Zastapienie rezystancji

Do you have a question? Post it now! No Registration Necessary

Translate This Thread From Polish to

Threaded View
Czolem,

Pytanie od poczatkujacego. Musze zbudowac uklad ktorym zastapie dzialanie
termistora. Innymi słowy od dzialajacego juz ukladu musze odpiac
termistor i na jego miejsce podlaczyc moje "urzadzenie" tak aby moc
dowolnie symulowac rezystancje.
Orginalnie termistor pracuje jako jeden z dwoch rezystorow w klasycznym
dzielniku rezystorowym, wpiety jest "od strony"  masy urzadzenia.
Wszelkie sugestie i pomysly mile widziane.

Dzieki i pozdr
Karol W



Re: Zastapienie rezystancji
potencjometr ;)


Quoted text here. Click to load it



Re: Zastapienie rezystancji
Quoted text here. Click to load it

Dodać warto że są takie mechaniczne, gdzie kręci
się gałką lub suwakiem, ale są też elektroniczne,
gdzie można sterować rezystancją podając na wejście
cyfrowe dane: http://www.maxim-ic.com/products/digi_pot/


Re: Zastapienie rezystancji

Quoted text here. Click to load it

Worek oporników i przełączniki.
Typowa dekada rezystancyjna.
Zwykły potencjometr i omomierz.


Re: Zastapienie rezystancji
On Fri, 12 Jun 2009 21:16:24 +0200,  KarolW wrote:
Quoted text here. Click to load it

Kontrola jakosci ? moze wystarczy sprawdzony potencjometr.

Patrz archiwum - bylo :-)

Symulacja rezystancji .. jest trudna.
Jesli uklad jest znany, to byc moze wystarczy wymusic napiecie lub
prad, i ewentualnie sprawdzic czy zasilanie od strony ukladu jest
ciagle takie samo.

A regulowana rezystancja:
-garsc przekaznikow i rezystorki 1-2-4-8-16-...
-precyzyjny potencjometr i silnik krokowy,
-LED/zarowka i fotorezystor dobrze skalibrowane.
-a moze grzejnik i termistor ?

Formalny elektroniczny nastawialny symulator wymaga dosc
skomplikowanego ukladu wzmacniaczy, pomiaru pradu i napiecia,
oraz ukladu mnozacego. A i tak bedzie tylko do jednej polaryzacji.
Troche sie uprosci jesli rezystancja ma byc podlaczona jednym koncem
do masy.

reszta juz bedzie dzialala w ograniczonym zakresie:
-jak wyzej, ale mnozenie cyfrowe,
-przelaczanie rezystorow mosfetami.
-przelaczana pojemnosc [dosc ciekawy pomysl]
-scalony potencjometr cyfrowy .. i klopot z zasilaniem i z
 "rezystancja suwaka".
-pomysly z PWM,


http://goepel.com/index.php?id16%99&L=4
http://goepel.com/index.php?id17%04&L=4


J.


Re: Zastapienie rezystancji
KarolW pisze:

Quoted text here. Click to load it


Jeżeli napięcie zasilające ten dzielnik jest stałe i niezmienne,
wystarczy wygenerować napięcie niższe od niego. Ze współczynnika
podziału napięcia wyliczysz, jakie dla pożądanej "udawanej" rezystancji
termistora. Napięcie możesz wygenerować np. przetwornikiem C/A.

--
Adam Dybkowski
        http://dybkowski.net /

We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.
Re: Zastapienie rezystancji
Quoted text here. Click to load it
Przede wszystkim, musisz wiedziec, co to jest termistor.
Potem zmierz jego wartosc rezystancji omomierzem, wymuszajac jesli masz te
mozliwosc, skrajne temperatury pracy w tym konkretnym ukladzie.
Te dwie wartosci okresla, jaka wartosc potencjometru
powinienes przyjac symulujac przedmiotowy termistor.
Aby zachowac orginana wartosc dzielnika, staraj sie dobrac potencjometr
o nieco mniejszej wartosci (nie wiekszej!), niz wynikalo by to z pomiaru
termistora, a roznice skoryguj, dodajac w szereg (najlepiej od strony masy)z
potencjometrem odpowiedni rezystor o mozliwie najmniejszej rezystancji.
Oczywiscie, jesli masz dostep do katalogu termistorow i znany ci jest typ
tego termistora (np. oznaczenie na jego obudowie), to sobie mocno ulatwisz
korzystajac z jego charakterystyki temperaturowej w funkcji jego rezystancji,
gdzie na osi temperatury oznaczysz dwa skrajne punkty pracy tego termistora
(w tym konkretnym ukladzie!) i odczytasz na osi rezystancji odpowiadajace temu
termistorowi rezystancje. Wartosc zawarta pomiedzy tymi punktami na osi
rezystancji, bedzie wartoscia twojego potencjometru symulujacego termistor!
I to by bylo...
Bardziej lopatologicznie nie potrafie...
Kristo

Re: Zastapienie rezystancji
Dzieki za podpowiedzi. Sek w tym ze nie moze to byc zwykly potencjometr.
Musi to cos byc sterowane odpowiednio i myslalem tu o jakims procku. O
program sie nie boje poradze sobie, gorzej z moja wiedza na temat
hardwaru ... mysle ze w poniedzialek uda mi sie dorwac kawalek schematu
to podrzuce na grupe. W kazdym razie dzieki za zainteresowanie i pomoc!

Pozdr
Karol
Quoted text here. Click to load it



Re: Zastapienie rezystancji
Quoted text here. Click to load it

No to podałem Ci już link do elektronicznych potencjometrów:
http://www.maxim-ic.com/products/digi_pot/ W czym masz problem?


Re: Zastapienie rezystancji
Quoted text here. Click to load it

Viper resistance i pare innych problemow :-)

J.



Re: Zastapienie rezystancji

Wracajac do tematu zalaczam link ( http://yfrog.com/3otermog )  do
schematu urzadzenia, ktore wspolpracuje z
termistorem, ktory to wlasnie chce zastapic.
Termistor a raczej rezystancja musi zmieniac sie w zakresie od 1M do 5K.
Wszelkie sugestie, pomysly i  pomoc mile widziane.
Z gory dzieki,
Karol

http://yfrog.com/3otermog



Re: Zastapienie rezystancji
Quoted text here. Click to load it

W takim razie jakikolwiek cyfrowy potencjometr do którego linki
Ci podałem na samym początki będzie się sprawował doskonale.


Re: Zastapienie rezystancji
Odgrzebuje stary temat.  Czy sa dostepne cyfrowe potencjometry o zakresie
5K do 1Mega ?  jedyne jakie udalo mi sie namierzyc maja max 100Kohm ...
ja potrzebuje 10 razy wiecej....

Pozdr
Karol
Quoted text here. Click to load it



Re: Zastapienie rezystancji
KarolW pisze:

Quoted text here. Click to load it

Analog ma jednomegowe:
http://www.analog.com/en/digital-to-analog-converters/digital-potentiometers/products/index.html

--
Adam Dybkowski
        http://dybkowski.net /

We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.

Site Timeline