Zastąpienie dławika w przetwornicy ?

No nie będę ukrywał, że właściwie do RoMana to jest pytanie, bo w tej
materii to główny autorytet :)

Mam dwie przetwornice połączone szeregowo ;

LM2676S-12 (robi 12V z 24-40V), z dławikiem DE1207-120 (tme)
a za nią
LM2675M-5.0 (robi 5V z tych 12V), z dławikiem DE1207-68 (tme)

No i oczywiście - akurat nie ma tych dławików w TME kuśwa !

Czy mogę zastąpić 120uH => 150, i 68uH => 82 ??

Na wszelki wypadek schemat :
http://zapodaj.net/34a68b67ab5c0.jpg.html

Re: Zastąpienie dławika w przetwornicy ?

Obawiam sie ze ani jednen ani drugi nie bedzie pasował do LM2675M-5.0
sprawdz w notce katalogowej jaki powinien sie tam znalezc bo jak
wstawisz te ktore podałes to poza cwierkaniem i osiaganiem temperatury
słonca przez dławik i LM'a przetwornica nie bedzie miała paramertrów
jakie powinna mieć.

Ten DE1207-120 to jest tylko 1.6A przy wiekszym pradzie zacznie cwierkac
a Lm' mocno sie grzac.

Re: Zastąpienie dławika w przetwornicy ?

Może Ci się przyda.
Kiedyś pomierzyłem zakłócenia na wejściu (220uF + 100n) LM2674 (12V na 3V3)
przy obciążeniu wyjścia 200mA rezystorami. Zakłócenia sięgają 65dBuV. Limit
zakłóceń na zasilaniu dla urządzeń informatycznych klasy B to 46dBuV.
P.G.

Re: Zastąpienie dławika w przetwornicy ?
Hello Piotr,

Każdy step-down od strony wejścia jest kłopotliwy i należy stosować na
wejściu filtr PI z małą indukcyjnością. Ale żaden filtr nie pomoże na
błędy prowadzenia ścieżki masy :(

 RoMan
Re: Zastąpienie dławika w przetwornicy ?
ować na
 pomoże na

A jest gdzieś płytka, że tak piszesz?

Mnie zastanawia inna rzecz, dlaczego szeregowo? Może lepiej było by,

gdyby obie "ciągnęły" z wejścia? Pewnie jest jakiś powód.

Miłego.
Irek.N.

Re: Zastąpienie dławika w przetwornicy ?
Hello Irek,

Piszę ogólnie.

 RoMan
Re: Zastąpienie dławika w przetwornicy ?

Też mnie to zastanawia - miało to duży sens przy regulatorach liniowych,
ale przy impulsowych nie powinno mieć znaczenia, i rozwiązanie równoległe
oznacza że pierwsza z przetwornic może mieć mniejszą moc nominalną
niż w rozwiązaniu szeregowym, gdzie się ją obciąża drugą przetwornicą...

Re: Zastąpienie dławika w przetwornicy ?

Podstawowy powód to bezpieczeństwo - rzecz w tym, żeby zminimalizować
ryzyko przedostania się na układy zasilane z końcowego 5V ew. przepięcia
na wejściu zasilania.

Jak na wejście dostanie się za duże napięcie, i szlag trafi LM2676 to
liczę , że ten drugi ma większe szanse na nie puszczenie tego na obwody
5V niż gdyby były połączone równolegle. No i to tyle.

Ale koledzy - pytanie było czy mogę zastąpić dławiki nieco większymi ? :)

Re: Zastąpienie dławika w przetwornicy ?

Znalezienie kart katalogowych scalaków i dławików kosztuje czas.
P.G.

Re: Zastąpienie dławika w przetwornicy ?
Wiekszymi prądowo jak najbardziej mozesz zastapic. W przypadku
przekroczenia prądu max dla dławika zaczyna pracować jako
Swierszcz-grzejnik  w układzie. Na temat wszelkiego innego syfu
dopowiedza koledzy teoretycy.

Re: Zastąpienie dławika w przetwornicy ?

Ależ Kolego. Cóż Ci mówi na ten temat pdf? Przecież masz tam bardzo
ładne obrazki, na których możesz sprawdzić, jaka przy danym prądzie i
napięciach może być indukcyjność. My tego za Ciebie nie sprawdzimy.
Żeby było "łatwiej", to pojawia się dodatkowy problem zmiany
indukcyjności przy zwiększeniu prądu dławika ;)
Ja używam dławików Pulse (na dławiki z Ferystera dopiero mam zamiar się
przerzucić - już dostałem, ale na razie mam inne projekty na głowie) i
ciekawe - niby dławik ma mieć 47uH, a Pulse pisze, że jednak 56uH. No to
ile on ma mieć? I żeby było ciekawiej - piszą, że on jest do przetwornic
150kHz, a pracuje na 260kHz.

Inaczej mówiąc: bez informacji od Ciebie i tak nic nie powiemy, a w
pedeefie i tak sprawdzisz szybciej niż my. Teoretycznie możesz przyjąć,
że indukcyjność dławika spada jakieś 10% przy prądzie znamionowym, ale
to nie jest reguła i w zasadzie jest to trochę wróżenie z fusów.

A wracając do TME - masz swojego opiekuna u nich?

Pozdrawiam

DD

Re: Zastąpienie dławika w przetwornicy ?

nie, nie chodziło mi o to, tylko raczej "wiedzę z doświadczenia".
Jeśli trzeba to sprawdzić w dataszicie, to już sprawdzam.

Myślałem, że może "na oko" to się da ocenić.

Re: Zastąpienie dławika w przetwornicy ?

nic mi o tym nie wiadomo - chyba, że jakiś tajny :)

Re: Zastąpienie dławika w przetwornicy ?

Nie, po prostu masz i o tym wiesz albo nie masz.

Pozdrawiam

DD

Re: Zastąpienie dławika w przetwornicy ?

Opiekuna w TME, przeciez tam pracuja same Lamusy chyba ze cos sie
ostatnio zmienilo.

Re: Zastąpienie dławika w przetwornicy ?

Skoro tak twierdzisz? Ale może, jak to zwykle bywa, masz zbyt wysokie
wymagania wobec handlowców?

Pozdrawiam

DD

Re: Zastąpienie dławika w przetwornicy ?

Powodem może być max napięcie jakie musi wytrzymać w czasie Surge DC/DC
podłączona do wejścia co się może przekładać na cenę scalaka.
P.G.

Re: Zastąpienie dławika w przetwornicy ?

A nawet nie wiem, jakie to ma zakłócenia na wejściu, bo nie mierzyłem.
To jest urządzenie "przemysłowe", i akurat co robi na wejściu nie ma
znaczenia (zwłaszcza, że jest zasilane z akumulatora).

Natomiast bardzo ważne, co ma na wyjściu - no i niestety okazało się, że
ten LM2676 nieco za bardzo sieje, co spowodowało, że dalej , przed
częścią analogową zawierającą wzmacniacze słabych sygnałów dałem
dodatkowy stabilizator LM2931... No ale to dygresja.

Ludzie, co z tymi dławikami ? Oczywiście mogę zrobić próbę na próbę, ale
- teoretycznie - to jak ?

Re: Zastąpienie dławika w przetwornicy ?
Dobra , po przejrzeniu dataszitów i sprawdzeniu w webenchu wychodzi na
to, że zwiększać - zły pomysł. Zmniejszać - dobry pomysł :)

Dla LM2676S-12 webench podaje 82 uH, a dla LM2675-5 : 56 uH.

I te akurat szczęśliwie są.
Pytanie zagadka - dlaczego miałem zastosowane większe wartości ??
Nie pamiętam...

Re: Zastąpienie dławika w przetwornicy ?

Nie chcę Ciebie urazić, raczej wylać kubeł zimnej wody.

Znając Twoje podejście do projektowania, które prezentujesz na p.m.e,
nie zleciłbym Ci żadnego projektu.
Jeśli czegoś nie wiesz, to dokształć się, bo jazda "na oko", a zwłaszcza
"na cudze oko" daleko Cię nie zaprowadzi.

Nadmiar wiedzy teoretycznej szkodzi, Tobie jednak jeszcze do tej
niebezpiecznej granicy daleko.

Projektowanie przetwornic step-down to są z grubsza cztery wzory i
trochę teorii na temat materiałów i EMC. Przy stosowaniu typowych
założeń nie ma tam nic trudnego.

Michał

Site Timeline