Zmarł Jacek Karpiński - Page 2

Re: Zmarł Jacek Karpiński

Santo Subito! Tak powstaja legendy, najpierw ta pierwsza rozdmuchana dawno
temu przez dziennikarzy ktorym sie Karpinski wyplakiwal w klapy, teraz
druga - a la "onetowe komentarze".

K-202 to glownie PR (czytaj: pi ar).

Re: Zmarł Jacek Karpiński
Nie wiem, bo nie widziałem komputera, ani schematu, ale warto podać jakieś
fakty.
Tak się Panu zdaje, czy coś Pan na ten temat wie?
Mnie interesuje to co innych kolegów.
Wyczytałem, że jest asynchroniczny i nie widziałem przebiegów zegarowych w
ulotce z 1971 roku po angielsku.
Jeśli faktycznie tak jest, to uważam, że to była i jest rewelacja.
Widziałem tam natomiast strzałki przejść między sygnałami ACK itp.
Powtarzam: nie ma tam sygnału zegarowego.
S.

Re: Zmarł Jacek Karpiński
Sylwester Łazar przemówił ludzkim głosem:

Czemu asynchroniczność w k-202 ma być rewelacją? Argument o mniejszym
poborze prądu w przypadku komputera pochłaniającego 700W można sobie
chyba odpuścić :-)

Re: Zmarł Jacek Karpiński

No wiesz, chyba nikt do tej pory tego nie zrobil.
To bylaby rewelacja, tylko nie bardzo w nia wierze.
Tak sie komputerow nie robilo :-)

A tak swoja droga - kiedys zaczalem liczyc - 8080 to cos 6000
tranzystorow, zakladajac ze uklad TTL MSI zawiera ok 100 tranzystorow
.. czyzby na setce ukladow scalonych dawalo sie zrobic sredni procesor
?

Odra wydaje mi sie miala raczej setke plytek, a na kazdej plytce ze 20
kosci .. no ale byla 24 bitowa.

J.

Re: Zmarł Jacek Karpiński

Moze pomysl mieli - kto wie.

Czemu nie? Proste ALU to 1 scalak, do tego dekoder rozkazow, troche
D-latchy na rejestry, licznik PC - IMO da sie.
Np: Nios (w prostej wersji) zajmuje <1k LE w Alterze, PICe (typu 16F84)
po 500-700 LE.

--
Jerry1111

Re: Zmarł Jacek Karpiński

4, bo to maszynka 16 bitowa.

Plus kilka innych do operacji podrecznych.

ale tam bylo 8 16-bitowych rejestrow. To sa 32 kosci.

Plus dekodery, multipleksery wyjsciowe .. no, moze i 100 wystarczy.

ale LE to skomplikowana maszynka :-)

Czy takie dobre upakowanie nie jest uzyskane dzieki wykorzystaniu
wbudowanej pamieci ?

J.

Re: Zmarł Jacek Karpiński

Iii tam skomplikowana. Kilka bitow SRAM i przerzutnik. Jak przeliczyc na
ilosc tranzystorow to moze nie bedzie tak zle.

Zalezy czy mowimy o procesorze (czyli np: 'goly' Z80), czy o komputerze
(czyli proc + pamieci + I/O + itp). 1k LE to zajmuje tylko rdzen, bez
urzadzen zewnetrznych. Jest to robione w logice (nie wiem czy dekoder
instrukcji nie byl na RAM robiony - cos mi swita, ale to moglo byc tylko
w jednej wersji).

Sprawdzilem: najmniejszy rdzen Nios2/e zajmuje 600-700LE i dwie pamieci
M9K (8kbit kazda) i ma 'up to 11 DMIPS'.
Najwiekszy rdzem Nios2/f zajmuje 1400-1800LE, 3 pamieci M9K + cache
(jesli chcesz, bo mozna wylaczyc). Ma 'up to 79DMIPS'.

--
Jerry1111

Re: Zmarl Jacek Karpinski

sam przerzutnik - 6 bramek, tranzystorow bylaby kupa gdyby to z bramek
robic :-)

"goly" procesor

Bo tak jak pomyslec, to taka pamiec mocno upraszcza konstrukcje
procesora ..

J.

Re: Zmarł Jacek Karpiński

Chyba braknie, Mera9150 też 16 bitowa miała procesor na jedej płyci i było
tam 168 kości, pamięć to była osobna płyta podobnie we-wy.
A to był stosunkowo prosty procesor.
Janusz

Re: Zmarł Jacek Karpiński
Hello J,

Przyjrzyj się SeeCheckowi (Mera 9150) - procesor na TTL, w tym 4
sztuki 74181, pierwotnie pamięć ferrytowa, później półprzewodnikowa 64
ksłów 16 bitowych. Zegar pracujący z jakąś zupełnie absurdalnie niską
częstotliwością i potrafiło to obsłużyć bodaj 36 terminali na raz. I
dziewczyny trzaskały po 10000 znaków na godzinę na każdym terminalu.
Nie dość, że dawało radę z obsługą terminali, to jeszcze każdemu
userowi liczyło ilość klupnięć w klawiaturę.

Re: Zmarł Jacek Karpiński
RoMan Mandziejewicz przemówił ludzkim głosem:

10000zn/h to jakieś 3 znaki na sekundę, razy 36 stanowisk, to około
100zn/s. Oszałamiające ilości danych to to nie są.

Re: Zmarł Jacek Karpiński

Ale pytanie brzmi ile kosci kosci wchodzilo do procesora i jakie mial
wymiary :-)

No coz, ja ominalem Mery to sie nie znam, ale pamietam podobny problem
- porty szeregowe na smiesznej predkosci 9600.
Ale kazdy generuje przerwanie co 1ms.
16 takich strumieni i trzeba sie sprezac zeby napisac obsluge
przerwania odpowiednio efektywnie na 8080 ..
10k/h to jednak znacznie mniej niz 1k/s

A tak w ogole to uzylem googla i co znalazlem
http://forum.pcarena.pl/elektronika/19407-ludzie-maja-zaciecie-i-fantazje.html
http://www.homebrewcpu.com /

J.

Re: Zmarł Jacek Karpiński
Hello J,

Płyta procesora miała jakieś 50x60 cm i wchodziło tam trochę więcej
niż setka układów.

Transmisja do/z terminali była transmisją szeregową właśnie 9600bps (o
ile mnie skleroza nie myli). 10k/h to ilość uderzeń w klawisze na
jednym terminalu. A terminali możesz mieć 36.
A z danymi wprowadzanymi trzeba coś robić - obsłużyć formatkę,
policzyć sumy kontrolne. Każdy użytkownik może robić cos całkiem
innego. Ot, język maszyny był specjalizowanym językiem obsługi
formatek i danych.

Staare. Choć wielkością właśnie jednostkę centralną Mery 9150
przypomina.

Re: Zmarł Jacek Karpiński

Wiele lat temu w czeskim albo radzieckim czasopiśmie "Radio" był
opublikowany artykuł dotyczący zastąpienia procesora 8080 lub Z80
kilkudziesięcioma układami TTL :)
W tamych latach był to towar deficytowy, bo miał znaczenie strategiczne i
militarne :D

Re: Zmarł Jacek Karpiński

Nie wiem.

Mera 400 też była asynchroniczna. W zakładzie produkcyjnym był więc
etat stroiciela, tak aby wszystko grało ;)

Re: Zmarł Jacek Karpiński

I slusznie, bo bardziej tu pasuje slowo fanaberia.

Re: Zmarł Jacek Karpiński
Już napisałem:
"Potem wszystko poszło w synchronizm i doskonale marnuje się czas
urządzenia,
gdzie 80% układów czeka
na najwolniejszy, aby KC (Kwarc centralny) mógł w następnym takcie pozwolić
miernocie na nadążenie za szybkimi geniuszami."
S.

Re: Zmarł Jacek Karpiński
Sylwester Łazar przemówił ludzkim głosem:

W każdym systemie, żeby mieć ostateczny wynik trzeba poczekać, aż
_wszyscy_ skończą. Niezależnie od ich prędkości.

Re: Zmarł Jacek Karpiński
Zgadza się.
Jednak w systemie synchronicznym nigdy nie wiadomo, czy prędkość jest tą
najszybszą z możliwych.
vide: tzw. "podkręcanie zegara procesorów".
Asynchronizm, wydaje mi się, że na dzień dobry ma ustawioną maksymalną
prędkość działania.
Nie wiem czy taka zaleta jest wykorzystywana w K-202, ale chciałbym to
wiedzieć.

Asynchronizm kojarzy mi się z realizacją sprzętową urządzenia, a synchronizm
z realizacją programową.

Kiedyś miałem komputer 486DX4 100MHz.
Działał mi świetnie, choć trochę wolno.
Potem sprzedałem go.
Po paru dniach nowy właściciel dziwił się, że mogłem pracować na tak wolnym
sprzęcie, bo gdzieś
w BIOSIE miałem podobno zaniżony mnożnik. Zmienił i komputer mu zasuwał jak
oszalały :-)

Właśnie to mi się podoba w asynchroniźmie:
Urządzenie działa z maksymalną możliwą prędkością.
Szybkość jego pracy zależy tylko od rozwiązania.
W synchronicznych - dodatkowo od prędkości zegara całego systemu.

Można zauważyć pewne ucieczki od synchronizmu.
Szyna PCI może działać z inną prędkością niż procesor, pamięć RAM też z
inną,
ale zawsze jest to jakiś mnożnik częstotliwości podstawowej.

Jesteśmy tak mocno przywiązani do sychronizmu, że trudno nam sobie wyobrazić
cyfrowy układ asynchroniczny.

Muszę przyznać, że tak gdzieś od 1985 roku nurtowało mnie, dlaczego cała
cyfrówka musi być zsynchronizowana.
Nie mogłem pojąć dlaczego przerzutnik D to 7474, J-K to 74107, a ten
asynchroniczny T to nie miał w ogóle swojego scalaka.
Mało tego, niemal w każdej literaturze podany jest przykład jak go zrobić
przerabiając synchroniczny.
Tak jakby asynchronizm był dopuszczalny, ale pod warunkiem zachowania w
jakiejś tam części synchronizmu.

Dlatego też, jak się dowiedziałem, że 15 lat wcześniej ktoś zbudował
komputer, który miał pewne cechy asynchronizmu,
zaciekawiłem się tematem.
S.

Re: Zmarł Jacek Karpiński
Sylwester Łazar przemówił ludzkim głosem:

Zauważ, że asynchroniczne bloki mają zazwyczaj na schematach dorysowane
obok coś takiego jak "delay", które generuje informację o zakończeniu
obliczeń. Jaką masz gwarancję, że projektant nie dodał trochę opóźnienia
"na zapas" :-)

Site Timeline