zasilanie z dwoch akumulatorow

Witam!

Pytałem na inżynierii, ale pokierowano mnie tutaj.
Mam pytanie z zakresu układów zasilających. Są dwa akumulatory zasilajace
aparat
fotograficzny. Akumulatory są w battery packu dołączanym do aparatu.
Akumulatory są Li-Ion z trzema stykami, dwa to wiadomo + i -, trzeci
przekazuje do apratu informacje o stanie naładowania akumulatora,
konkretnie sprawa dotyczy aku Nikon EN-EL3e.

Przy zasilaniu z dwóch takich aku w menu aparatu jest informacja, że
energia jest pobierana tylko z jednego ogniwa, a drugie czeka, aż to
pierwsze osiągnie 0% i wtedy wkracza do akcji, na zasadzie gorącej rezerwy.
Teraz pytanie, czy układ który mierzyłby w sposób ciągły stan naładowania
obu akumulatorów oraz tak sterował zasilaniem, aby energia była zawsze
pobierana tylko z jednego akumulatora, jest w jakiś szczególny sposób
skomplikowany? Przypominam o istnieniu trzeciego styku info z tego styku
nie korzysta ładowarka, jest wykorzystywany tylko w aparacie.

Dziękuję z góry za pomoc.

--
Pozdrowienia z Wrocka! Tomasz Zych (zdyboo)
[MuShellka] [mXCpz] [GnL] [KZ]

Co rozumiesz przez szczegolnie skomplikowany? Wiele akumulatorow ma w
sobie scalak monitorujacy przeplywajacy przez styki ladunek, stad sa w
stanie podac dokladnie ile ladunku zostalo. Przelaczenie akumulatora to
kwestia malego tranzystora, najczesciej p-MOS, ktory odcina/wlacza dany
akumulator. Moze on nawet byc w owym scalaku monitorujacym w aku. Takze
z punktu widzenia elektroniki aparatu sprawa jest banalna.
Mozna to rozwiazac na dziesiatki innych sposobow, ale zaden nie jest
jakos szczegolnie skomplikowany, biarac pod uwage, ze i tak masz do
dyspozycji procesor/dedykowany scalak, ktory tym moze dosyc
inteligentnie sterowac.

Re: zasilanie z dwoch akumulatorow

Nie wiem. :)
Ale dziekuję, Twoja odpowiedź mi właściwie wszystko wyjaśniła.
Dyskutowałem z jednym gościem czy aparat korzysta przy zasilaniu z jednego
aku, czy z obu na raz. W menu aparatu jest opcja do podglądu stanu
akumulatorów i tam jest zaznaczone, z którego aku aparat korzysta.
Adwersarz twierdził, że taki układ, który by rozdzielał zasilanie, a
jednocześnie mierzył stan naładowania aku, jest zbyt skomplikowany, żeby go
zmieścić do gripa (pojemnika na baterie) w aparacie.
Mnie sie jednak wydwało, że to nie jest w jakiś szczególny sposób
skomplikowane i wystarczy jeden, czy nawet kilka scalaków, żeby
bezproblemowo sterować takim zasilaniem.

--
Pozdrowienia z Wrocka! Tomasz Zych (zdyboo)
[MuShellka] [mXCpz] [GnL] [KZ]
Re: zasilanie z dwoch akumulatorow

Jestes pewien tego ostatniego?:) Widzialem wiele konstrukcji, w ktorych
trzeci styk tak naprawde nie byl wykorzystywany albo byl podlaczony do
jakiegos termistora.

k,

Re: zasilanie z dwoch akumulatorow

"Smart battery", BF%adna nowoB6%E6. Infolithium firmy Sony teBF% tak maj=
B1%, co
mnie przyprawia o bardzo zB3%y humor, bo bateria siEA% zuBF%yB3%a, nowa
kosztuje majB1%tek, protokF3%B3 komunikacji nie jest jawny, podrF3%bki s=
B1% do
d..., a samych ogniw siEA% nie da kupiE6% w kraju.

Re: zasilanie z dwoch akumulatorow

Nie wiem jak to jest zrobione ale wystarczyłoby połączyć aku szeregowo i
wyprpwadzić środek. Ładowarka ładowałaby oba szeregowo a aparat wybierał z
czego sie zasila i sprawdzał napiecie na każdym.
Jak znam soniak to prędzęja wpakują tam 5 mikroprocy niż pozwolą na
podłożenie podróby ;((

Re: zasilanie z dwoch akumulatorow

Ale jak Ty chcesz ładować te akumulatory, skoro nie masz styku
środkowego??!! Serio chciałbyś je ładować szeregowo "na ślepo", bez
mierzenia napięcia na każdym z ogniw?? To nie są NiCd, które możnabyło
ładować prądem 0,1C do us****j śmierci, a Li-Ion!! Je trzeba traktować
delikatnie!! Napięcię, przy którym wyłączane jest ładowanie (przełączane
z const.I do const.U) określone jest z dokładnością rzędu 0,05V albo
nawet lepiej!! Po przekroczeniu napięcia jednego akumulatora trzeba
zacząć bocznikować go (jeśli drugi ma być nadal ładowany)... Z reguły
jest to realizowane wewnątrz akumulatora... poszukaj sobie czegoś pod
hasłem balancer :)...

Pozdrawiam
Konop

Site Timeline