Zasilanie układów analogowo-"syfrowych"

DVDD - zasilanie siana cyfrowego
AVDD - zasilanie analogówki
DGND - gleba cyfrowa
AGND - gleba analogowa

Zasilacz jest zrobiony na osobnej PCB (2 warstwy), na zasilaczu AGND i DGND są
ze sobą połączone w dosyć solidnym
"punkcie" - ok. 5cm^2. DVDD i AVDD są równe co do wartości, ale na zasilaczu
są to odrębne regulatory, odrębne
wyjścia z trafa, na Gretza i takie tam.. AVDD,DVDD,AGND i DGND są podłączone z
zasilacza do układu nie drucikami,
ale wręcz KABLAMI (fi=2mm) przy poborze prądu rzędu 800-900mA w "porywach".

Teraz na temat płytki zasilanej... Na pokładzie jest trochę analoga zasilanego
AVDD z glebą AGND, przetwornik A/D (12-bit/80MHz/transmisja szeregowa DDR =>
FPGA =>USB/PC/Soft/wyświetlanie na monitorze). PCB (4 warstwy), 2 Power Planes
- dla GND i VDD. Są to tzw. "splitted planes", gdzie nie ma elektrycznego
połączenia pomiędzy AVDD/DVDD i oczywiście AGND/DGND. AGND i DGND spotykają
się dopiero w zasilaczu opisanym powyżej.

Efekt: niestety nieciekawy - syf na obrazie jak jasna cholera..

A co mi tam.., przerobiłem PCB zasilane (nie zasilacza!!) na jedną glebę (GND)
, to znaczy AGND=DGND. Oczywiście nowa płytka (koszty!!) , aby "Power Planes"
nie były rozdzielone. No i teraz.., wszystko jedno czy zasilam układ zasilany
z zasilacza napięcięciem AVDD, bądź DVDD, obraz jest CZYŚCIUTKI !!

Jak to do cholery wytłumaczyć?!

MH

Re: Zasilanie układów analogowo-"syfrowyc h"

Nie mając szkicu płytki i schematu, szklana kula podpowiada (na
podstawie "AGND i DGND spotykają się dopiero w zasilaczu") różnicę
potencjałów między masami. Drugim wariantem jest pętla masy.
Oscyloskop w rękę i szukać.
K.

Re: Zasilanie układów analogowo-

Hahh.., otóż właśnie i to!!  Chcąc uniknąć pętli masy, właśnie dlatego zostały
AGND/DGND rozdzielone. I właśnie dlatego dokonałem solidnego połączenia
AGND/DGND w zasilaczu. KABLAMI o przekroju, które przy takim poborze prądu nie
powinny mieć wpływu na "zasyfienie" sygnału wyjściowego.

W zasadzie problemu nie ma, bo został rozwiązany tak jak go opisałem, fakt..,
oscylem jeszcze nie "jeździłem" punkt po punkcie.. Ale do Pani Nędzy zrobię
to!!  Ot, z czystej ciekawości.. Póki co, cieszę się że to badźiewie działa
wbrew zasadom sensownego rozdzielenia gleby analogowo-syfrowej..

MH

Re: Zasilanie układów analogowo-

Masy AGND/DGND łączy się na PCB a nie w zasilaczu!
Widziałem już poprawnie działające projekty z "wylaną", wspólną dla
części analogowo-cyfrowej masą. Jeżeli jej impedancja jest mała to nie
powinno być problemów z przetwarzaniem 12bit z powodu masy.

Masy AGND/DGND połącz blisko przetwornika ADC.
Zakładam, że na PCB nie ma Źródła zakłóceń, np. przetwornica, a zegary
do ADC są poprowadzone bez zbędnego jittera.
Generalnie: projekty do 12 bit są łatwe do zrobienia i trzeba coś
wyjątkowego spartolić, aby się nie udały.
K.

Re: Zasilanie układów analogowo-

Widziałem kiedyś notę aplikacyjną a której producent (chyba TI, ale nie
jestem pewien) zalecał wylewnie masy na całej płytce. Chodziło o to żeby
zapewnić jak najmniejszą impedancję o masy oraz żeby każdy  sygnał miał
zapewnioną ścieżkę powrotną. Przy sensownym poprowadzeniu sygnałów
analogowych i  cyfrowych, nie miało znaczenia że obszar masy był wspólny.
Link niestety gdzieś zaginął, ale może uda Ci się wygooglać.

pzdr.
j.

Re: Zasilanie układów analogowo-

Nie muszę szukać, znam efekty z praktyki.
K.

Re: Zasilanie układów analogowo-

=============
Jak napisałem w głównym wątku, właśnie to zrobiłem w 2-giej wersji prototypu i
dało to porządany efekt. W chwili obecnej problem jest rozwiązany, ale pytam
ot tak z ciekawości. Dzięki za cenne uwagi/wskazówki.

Pozdrawiam,

MH

Re: Zasilanie układów analogowo-

Dla ADC o wyższej rozdzielczości i tak najczęściej trzeba dzielić masę.
Nie zawsze też mamy komfort pracy na czterech warstwach, czasem projekt
trzeba zrobić na dwóch.
K.

Re: Zasilanie układów analogowo-
Jak technicznie wygląda takie podzielenie masy? Stosuje się optoizolację?

Btw -  gdzieś się spotkałem z zaleceniem stosowania microvia dla bardzo
wymagającej analogówki, żeby możliwie mało dziurawić płaszczyznę masy.

Re: Zasilanie układów analogowo-

Raz miałem przypadek, że część cyfrową musiałem odseparować optoizolacją
z powodu zakłóceń. W innych przypadkach była potrzeba odizolowania
masy ADC od masy uC.
Optoizolacja jest bardzo skuteczna, acz trochę kosztowna. Warto stosować
układy Analoga ADuM.
Kształt masy w układach ADC został zawarty w artykułach przytoczonych
wcześniej przez Jacka Radzikowskiego.

Z takim podejściem się nie zetknąłem, a robię układy z ADC do 24bit.
Szumowo wyciągam z nich tyle ile jest w pdf-ie producenta.
K.

Re: Zasilanie układów analogowo-
A one nie sieją na wysokich częstotliwościach?

No właśnie - czyli jedna, wspólna płaszczyzna popartycjonowana na bloki
a nie robienie pętli o długości metrów.

Re: Zasilanie układów analogowo-

Nie spotkałem się z takim efektem. Ale stosowałem je do 10MS/s i 14 bit.
Jak byłoby wyżej nie sprawdzałem.
K.

Re: Zasilanie układów analogowo-

One maja w srodku switcher na 180 albo 300MHz. Pod iCouplerem masz
oddzielone masy (bo to jest optocoupler), tak? No to robi Ci sie z tego
dipol i musisz rozne sztuczki uzywac zeby go uspokoic - to jest
najczestszy mechanizm emisji z plytek na nich zrobionych.

One nie sa zle, to jest swietne rozwiazanie niektorych problemow. Trzeba
tylko uzywac z uwaga, zeby nadajnika radiowego z tego nie zrobic.

--
Jerry1111

Re: Zasilanie układów analogowo-

Według mnie źródłem garba w okolicy 400MHz (strona 13) w pliku
http://pliki.micromade.pl/pdf/bk12_rap.pdf
jest ADuM zastosowany do izolacji (tylko linii sygnałowych, nie zasilania)
RS485.
Wtedy (2004) w ogóle na to nie wpadłem i za tego garba winiłem MAX845, ale
potem mi "się zmieniło", ale testów sprawdzających czy mam rację nie
robiłem.
P.G.

Re: Zasilanie układów analogowo-

Zgaduje ze RS485 jest tam, gdzie zielone zlaczki? To wsadz jakies 10n
albo 22n pomiedzy dwie masy - bedzie lepiej, zamkniesz obwod dla ac.

--
Jerry1111

Re: Zasilanie układów analogowo-

To jest projekt z 2004. Wkrótce będzie historią - nie będę poprawiał,
szczególnie, że garb poniżej limitu.

Mała pojemność między masami (rzędu 10pF (DC/DC + ADuM)) świetnie tłumi
prądy CM spowodowane niesymetrią drivera RS485.
10n je znakomicie uwypukla.
P.G.

Re: Zasilanie układów analogowo-"syfrowyc h"

Czy masz masy połączone pod przetwornikiem? Masz jakieś ścieżki
sygnałowe przekraczające obszary mas? Nawet jeśli masy na płytce masz
całkowicie rozdzielane, ciągle będziesz miał połączenie wewnątrz
przetwornika. Dodaj do tego oddzielne przewody do zasilacza i masz
piękną pętle masy o sporej powierzchni. Tutaj masz ciekawy artykuł
tłumaczący dlaczego czasami lepiej jest mieć jedną płaszczyznę masy
(tylko zaprojektowaną z głową):
http://www.hottconsultants.com/techtips/split-gnd-plane.html

j.

Re: Zasilanie układów analogowo-"syfrowych"
Hello MH,

Ja powiem tak - AGND z DGND łączyłbym przy wyjściach a nie przy
zasilaczu.

 RoMan
Re: Zasilanie układów analogowo-"syfrowych"
Hello,

O - właśnie czytam posta Jacka Radzikowskiego, z którego wynika, że są
łączone w rozsądnym miejscu.

 RoMan
Re: Zasilanie układów analogowo-"syfrowych"

Bez rzeczywistego ukladu teoretyzowac to sobie mozna, a bez pogladowych
rysunkow to nawet teoretyzowanie jest utrudnione ...

ale wez pod uwage ze z tego A/D masz 12 szybkozmiennych sygnalow cyfrowych,
kazdy jakis prad przewodzi, a ten prad plynie ktoredy ? Przez kabel do
zasilacza czesci cyfrowej, analogowej, i cholera wie jak sie rozplywa na
plytce analogowej i co zakloca. Nie bez powodu wymyslono interfejsy z
liniami roznicowymi, niby dwa razy wiecej kabli, ale jaka oszczednosc na
czasie uruchamiania :-)

A zaklocenia masz w czesci analogowej czy cyfrowej ? Bo w takim ukladzie to
bym nie reczyl za prawidlowosc danych cyfrowych. Nie bez powodu czasem
kazdej linii danych towarzyszy linia masy.

No i jeszcze dwa drobiazgi - A/D zakladamy ze dobrze przetwarza, ale sygnal
mierzy wzgledem swojej masy analogowej. Reszta analogowki musi byc tak
podlaczona zeby dostarczyc w miare czysty sygnal wzgledem tej masy A/D.

P.S. I nie tak latwo to zmierzyc oscyloskopem, bo on tez swoja mase ma i
petle tworzy.