Zasilanie z gniazdka słuchawkowego

Potrzebuję użyć wyjścia słuchawkowego jako źródła zasilania. Nie potrzebuję
jakichś dużych ilości energii, po prostu chciałbym uzyskać napiecie stałe
3,3 albo 5V i żeby można było pobrać kilka-kilkanaście mA. Jeszcze nie
sprawdzałem ile mW można wycisnać z gniazdka słuchawkowego np. przeciętnej
komórki, na razie interesuje mnie kwestia samego podniesienia napięcia. Czy
odpowiedni byłby po prostu transformatorek mikrofonowy a za nim zwykły
mostek diodowy z kondensatorem i ewentualnie jakiś stabilizator LDO?

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

Moc wyjściowa to 25mW. Maksymalnie co można się spodziewać to 40mW.
A Nokia ma raczej mniejszą moc wyjściową.
Przy 100% sprawności to max 8mA na 5V.
W praktyce 2-3mA pewnie dałoby się uzyskać.

--
Desoft

Re: Zasilanie z gniazdka słuchawkowego

Ale ze wzmacniacza audio ? Czy tylko jako zlacze ?

No sluchawki maja 20-50mW. Wzmacniacz byc moze wydoli wiecej, jesli
zmniejszysz rezystancje.

Raczej tak, bo napiecie tam male.

Moze powielacz.

No i musisz zapewnic zrodlo halasu.

J.

Re: Zasilanie z gniazdka słuchawkowego

Wyjasnij co potrzebujesz. Czy potrzebujesz uzyc samego gniazdka jako
zrodla zasilania czy potrzebujesz uzyc gniazdka w konkretnym
urzadzeniu jako zrodla zasilania dla jakiegos dziwnego rozwiazania.
No i czy oprocz zasilania beda tam obecne jakies inne sygnaly.

Od razu zajawie ci pare sugestii:
Zastanow sie nad tym ze istnieja gniazdka "jack" mono, stereo i
specyficzne 4 i 5 zlaczowe.
O ile w przypadku mono zrobienie zasilania nie jest problematyczne o
tyle w przypadku stereo warto sie zastanowic nad sposobem podlaczenia
bo OIDP jest mozliwe zrobienie zwarcia przy poruszaniu wtyczka w
przypadku niektorych gniazdek.

Moze nie warto pchac sie w niestandardowe rozwiazania?

Re: Zasilanie z gniazdka słuchawkowego

Gdyby chodziło o gniazdko jako takie to bym nie pisał o transformatorkach
itp :)
Chodzi generalnie o urządzenie współpracujące z komórką i bardzo bym chciał,
żeby mogło być ono z niej zasilane. I jako komórkę mam na myśli komórkę
ogólnie a nie jakiś konkretny model. Nie wiem czy jakaś w ogóle ma
wyprowadzone napięcie z baterii na jakieś ogólnodostępne złącze. Pomysł z
zasilaniem sygnałem audio nie jest rewelacyjny ale w tej chwili nie
przychodzi mi do głowy inna opcja. Mógłbym co prawda po prostu zastosować
zewnętrzną baterię ale bardzo chciałbym tego uniknąć. Dlatego rozglądam się
za czymś z tematu energy harvesting.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /
Re: Zasilanie z gniazdka słuchawkowego
li komF3%rkEA%
No, teraz juz jasne.
Czyli jest mozliwe ze te wspomniane wyzej mW wybierzesz jako sygnal i
sobie transformatorkiem podniesiesz napiecie. Ale bedziesz potrzebowal
kondensatora i zrodla szumu lub innego sygnalu bo jak w glosniku cisza
to najpewniej na wyjsciu sluchawkowym tez niewiele energii sie
pojawia.

Ale jesli masz mozliwosc ingerencji w urzadzenie to mozna spokojnie
zrobic prosty filtr dzieki ktoremu wpuscisz sobie stale napiecie w
kabel sluchawkowy. No ale jak juz to zrobisz to nie ma problemu
wyciagnac zasilania na inna wtyczke i ominac inicjalny problem.

Re: Zasilanie z gniazdka słuchawkowego

moment ... do kazdej komorki mozna zestaw HF podlaczyc, a w kazdym
zestawie mikrofon elektretowy jest, a one wymagaja zasilania !.

Fakt ze to jakis drobiazg - spodziewalbym sie podlaczenia do 3.3V
przez opornik 10k .. chyba zeby tym ladowac akumulatorek.

J.

Re: Zasilanie z gniazdka słuchawkowego
Tak z ciekawosci zapytam:
Ile jest tego zasilania dla elektretu i czy jest osiagalne rowniez
kiedy telefon nie wykryje zestawu HF? ;)
Wyczytalem ze na mikrofonie ma byc wiecej niz 1V ale ile mA tam mozna
wyciagnac to nie wiem.

Re: Zasilanie z gniazdka słuchawkowego

jak pisalem - spodziewam sie podlaczenia do ~3.3V przez opornik
rzedu 10k.

Bardzo mozliwe ze wykrywa przez obciazenie tej linii. tzn pomiar
napiecia - bez mikrofonu jest nadal 3.3V, po podlaczeniu mniej

J.

Re: Zasilanie z gniazdka słuchawkowego

Zauważ, że większość komórek ma w gnieździe słuchawkowym patent do
podłączenia mikrofonu, który musi być jakoś zasilony (99% to elektret z
pierwszysm stopniem wzmocnienia wbudowanym w kapsułkę), czyli na 4-tym
pinie (mic in) masz najpewniej jakieś napięcie podciągnięte przez jakiś
rezystor do jakiegoś napięcia. Czy wystarczy mocy, to zupełnie osobna
dyskusja, ale jak próbujemy "kraść" energię z sygnału audio ;)