Zbliża się wyłączenie analogowej i... - Page 5

Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...

Ale ich skutki też się odbiera.

I np. pamiętać, ze koncert był piękny i wzruszający, ale radio tak dziwnie
jakoś zgrzypiało w tle... Wtedy, wiadomo, raczej nie kompresowano stratnie
(chyba, ze wspaniałomyślnie nazwiemy tak sytuację, gdy utniemy coś z pasma i
np. trąbka przez to, czy skrzypce, brzmią tak ciemno jakoś).
A... że czy przez radio, czy bezpośrednio? Bezpośrednio... o, właśnie
babuniu, twój dziadziuś przypomniał sobie, że dwa rzędy dalej jakiś typ co
rusz chrząkał i kaszlał, kjm... Ja po 40 latach pamiętam, jak mnie w
przedszkolu szczepiono przeciw ospie wietrznej i który z kolegów płakał przy
tym (ja nie).

Mnie się wydaje, że temat jest tak szeroki, iż nie da się go ująć "w 2
słowach", gdyż zawsze się coś pominie. Najlepiej usiąść przy browarze i
przegadać.
Możemy tu coś próbować ustalić, ale mając różne spojrzenie na to, czasem
trudno "w jednym zdaniu" oddać to, jak to widzimy.

Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...

...i od razu puszcza się mimo uszu.

Niektórzy pewnie tak. Z niejednego takiego mógł wyrosnąć do tej pory
całkiem pocieszny audiofil, sprawiający wiele uciechy swojemu otoczeniu.

Ja czasem nie pamiętam, czy widziany przed laty film zrobiony był
w kolorze czy był czarnobiały, ale przecież nie zapomnę pokazanej
tam soczystej zieleni wiosny i błękitu pogodnego nieba.

Tymczasem przenoś moją duszę utęsknioną
Do tych pagórków leśnych, do tych łąk zielonych,
Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...
W dniu niedziela, 3 marca 2013 22:31:48 UTC+1 użytkownik Tomasz Wójtowi
efiniując

łe
ry,
le podobno

Z tymi dwudziestoma dziewięcioma megabitami wychodzi że jest trochę i
naczej. Może i mogą tyle przepuścić tylko co z tego jak prawie ca
ły materiał jaki wypuszczają ma 4MBit/sek. Wiem to od kogoś kto pra
cuje w firmie przygotowującej część materiałów dla telewizji. D
la zagranicznych telewizji też to robią i tam maja wymóg minimum 10MB
it/sek. Z własnych informacji praktycznych. Mam aparat co kreci filmy. I
to nie byle jakie bo w FHD. Przy pięćdziesięciu klatkach na sekundę
 bez przeplotu i rozdzielczości poziomej 1080 zapisuje po kompresji 28MBi
t/s. A podgląd na telewizor albo monitor wypuszcza z kodowaniem 4:2:2. R
óżnica pomiędzy obrazem z aparatu a tym co nadaje telewizja jest ogro
mna na korzyść aparatu. Na dodatek różnicy pomiędzy 4:2:2 a 4:2:0
 nie da się w telewizorze zauważyć. Wychodzi ze pomimo dużego popra
wienia jakości nadawanych programów polskiej telewizji do FHD jeszcze j
est bardzo daleko.

Re: Zbliża się wyłączenie analogowe j i...

Dokładnie: 4Mbit/s * 7 kanałów w multipleksie = 28Mbit/s. Tak więc do
realnej jakości jaką oferuje analogowy SD czy cyfrowy FHD naprawdę
jeszcze daleko.

Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...
W dniu poniedziałek, 4 marca 2013 21:58:34 UTC+1 użytkownik Tomasz Wó
 cały
uje
 na
aje
dzi ze
ęc do

W Japonii w tym roku wchodzi telewizja 4k. To dwa razy więcej niż puszc
zają w kinach. O tym że Sony sprzedaje kamerę 8k tylko z litości na
d polską telewizją nie wspomnę.

Re: Zbliża się wyłączenie analogowe j i...

Z tego wynika, że najlepsza jakość w TVP była wtedy, kiedy używali tych
niebiesko-szarych kamer vidikonowych Boscha z obiektywem Schneider.

Re: Zbliża się wyłączenie analogowe j i...

Jeśli chodzi o poziom programu to zdecydowanie tak.

--
Cezary Grądys
snipped-for-privacy@wa.onet.pl

Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...

Jak się policzy piksele, to nawet 4 razy więcej.

Zależy, w których kinach. Kinowa projekcja DCI 4K jest jak na razie
częściej spotykana, niż telewizja w tej samej rozdzielczości.

      k.
Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...
W dniu wtorek, 5 marca 2013 10:31:08 UTC+1 użytkownik Krzysztof Gajdemski
więc do

Akurat ostatnio mam kontakt z branżą filmową i nie jest to wideofilmo
wanie wesel. Filmy nakręcone na kamerze cyfrowej, najczęściej Redzie
jak mają iść do kin w których nie ma projektorów cyfrowych naśw
ietlane są w rozdzielczości 2k. Niedawno na jakimś polskim festiwalu
dostał nagrodę film nakręcony kamerą VHS. Po cyfrowej obróbce i w
yświetleniu na dużym kinowym ekranie poszły głosy że był nakr
ęcony na taśmie 16mm. 16mm to cirka jebałt 2,5k. Oprócz Reda jest j
eszcze jedna uznana marka kamer cyfrowych To Arri. Zrobili kamerę cyfrow
ą za ponad 100 tysięcy dolców o rozdzielczości 2,5k. Wychodzi że
pierdyliony pikseli są potrzebne nie przemysłowi filmowemu a zwykłemu
 ludkowi co się lubi chwalić że ma jakieś cudo. Tak jak z mocami wz
macniaczy 5x2000W ( PMPO) zasilanymi z zasilaczy wielkości paczki fajek.

Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...
Dzień dobry

A ileż to kanałów HD oferowanych jest obecnie w ramach NTC? W tej
chwili, a nie za ileś tam lat. Z HD chybiłeś ;-> Bo między "słyszeć" o
HD TV a "oglądać" takową różnica jest fundamentalna ;->

TV "bez odbić" oglądam zawodowo od kilkudziesięciu lat. Przy
prawidłowo zaprojektowanej i wykonanej instalacji antenowej żadnych
odbić, zjaw ani duchów nie ma prawa byc. Po prostu. Ale JA zajmuję się
TV na poziomie profesjonalnym, nie zaś amatorszczyzną radośnie
popełnianą przez niedouków.

Na koniec - "słowo na niedzielę": proszę sobie wyszukać w sieci,
sprawdzić i przeanalizować szerokości strumieni sygnałów modulacyjnych
w sieciach TV analogowych i cyfrowych. Wynik może zadziwić
niepomiernie.

Krzysztof Kucharski

Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...
Hello Krzysztof,

W tej chwili dwa.

Nie rozumiem przekazu - od dość dawna mam kilkanaście kanałów HD i
oglądam.

Jasne. O warunkach terenowych byłes łaska zapomnieć. O coraz
powszechniejszych zakazach uzywania indywdualnych instalacji
antenowych w budynkach wielorodzinnych również.

Ponad 30 lat temu ŻYŁEM z instalowania anten. I zapewniam, że są
miejsca, gdzie bez poniesienia poważnych kosztów uzyskanie dobrego
odbioru analogowego było po prostu niemożliwe.

Ciekaw jestem, jak udało Ci się w umysle pominąć fakt, że już na
etapie produkcji sygnał jest cyfrowy i już na tym etapie jest
ograniczana szerokość strumienia.

O takim "drobiazgu" jak zbrodnicze marnowanie pasma przy nadawaniu
analogowym gównianego sygnału będącego zgniłym kompromisem pomiędzy
rzekomą "jakością" a upychaniem sygnału chrominacji w pasmo decydujące
o szczegółowości obrazu.

 RoMan
Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...
Dzień dobry

Rewelacja. Aż dwa! ;-)

Rozumiesz ;-) W ramach NTC jak sam wyżej napisałeś masz aż 2, słownie
dwa kanały HD. Przypominam, że dyskusja dotyczy jakowyś mityczycznych
przewag jakościowych pomiędzy NTZ a TV analogową.

Tzw "warunki terenowe" to mit ;-) Dla PROFESJONALISTY, antenowca z
wiedzą i praktyką taki argument wywołuje jedynie wzruszenie ramion. To
nie "warunki terenowe" powodowały kiepski odbiór TV analogowej.
Proszę o podanie podstawy prawnej, umożliwiającej prawnie skuteczne
zakazanie użytkowania indywidualnych instalacji antenowych. Tak się
składa, że jestem również licencjonowanym nadawcą w ramach radiowej
służby amatorskiej - inaczej mówiąc jestem "krótkofalowcem". I temat
instalacji anten na dachach budynków wielorodzinnych znam z autopsji.
To mit, że można komuś zakazać instalację systemu antenowego. To
prawda, że przysłowiowy "facio z wąsami" nie ma zielonego pojęcia o
obowiązującym stanie prawnym w naszym pieknym kraju. Nie mówiąc już o
wiedzy fachowej, wystarczającej, aby być partnerem dla urzędnika i
skutecznie dopiąć swego.

Czy znalałeś już dane, które sugerowałem przeanalizować?  Jakie są
wielkości strumieni modulacji dla analoga i cyfry?

Czy masz wystarczającą wiedzę, być móc podyskutować o szczegółach
budowy sieci emisyjnych, o punktach wspólnych, o różnicach pomiędzy
NTC i TV analogowa?
Pytanie kontrolne: gdzie wg Ciebie - w jakim miejscu sieci kształtuje
się rozmiary strumieni sygnałów modulacyjnych dla emisji analogowych i
cyfrowych?

Krzysztof Kucharski

Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...
Hello Krzysztof,

Sunday, March 3, 2013, 1:44:23 PM, you wrote:

[....]

Nie jest możliwa jakakolwiek dyskusja z kimś, kto tnie argumenty
przeciwnika zamiast sie do nich odnieść.

 RoMan
Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...

OK.

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Re: Zbliża się wyłączenie analogowe j i...

Mylisz się. W terenie górzystym odbicia sygnałów są tak duże, że typ
anteny, jej ustawienie (kierunek) dobór wzmacniacza/tłumika mają
drugorzędne znaczenie. Często jest tak, że mniej 'duchów' mamy
przekręcając antenę o np 50 stopni od nadajnika, który promieniuje mocą
15kW, znajduje się 5km od miejsca odbioru i go widać nawet z poziomu
gruntu. Mimo to nie uda się uzyskać czystego odbioru. Ratunkiem jest
ustawienie anteny w innym miejscu, tylko że tam instalacja anteny może
nie być możliwa. Poza tym ten odbiór zmienia się wraz z porami roku i
pogodą więc może się okazać, że za chwilę i tak obraz będzie do bani.
W miastach częściej występują odbicia od budynków czy nawierzchni
betonowych itp. - są znacznie bardziej stabilne warunki. Pogorszenie
odbioru może być związane z budową bloku przed/obok/za, ale raz na 10
lat antenę można ruszyć.
W tych przypadkach DVB-T rzeczywiście się sprawdza, gdyż odbicia sygnału
nie wpływają destrukcyjnie na odbiór. Ponoć mogą nawet pomagać.

Mimo wszystko odbiór 'analogowy' ma swoją zaletę w postaci braku
sztywnej granicy możliwości odebrania informacji. Pogorszenie SNR nie
oznacza nagłego przerwania przekazu. Chociaż gdyby jeden kanał cyfrowy
zajmował tyle co analogowy, z najlepszym FECem i przedziałem ochronnym
to może by się okazało, że cyfrowy można można z powodzeniem odbierać
sporo poniżej percepcji sygnału analogowego.

--
Michał

Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...
Dzień dobry

Michał, wytłumacz mi w takim razie, jakim cudem funkcjonują w
warunkach górskich stacje przemiennikowe TV analogowej? A że
funkcjonują dobrze, to wiem z autopsji, zajmując się między innymi
utrzymaniem kilku takich obiektów ;-)

I, owszem, parametry odbiorczego toru antenowego mają fundamentalne
znaczenie dla osiągnięcia pozytywnego efektu końcowego w postaci
poprawnej emisji przemiennika. Wąskopasmowe, wąskokierunkowe anteny,
zawieszone w sposób zapewniający widzialność optyczną nadajnika,
będącego źródłem sygnału, profesjonalny fider, z profesjonalnie
zaprawionymi złączami to prosta recepta na sukces.
Antytezą są "isntalacje", wykonane przez przysłowiowego pana Wacka - w
roli anten różne dziwne "wynalazki", najtańszy kabel antenowy, a
całość popędzana super hiper duper "wzmacniaczem" antenowym...
Niestety, ale bardzo często spotykam się z taką "tFurczością"...

Serdecznie pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

 Ratunkiem jest

Re: Zbliża się wyłączenie analogowe j i...

Dyskutujemy o DVB-T od strony użytkownika, czyli chodzi o instalacje
'konsumenckie', nie 'profesjonalne'. Obiekty nadawcze to nie byle
maszcik na budynku poczty czy koło TP z antenami z Dipola po 100zł
sztuka, kablem 3zł za metr w detalu i osprzętem do 100zł.

--
Michał

Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...

Dyskutujemy w TYM wątku o rzekomych przewagach w jakości sygnału NTC
nad TV analogową, a konkretnie nad jedną z przyczyn - rzekomej
niemożliwości zapewnienia dobrego jakościowo sygnału na wejściu OTV
analogowego.
Zdziwiłbyś się, jak często w jak najbardziej profesjonalnych
instalacjach wykorzystuje się sprzęt z najniższej, "amatorskiej"
półki. Ale taką decyzję poprzedza analiza zagadnienia, projektowanie i
wykonanie.
BTW - bardzo często instalacje tzw. użytkownika końcowego NTC są
skażone kardynalymi błędami na etapie projektowania i wykonawstwa. Sam
odebrałem dziesiątki, jeżeli nie setki telefonów od Klientów, którzy
mówili: "jak to jest, dawniej odbierałem sygnał dosłownie na kawałku
drutu, a teraz mam super hiper duper _NIEMIECKĄ_ (tak, był taki
przypadek) antene z LNA o astronomicznym wzmocnieniu i występują
artefakty. Nie, to MUSI być wina Nadawcy/Operatora!".
Oczywiście, błędy były w instalacji odbiorczej ;->

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Re: Zbliża się wyłączenie analogowe j i...

Jak już mój dziadek mawiał: wyżej dupy nie podskoczysz. Wiedza
krótkofalowca i profesjonalność to co prawda podstawa (przynajmniej to
drugie), ale jak masz cienkie warunki odbiorcze to musisz zainwestować.
Trzeba było sobie obejrzeć instalacje antenowe w okolicach Drezna w
latach < 1990. Wyglądały czasami jak instalacje krótkofalarskie EME.
Lustra >5m i grupowe yagi 4x17 elementów na kratownicy 20m na przykład.
I to kosztuje, jak napisał RoMan.
Co do instalacji antenowych to może ci zakazać właściciel budynku,
jeżeli jesteś najemcą lokalu. Może też zakazać zgromadzenie właścicieli,
jak są gnojko-zielonymi. Albo mieszkasz w dzielnicy, która jest
zabytkowa. Tak, że możesz mieć problemy.

Na etapie produkcji. W tej chwili wszystkie programy są produkowane i
rozsyłane cyfrowo. Albo przez satelitę, albo przez sieć też przez
internet, ale na ogół dedykowanymi liniami. W nadajnikach analogowych
(które na ogół też są właściwie cyfrowe) następuje konwersja.

Ja mam jakieś 50 programów HD i z 300 programów SD w kablówce. Oprócz
tego chyba 40 programów analogowych, ale tych prawie nie oglądam, za
wyjątkiem jednego, którego nie ma w cyfrówce, a transmituje hokej na
lodzie ;-).
Jakość programów, zarówno analogowych jak i cyfrowych zależy najbardziej
od tego, jakie pasmo przenoszenia dana stacja wykupiła. No i od
instalacji w domu. Przy obecnie używanej modulacji 256QAM
zniekształcenia fazowe (np. wzmacniaczy antenowych made in ChGW) mogą
powodować typowe cegiełkowanie. Od niedawna próbuje się przejście na
1024QAM a nawet 4096QAM. To wszystko, by upchnąć jeszcze więcej kanałów
na strumień (256QAM umożliwia przesłanie 2-3 programów HD na "stary"
kanał analogowy), ale 4096QAM wymaga zniekształceń fazowych około minuty
kątowej lub mniej. Będą siupy.

Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...
Dzień dobry

Ależ oczywiście masz rację! Warunki, jakie istnieją w danej
lokalizacji determinują niezbędną technologię, a więc i koszty. Jak
mawiali MOI przodkowie - szkłem sie nie podetrzesz. Albo robić coś
porządnie, licząc się z kosztami. Albo dziadować, odstawiać
amatorszczyznę. A za wynikające stąd niepowodzenia oskarżać wszystko i
wszystkich ;-)
Jeszcze raz - to nie "warunki terenowe" powodowały kiepski odbiór TV
analogowej. Ale kiepsko zaprojektowna i źle wykonana instalacja
antenowa. Powodem w takim przypadku był brak wiedzy fachowej
(amatorszczyzna) czy brak funduszy. ;-)
Brak wiedzy jest chyba najistotniejszym elementem. No, ale trzeba
umieć odróżnić znaczenie wyrażenia polaryzacja sygnału od fazy
tegoż...

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski