Zasilanie o 20:59:02

od długiego czasu zauważam krótkie przygasanie świateł domowych
codziennie o godzinie 20:59 i 2 sekundy. Mieszkam w Gliwicach.
Czy ktoś to jeszcze zauważył? W innych miastach też?
W ciągu dnia też chyba jest (nie notowałem godzin, ale też
było to 58 sekund przed pełną godziną).

Tak to wyglądało na przykład 22 grudnia:

http://piotrne.republika.pl/zasilanie2059/index.html

Normalna amplituda: 319,6 V
ObniĹźona amplituda: 294,1 V (spadek do 92%)
Czas trwania obniĹźenia: 540 ms (27 okresĂłw), od 20:59:01.6
Synchronizacja z zegarkiem była ręczna, więc może mieć błąd (ok. pół
sekundy).

Zmierzyłem dzisiaj jeszcze raz - wygląda tak samo z dokładnością
do 1 okresu zasilania: również 540 ms obniżenia o dokładnie
tej samej godzinie, z dokładnością 0,2 sekundy (mierzone "ręcznie",
więc to pewnie mój błąd).

P.

Re: Zasilanie o 20:59:02

Gdybym był pracownikiem Energetyki nie spalbym po nocach
wiedziac, ze mam tak wymagajacych klientow ;)
Tak z ciekawosci - mozesz zdradzic czego uzywasz do monitorowania
sieci w tak szczegolowy sposob ?

Pozdrawiam
Michal W.

Re: Zasilanie o 20:59:02

Nie monitoruję ciągle :) Migania były widoczne "wzrokowo"
codziennie o tej samej godzinie, więc zmierzyłem dokładniej.
Zwykłą kartą dźwiękową, do której podłączyłem transformator
230V/12V i mały regulator. Kalibracja też normalnym miernikiem,
czas - z zegara DCF (synchronizacja "ręczna", tj. włączenie
zapisu albo wprowadzenie zakłócenia o konkretnej godzinie).

Ciekawi mnie, czy to jest zjawisko lokalne, czy np. ogólnopolskie.
Codziennie jednak nie występuje - nie było go w miniony weekend.
Wydaje mi się, że jak na lokalne zakłócenie jest zbyt precyzyjne.

P.

Re: Zasilanie o 20:59:02

u mnie tak było jak sąsiadka odpalała naszą szkapę o 19:59
Dawała restore previous session (43 karty).

--
Piotr

Re: Zasilanie o 20:59:02

Jakies dziwne masz to napiecie sieciowe, ja przed chwila mialem 231V.

Re: Zasilanie o 20:59:02

Nie dziwne a szczytowe. Ty zmierzyłeś napięcie skuteczne.

231Vsqrt(2)32%7V

j.

Re: Zasilanie o 20:59:02
Pan Jacek Radzikowski wyjaśnił:

Termin "amplituda" jest chyba jednoznaczny.

Re: Zasilanie o 20:59:02

Fakt, jak na amplitudę to faktycznie dziwne :) (tak, wiem, pisałem o
międzyszczytowym :)

j.

Re: Zasilanie o 20:59:02

Kiedyś, ale to dawne czasy, podobna sytuacja była w Białymstoku.
Tu przyczyną było przełączanie miasta na zasilanie z Białorusi.
Przełączanie było właśnie wieczorem i rano. Rano niezauważalne
(przynajmniej dla mnie bo spałem), wieczorem światło na moment przygasało.
W tamtych czasach białoruski system nie trzymał parametrów i nie można
go było łączyć bezpośrednio z systemem Polskim.
Teraz zapewne jest już ok, ale linia 220kV Białystok - Roś stoi
niewykorzystywana do przesyłania energii.
W Twoim przypadku może być coś podobnego, z tym że przełączenie może być
np. na nocne zasilanie wyspowe z miejskiej elektrociepłowni.
W zakładzie energetycznym panie z BOK raczej Ci tego nie wyjaśnią ;)
Najwięcej informacji o tego typu sprawach mają zwykle wykładowcy od
stacji elektroenergetycznych i wytwarzania energii na wydziałach
elektrycznych lokalnych uczelni.
Adresy mailowe znajdziesz na stronie uczelni, prześlij pytanie i swoje
obserwacje, ktoś powinien odpowiedzieć :)
Pozdrawiam

Re: Zasilanie o 20:59:02
UĹźytkownik "TomaszB"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:jdjpif$d7r$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Linia do Szwecji chyba jeszcze dziala, mozliwe ze o 21 zaczynamy im
prad sprzedawac :-)

Ale takie przelaczanie nie powinno skutkowac zmiana napiecia ?
To raczej wyglada na duzy krotki pobor.

Swoja droga - jak sie wlasciwie reguluje napiecie w sieci ? Sa jakies
odczepy na transformatorach ?

J.

Re: Zasilanie o 20:59:02

Szwecja należy do sieci europejskiej, nie ma "twardego" przełączania.

Babrzecie się tu w jakieś globalne skoki. Pewnie sąsiad ma licznik
dwutaryfowy i ogrzewanie elektryczne i się automatycznie załącza. Choć 21 to
trochę dziwna godzina. W dzisiejszych czasach zegary lepiej chodzą niż za
komuny.

Są, ale nie do regulacji ciągłej, tylko do kompensacji spadku napięcia przy
instalacji.

Re: Zasilanie o 20:59:02

Dlaczego dziwna? Np. ja mam licznik dwutaryfowy i też w czasie zimowym
przełącza się on właśnie o godz. 21 (w czasie letnim o 22). Ogólnie są
zegary starego i nowego typu, jedne zmieniają czas zimowy/letni, inne nie.
Tak więc na porę zimową czas przełączania taryfy jak najbardziej pasuje. I z
tą dokładnością też bym nie przesadzał. Dokładne to one może są pod względem
trzymania czasu, ale nikt ich co do sekundy nie ustawia przed montażem, np.
mój śpieszy się około 3 minuty.

Re: Zasilanie o 20:59:02
On Fri, 30 Dec 2011 14:02:55 +0100, Waldemar Krzok

Duże jednostki rozdzielcze mają regulację pod obciążeniem
(przełączanie odczepów), w mniejszych tylko w stanie wyłączenia.

Z tego powodu, że przy prądzie przemiennym jednocześnie musisz
utrzymać stabilność systemu, osobno regulować rozpływ mocy czynnej, a
osobno biernej to w węzłach sieci regulacja jest automatyczna i nie
mająca wiele wspólnego z napięciem w gniazdku, dopiero transformatory
,,końcowe'' dopasowują to poziomów SN. Na poziomie SN i nn przekładnie
są ustawione w większości ,,na sztywno'', bo to nie ma sensu
ekonomicznego a i teoretycznie każde urządzenie powinno pracować
poprawnie przy tolerancjach (chyba) -10% - +6% napięcia nominalnego.

Do tego istnieją różne sprytne dynksy, np. w Norwegii stosują takie
fajne cosie, co zawierają w sobie autotransformatory z bezstopniową
regulacją bez elementów ruchomych i odczepów (muszę kiedyś to rozgryźć
bo to jest bardzo fajny patent) do kompensacji spadku napięcia w
długich liniach.

Oczywiście w każdej chwili, i praktycznie od ręki, kupisz
(auto)transformatory z przełączanymi odczepami pod i bez obciążenia, z
automatyką lub bez, lub automatyczne regulatory z obrotowymi
autotransformatorami toroidalnymi, z bezstopniową regulacją pod
obciążeniem, np. Schuntermann, Belotti Variatori, albo stabilizatory
magnetyczne.
--
Grzegorz Krukowski

Re: Zasilanie o 20:59:02

Ale to byłby stały spadek, a tu mamy sekundowy zapad - pasuje raczej do
włączenia dużej żarówy albo rozruch jakiejś maszyny... no chyba, że
pompa ciepła albo pompa kawitacyjna ;)

Mirek.

Re: Zasilanie o 20:59:02

Sprawdzę to w innych miejscach. Włączanie elektrycznego ogrzewania
jest mało prawdopodobne, bo wszędzie jest centralne ogrzewanie.
Z miejsc podejrzanych o większy pobór mocy w okolicy jest tylko piekarnia
(ale gdyby była winna, to chyba byłoby więcej takich "zdarzeń").

Może uda się wykryć coś "optycznie" - nagram filmik z panoramą oświetlonego
miasta.

P.

Re: Zasilanie o 20:59:02

Zakłócenia powstające na sieci 110kV roznoszą się w promieniu co
najmniej kilkudziesięciu km.
--
Pozdrawiam      Bad Worm        badworm[maupa]postpl
GG#2400455 ICQ#320399066

Re: Zasilanie o 20:59:02
Nagrałem widok z okna - widać tylko bliższą okolicę z powodu mgły...
Ale ściemnienie oświetlenia jest całkiem dobrze widoczne
o godzinie 20:59:01.75:

http://piotrne.republika.pl/zasilanie2059/Zasilanie20111230.avi
(filmik 60fps)

Okoliczne domy w których widać ściemnienie to ok. tysiąc mieszkań,
do tego oświetlenie uliczne (też się ściemnia) - może być kilka
megawatów pobieranej mocy. Ewentualny zakłócacz musi być dosyć
duży. Jak będzie lepsza pogoda, sprawdzę dalej :)

P.

Re: Zasilanie o 20:59:02

A nie może to byc coś w stylu zaplanowanego przełączania jakiejś sekcji
zasilania na podstacji? Zanim się obciążenia wyrównają, etc, to na
moment przygaśnie...?

Re: Zasilanie o 20:59:02

Są. I czasem automatyka nawala i idzie 280 V w sieć :> Tak mi popaliło
sprzęt w domu, na szczęście ZE zwrócił kasę.

--
P. Jankisz
Re: Zasilanie o 20:59:02

Nawet coś tam modernizują w stacji przekształtnikowej zasilającej kabel
podmorski, niedawno wieźli tam nowe trafo, które co ciekawe -
przypłynęło do Gdyni statkiem ze... Szwecji :P
http://wrp.gr5.pl/details.php?image_id25%970
--
Pozdrawiam      Bad Worm        badworm[maupa]postpl
GG#2400455 ICQ#320399066

Site Timeline