli nie zależy ci na dokładnych wartościach, to możesz na początek dać zwykły potencjometr w okolicy 50k i podłączyć go tak:

Pamiętaj tylko, żeby nie skręcić gałki na maksa w górę bo załatwisz albo sterowanie wtryskiwacza, albo przetwornik :-). D1 i D2 to zwykłe diody impulsowe ograniczające napięcie wejściowe (np. 1N4148). Potencjometr wyregulujesz sobie tak, żeby mieć jak największy obraz na ekranie, bez obcinania wierzchołków przebiegu.

Reply to
Zbych