Zbliża się wyłączenie analogowej i...

Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

Ważne.

Do tej pory mowa była o *sygnale*, nie o *informacji*. No więc sygnał, to jest to coś, co niesie informacje.

Nie wiem co by to miało znaczyć, ale na wszelki wypadek podzękuję za wyrazy uznania.

O braku zrozumienia różnic między pojęciem "sygnał" i "przebieg" zdążyłem napisać już wcześniej.

Jarek

Reply to
Jarosław Sokołowski

Leming Show pokazał:

Mam w rodzinie fotografika (czarnobiałego, analogowego), więc zdaję sobie sprawę z poziomu cen.

Jarek

Reply to
Jarosław Sokołowski

-----------^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

---------------------^^^^^^^^^^^^^^^^^

Czyli mówimy o tym samym. To dobrze.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

W dniu 2013-03-04 22:50, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Z tego wynika, że najlepsza jakość w TVP była wtedy, kiedy używali tych niebiesko-szarych kamer vidikonowych Boscha z obiektywem Schneider.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

W dniu 2013-03-04 21:31, Tomasz Szczesniak pisze:

O to właśnie mi chodzi. Głupcy pieją o "jakości cyfrowej", nie zdając sobie nawet sprawy że NTC w Polsce zmierza w kierunku jakości YouTube.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Jest Mon, 4 Mar 2013 13:50:54 -0800 (PST), snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Jak się policzy piksele, to nawet 4 razy więcej.

Zależy, w których kinach. Kinowa projekcja DCI 4K jest jak na razie częściej spotykana, niż telewizja w tej samej rozdzielczości.

k.

Reply to
Krzysztof Gajdemski

Dnia Tue, 05 Mar 2013 00:46:18 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja Tomasz Wójtowicz snipped-for-privacy@nospam.com nadala:

NTZ wszędzie na świecie zmierza w stronę youtuba. Sygnał analogowy ma nad cyfrowym jedną przewagę - nie da się kompresować. Niestety reszta zalet jest po stronie cyfry.

Reply to
Tomasz Szczesniak

W dniu 05.03.2013 00:43, Tomasz Wójtowicz pisze:

Jeśli chodzi o poziom programu to zdecydowanie tak.

Reply to
Cezary Grądys

W dniu wtorek, 5 marca 2013 10:31:08 UTC+1 użytkownik Krzysztof Gajdemski napisał:

Akurat ostatnio mam kontakt z branżą filmową i nie jest to wideofilmowanie wesel. Filmy nakręcone na kamerze cyfrowej, najczęściej Redzie jak mają iść do kin w których nie ma projektorów cyfrowych naświetlane są w rozdzielczości 2k. Niedawno na jakimś polskim festiwalu dostał nagrodę film nakręcony kamerą VHS. Po cyfrowej obróbce i wyświetleniu na dużym kinowym ekranie poszły głosy że był nakręcony na taśmie 16mm. 16mm to cirka jebałt 2,5k. Oprócz Reda jest jeszcze jedna uznana marka kamer cyfrowych To Arri. Zrobili kamerę cyfrową za ponad 100 tysięcy dolców o rozdzielczości 2,5k. Wychodzi że pierdyliony pikseli są potrzebne nie przemysłowi filmowemu a zwykłemu ludkowi co się lubi chwalić że ma jakieś cudo. Tak jak z mocami wzmacniaczy 5x2000W ( PMPO) zasilanymi z zasilaczy wielkości paczki fajek.

Reply to
kogutek444

Z ta lampa nie bylo nigdy problemu, jesli chodzi o dostepnosc.

Reply to
ak

Był straszny problem. 40 lat temu.

Ta lampa byla produkowana w ogromnych ilosciach przez Telam i nigdy nie bylo wiekszego problemu aby ja dostac. Jesli byl problem, to jedynie spowodowany przez lokalnych cwaniaczkow z ZURT-u, ktorzy prywatnie wykupywali sklepowe zapasy. Do tej pory na szczescie mozna kupic nieuzywane.

Reply to
ak

Pan ak napisał:

No bo gospodarka planowa wszystko potrafi przewidzieć, wszystko by dało się bez problemu w sklepach kupić, gdyby nie spekulanci i wrogowie ludu.

Jarek

Reply to
Jarosław Sokołowski

Teraz jest podobnie, niedawno dostałem broszurkę z zakładu energetycznego na temat oszczędzania prądu. Widać, że klienci rujnują sprzedawców i producentów ;)

Reply to
Cezary Grądys

Pan Cezary Grądys napisał:

Przyznać jednak trzeba, że prąd sprzedają. Kiedyś nie było to takie oczywiste, że prąd zawsze jest w gniazdku. A ta broszurka, to pewnie z jakiegoś dofinansowania.

Ja dostałem wczoraj broszurkę z gazowni, na której piszą, żebym wypełnił ankietę w sprawie tego, co sobie myślę o łupkach. Napisali jeszcze, że "W USA rewolucja łupkowa doprowadziła do czterokrotnego spadku cen z 400 do 100 USD za 1000 m^3". Do broszurki dołączone jest pismo, podpisane przez jakiegoś cymbała, który "ma przyjemność przekazać mi nową taryfę". No i w końcu faktura do tego -- akurat się złożyło, że prawie dokładnie na tysiąc metrów z tej broszurki. Chcą, żebym im zapłacił za to 600 USD. Ja bym im wypełnił nawet siedem ankiet, ale wiem, że od mojego wypełniania przyjemność tych cymbałów nie zmiejszy się ani cztery, ani tym bardziej sześć razy.

Jarek

Reply to
Jarosław Sokołowski

Dnia 07 Mar 2013 12:24:00 GMT na fali pl.misc.elektronika stacja Jarosław Sokołowski snipped-for-privacy@lasek.waw.pl> nadala:

Owszem, jest tu pewna utrata informacji, ale nie tak duża. Wykorzytano to kształt widma sygnału dla optymalizacji procesu. I to naprawdę działa.

Tyle, że praktyka mówi co innego. W praktryce dostępne sygnały cyfrowe (dla klienta, nie po stronie ośrodka TV) są silniej zepsute niż sygnał analogowy. Sygnał cyfrowy jest świeny po stronie produkcji, bo umożliwia dużo możliwości obróbki bez dodatkowej straty jakości + cała automatyka związana z archiwizowaniem, wersjami dźwięku, napisów, emisji, praw autorskich i innych. Ale - po stronie nadawczej zachowuje się jakość tego sygnału, po stronie odbiorczej liczy się tylko upchnięcie jak największej ilości kanałów.

IMO to droga donikąd, w końcu wyjdzie, że na jeden kanał przypada statystycznie jeden widz :)

Akurat to bardziwj zalezy od dynamiki przetwornika i jakości oświetlenia, HD ewentualnie uwydatni rysy, odpryski i inne drobne detale. Zresztą programy studyjne są łatwiejsze w kompresji, bo dekoracja się nie rusza.

Reply to
Tomasz Szczesniak

Dnia Thu, 07 Mar 2013 17:54:11 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja Cezary Grądys snipped-for-privacy@wa.onet.pl> nadala:

Ale jak wprowadzano telewizją kolorową _musiano_ zachować kompatybilność z monochromatyczną. Odbiorniki i cała infrastruktura była bardzo droga, gdyby trzeba było budować równolegle drugą (nadajniki, transmisja, odbiorniki) to nie byłoby kogoś kto by za to zapłacił.

Reply to
Tomasz Szczesniak

Dnia 07 Mar 2013 17:19:33 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):

zawsze mozesz przeslac do URE. Ale ... czy przypadkiem wszystko sie nie zgadza ?

100$ VAT, 100$ akcyzy, i zostaje 400$, a dalsze obnizki dopiero o po odlupaniu lupkow :-)

J.

P.S. Jaka jest akcyza na gaz ?

Pan Tomasz Szczesniak napisał:

Utrata informacji -- ogromna. Utrata wrażeń zmysłowych -- niewielka. To naprawdę tak działa.

Ja, jako osoba oglądająca telewizję raz na kilka miesięcy, jestem dość dobrym i bezstronnym obserwatorem. Widzę *OGROMNĄ* różnicę między przekazem telewizji analogowej i cyfrowej. Na korzyść tej ostatniej oczywiście. Nałogowcy mogą mieć inną opinię, wynikająca z przyzwyczajenia. Podobne eksperymenty robiono kilkadziesiąt lat temu z radiofonią. Dawano ludziom do posłuchania muzyki o parametrach transmisji AM i UKF/FM. Większość, zdecydowana większość uznawała AM jako dźwięk wyższej jakości.

W ogóle telewizja idzie do nikąd. Jednak trwać będzi pewnie do ostatniego widza. I jeden dzień dłużej. Ale to już całkiem inna sprawa.

Niczego nie uwydatni. Po prostu wiernie przekaże. Kompresja nie ma tu nic do rzeczy.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Pan Tomasz Szczesniak napisał:

Chyba żeby to było we Francji. Tam przy okazji wprowadzenia telewizji kolorowej SECAM dokonano przejścia ze standardu 819 linii (było nie było lepszego) do powszechnego w całej Europie 625 linii. Czas jakiś nadawano równolegle czarnobiały HD (819) i kolorowy SECAM (625).

Można było poszerzyć pasmo, co by kompatybilności nie naruszyło, lecz trzeba by było zrezygnować z co drugiego kanału. To był mocny argument.

Reply to
Jarosław Sokołowski