Zestaw edukacyjny dla początkującego gamonia

Towarzysze,

Sprawa jest dość nietypowa, jest sobie osobnik kumaty i dobry
teoretyk, który nawet doktorat ma zrobiony. Problemem jest to że jest
kompletną dupą jeśli chodzi o praktykę, i to tak od samego począt
ku
(ojciec go nie uczył jak się obsługuje śrubokręt i młotek, nigd
y nie
zepsuł radia ani zegarka, roweru nie naprawiał itp.). Pomyślałem
że
polecę mu jakiś zestaw "mały elektronik", tylko nie bardzo wiem co
warto. A może coś innego? Chłop szybko łapie, ale czasem ma takie
braki w podstawach że siadam i płaczę.

L.

Re: Zestaw edukacyjny dla początkującego gamonia

Gdzies tam na uczelni nie maja zachomikowanych zestawow, ze
sprezynkami itp ?

Moze mu raczej kupic pare plytek uniwersalnych, garsc tranzystorow,
szpulke lutu olowiowego, szpule kynaru,
zestaw edukacyjny FPGA i troche lektury ... nowoczesne zabawki,
radiolelektroniki z lat 80, elektronike praktyczna z lat 00 ..

L.

Re: Zestaw edukacyjny dla początkującego gamonia

..

No właśnie, chyba za mało szczegółowo ująłem problem...

Wyobraźcie sobie gościa, który potrafi policzyć i zasymulować roz
ruch,
synchronizację i awarie w elektrowni wiatrowej oraz wpływ tego na
okoliczną sieć, a nie ogarnia do końca idei połączenia zasilacza
DC,
akumulatora, amperomierza i woltomierza. Kogoś, kto wgra firmware w
sterownik PLC, zmieni logikę, wysteruje wyjście cyfrowe i analogowe,
a  czasami nie czai różnicy pomiędzy 0 omów a nieskończoności
ą.
Ogarnie zabezpieczenie transformatora blokowego, a nie rozróżni
tranzystora od tyrystora, nie mówiąc o podpięciu doń zasilania i
odbioru. I tak dalej... Wiem że trudno w to uwierzyć, ale taki jest
fakt :>
Zatem wydaje mi się, że potrzebuję czegoś na poziomie "0", zarówn
elektrycznym jak i elektronicznym. Czyli żadne programowanie,
lutowanie i cudowanie, a raczej podpięcie diodki i bateryjki,
połączenie cewki z kondziorem i takie tam...

L.

Re: Zestaw edukacyjny dla początkującego gamonia

To moze tak nie calkiem potrafi policzyc to pierwsze ? :-)

Byl kiedys taki programik symulacyjny do elektroniki, chyba zakupiony
przez MEN do naszych technikow.
Symulator z niego kiepski, ale pare zalet mial - np trzeba bylo
mierniki dobrze okablowac,  mase oscyloskopu podlaczac.
Jak to sie nazywalo ...
Crocodileclips nie uzywalem, ale ludzie chwalili
Moze na poczatek wystarczy.

Ech te macierze  :)

Dr. energetyk ?

Do PLC mozna rozne fajne przystawki zrobic i polaczyc teorie z
praktyka soft i hard.

Aaa ...  http://pl.wikipedia.org/wiki/MIK_CA80
Podobno "zeszyty" byly do tego rewelacyjne dla poczatkujacych :-)

J.

Re: Zestaw edukacyjny dla początkującego gamonia

Wyglądało to dosyć wiarygodnie ;)

Popytam może ktoś pamięta na polibudzie.

Wszedłem na stronkę, zrobili sporo nowego, yenka się nazywa. Odpali
łem
i pobawiłem się obwodami, wygląda ciekawie :]

Nic, zobaczymy czy coś zatrybi, a Wy wymyślajcie dalej :]

L.

Re: Zestaw edukacyjny dla początkującego gamonia

Wygladac moze i wygladalo, ale czy mozna wierzyc komus, kto nie wie
jak sie amperomierz podlacza ?

Raczej wsrod absolwentow technikow.
Ale moze juz starych.

Z tymi wiatrakami to on powazniej ?
To moze mu zaproponowac zrobienie wlasnej elektrowni, takiej
malutkiej, na gotowym dynamie, ale elektronike niech zrobi sam.

J.

Re: Zestaw edukacyjny dla poczÂątkujÂącego gamonia
On Thu, 20 Jun 2013 18:46:54 +0200, "J.F"

Może EWB (Electronic Workbench) - pamiętam chyba starą wersję DOSową.

  Bartek

Re: Zestaw edukacyjny dla początkującego gamonia

I towarzyszki :))

Jak ma teorię, to chyba połowa sukcesu...

...to już się trochę boję... nic nie zepsuć? Wcale nie drwię...

Jak szybko łapie, to chociaż to dobrze. Wydaje mi się, że można z "przydasi"
wygrzebywać po kilka części, z których będzie montować coś prostego, od np.
jednostopniowego wzmacniacza m.cz. do słuchawki, a, żeby nie była to
machinalna robota na pajaca połączenie wszystkiego bez wchodzenia w
szczegóły, to zaprząc trochę teorii przy montowaniu, np. po to, aby sam
dobrał punkt pracy tranzystora, czy zastosował odpowiedni podzielnik do
sprzężenia zwrotnego, czy wręcz, aby połączył te dwie rzeczy. Jak dobrze
poćwiczy takie sprawy, to szybko zgra teorię z praktyką i będzie mógł
porywać się na coraz bardziej skomplikowane rzeczy. Byle nie od razu na
głęboką wodę, a przynajmniej, póki nie nauczy się w miarę dobrze "pływać". I
nie wstydzić się korzystania z podręczników,nawet do fizyki z podstawówki,
jeśli jest tam potrzebna część wiedzy - bazuję na przysłowiu "błądzić jest
rzeczą ludzką, trwać w błędzie głupotą". Zresztą w necie jest z pewnością
masa omówień jak działa stopień wzmacniacza, co to jest klasa A, B, C, D,
jak wygląda sprzężenie zwrotne, itd. Z tych przydasi dodać pewien procent
"na rozkurz", gdyby nagle złącze B-E tanzystora typu BC237 wlączyć w
kierunku przewodzenia do żródła zasilania o wydolności prądowej 10A,
wiadomo, że pyknie. Aale, kto z nas nie spalił w życiu choć jednego
tranzystora, diody, opornika, cewki, żarówek nawet nie liczę :)), itd...? :)
A znak elektryczny na skórze? :))
Opanować wzmacniacz 1-stopniowy - i zabrać się za dwustopniowy, itd :) Po
opanowaniu wzmacniaczy generatory, potem np. radiotechnika, układy scalone,
plus koniecznie zapas elementów na wąchanie dymka, polecałbym też jakąś małą
gaśnicę... :)) (zdarzyło mi się czyścić urządzenie benzyną, gdy zaiskrzyła
wtyczka od zasilania... nie sądziłem, że potrafię tak mocno dmuchnąć) :)))
(urządzenie wytrzymało, chociaż - to był magnetofon - nieco skurczyła się
taśma na odcinku, który był w środku przy głowicach (m. Tonette)).
Ogólnie - cytat z jakiegoś filmu - "Jak się nie wywrócisz, to się nie
nauczysz". I nie dotykać językiem do wtyczki w kontakcie... :)

Re: Zestaw edukacyjny dla początkującego gamonia

Dać mu na początek dwie stalowe kulki. Jedną pewnie od razu zgubi,
ale co do drugiej, jest pewna nadzieja...

Re: Zestaw edukacyjny dla początkującego ga monia

myślisz, że zepsuje ?

Re: Zestaw edukacyjny dla początkującego gamonia

E tam, doktor ?
Co najwyżej kwantowo przetuneluje do ukrytego wymiaru rozmaitości
Calabiego-Yau.

Re: Zestaw edukacyjny dla początkującego ga monia

aha, czyli zepsuje całkowicie i definitywnie.

Re: Zestaw edukacyjny dla początkującego gamonia

Aż tak nieufny bym nie był - nie spali jednego, drugiego, trzeciego
tranzystora, nie połamie mu nóżek, nie powącha dymu z odwrotnie włączonego
zasilania - nie nauczy się.

Re: Zestaw edukacyjny dla początkującego gamonia

łączonego

Otóż to :]
Dymek już był, przedwczoraj sfajczył się mosfet z generatora impuls
ów
tyrystorowych, a dzisiaj chyba jakaś karta wejściowa z PLC. Bez ofiar
nie ma postępu, ale jednak chciałbym szybko wdrożyć jakieś korepe
tycje
z podstaw ;)

L.

Re: Zestaw edukacyjny dla początkującego gamonia
to kup mu młotek, przecinak, klej do klejarki i sznurek...
tusk twierdzi, że to wystarczy do naprawy drukarek (i ogólnie sprzętu
elektronicznego)...

Re: Zestaw edukacyjny dla początkującego gamonia

Tak serio, to ty się chłopie naprawdę zacznij leczyć....

Re: Zestaw edukacyjny dla początkującego ga monia
Nie widziałem żeby ktoś proponował ale Ośla Łączka z EdW może być
trafnym wyborem. Nie bawiłem się tym ale z tego co czasem w EdW czytałem
to bardzo fajnie to było opracowane.
http://sklep.avt.pl/p/pl/47653/kompletny+kurs+podstaw+elektroniki+osla+laczka.html

/ http://tiny.pl/hs55g tu masz cały zestaw.

Pozdro
morghul

Re: Zestaw edukacyjny dla początkującego gamo nia

Ale po co z energetyka chcesz zrobić elektronika?

Re: Zestaw edukacyjny dla początkującego gamonia

A gdzie tak napisałem? Chcę żeby nauczył się podstaw, a nie proje
ktował układy.

L.

Re: Zestaw edukacyjny dla początkującego gamo nia
układy.

Ale ma chęć to robić, czy może uważa, że jest mu potrzebne, czy może ty
tak uważasz?
Skoro jest inteligentny, a jak twierdzisz jest kompletną dupą, to może
ta dziedzina jest niezgodna z jego naturą. A może nie tyle dziedzina w
sensie elektroniki co w ogóle "majsterkowanie". Może powinien zacząć od
młotka i wiertarki.