Zasilanie mcu z niewielikm prądem przy pracy jałowej

Potrzebuję zrobić układ zasilający mcu z aku 12V (najlepiej 12-24V),
który sam będzie pobierał jak najmniejszy prąd (max kilkadziesiat uA)
przy pracy jałowej podtrzymujacej mcu, gdy on jest w pełnym uspieniu.
Większość regulatorów ma możliwość wyłączenia (pin enable), tylko jak
je włączyć gdy one zasilają układ, który ma je włączyć? Skad podac
Vin na enable, gdy całość wyłączona? Zrobilem układ zastępczy z dioda
Zenera zamiast regulatora  a  być  może są bardziej eleganckie
rozwiązania...

PS. Wcześniej robilem bardzo podobne zadanie, z tym że mcu wybudzal
się regularnie co 2 min, a energię na wybudzenie regulatora
gromadzilem w superkondensatorze daładowywanym przy wybudzeniu
(całość jest zasilana z 1 ogniwa nimh,  ładowanego w dzień
fotoogniwem i pełni rolę bezprzewodowego czujnika temp., działa już
pół roku bez zarzutu).
Teraz mcu może być wybudzany nieregularnie, np. raz na 2 tyg, stąd w
tak długim stanie uśpienia całość nie może pobierać więcej niż kilka
lub kilkanascie uA z aku...

Re: Zasilanie mcu z niewielikm prądem przy pracy jałowej

Poszukaj przetwornic, które łączą w sobie step-down i LDO.
Wątpię jednak byś znalazł coś na 24V.
Te układy monitorują prąd pobierany i wyłączają całkowicie przetwornice
przy braku obciążenia przechodząc na LDO optymalizowane na minimalny
pobór prądu.

Andrzej

Re: Zasilanie mcu z niewieli km prądem przy pracy jałowej
On Sun, 18 Aug 2013 12:27:47 +0200, "Andrzej W."
przetwornice

Dziękuję za sugestię, rozumiem, że takie przetwornice jak wykryją
skok poboru prądu (wybudzenie mcu) to są na tyle szybkie, że mcu nie
"klęknie"  robiąc BOR'a? Chociaż akurat w moim przypadku właściwie
taki reset nie przeszkadza....

Też jestem ciekaw jak i czy w ogóle w praktyce implementuje się taki
pin enable (weźmy np. takiego lm 2576) w modelu zasilania
"self-powered", bo w przypadku gdy taki regulator steruje innym
układem i pin "zewnętrznie" jest sterowany to jest jasne, ale gdy ma
zasilać sam układ który ma go włączyć to się sprawa komplikuje....

Re: Zasilanie mcu z niewielikm prądem przy pracy jałowej

Jak coś ostatnio robiłem na ARM9 to z obliczeń wychodziło, że CR2032
starczy na lata. Jak się ma w miarę regularne budzenia (tak do kilku
tygodni) to kondensator powinien wystarczyć.

Andrzej

Re: Zasilanie mcu z niewielikm prądem przy pracy jałowej

Bez konkretów to trudno cokolwiek prorokować. Jak chcesz mało prądu  to
mogę np zaproponować układy serii MCP1700 (w tym przypadku pewnie 1703
albo coś koło tego). Tylko musisz zadbać o odprowadzenie ciepła, a to
małe, za dużo z tego nie wyciągniesz, ale do zasilania części
podtrzymywanej jak znalazł. Tylko cały układ musisz mieć odpowiednio
zbudowany, czyli albo jakiś zewnętrzny układ przełączający zasilanie,
albo procek z taką funkcją.
Czy łatwo znajdziesz jakieś mikroprzetwornice, które będą w stanie
działać poprawnie przy małym prądzie, to ja wątpię.

Zależy jak często możesz do skrzynki zaglądać. Jak ktoś już proponował
CR2032 to całkiem dobre rozwiązanie. Dostałem układ, który przez rok
brał kilkanaście uA, bateria miała jakieś 2.8V, czyli już się kończyła.
W tym samym czasie bateria backupowa (taka sama) zasilająca jakiegoś
ARMa 9 miała zero już od dawna (wystarcza na kilka miesięcy).

Pozdrawiam

DD

Re: Zasilanie mcu z niewielikm prądem przy pracy jałowej

Co go wybudza? Na co MCU reaguje? Jakieś zewnętrzne przerwanie?

--
"zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
http://www.chmurka.net/

Re: Zasilanie mcu z niewielikm prądem przy pracy jałowej

Obejrzyj układy od TI z "DCS-Control? topology" np. TPS62175.

--
AWa.

Odp: Zasilanie mcu z niewielikm prądem przy pracy jało wej
Tak sobie pomyślałem, czy skoro mają być mikroampery i redukcja
napięcia, to idealny wydaje się dzielnik pojemnościowy z kondensatorów.

Można w logiczny sposób zaimplementować przetwornicę pojemnościową,
podłączając pojemności wprost do mikrokontrolera.
To właśnie MCU będzie załączał przetwornicę, gdy będzie chciał.
Przetwornica pojemnościowa na małe prądy nie jest rozwiązaniem
skomplikowanym
dla mikrokontrolera.

Reasumując: Skoro nie można znaleźć idealnej przetwornicy,
to należy się jej pozbyć.

Toż przecież czym jest przetwornica?
Składa się z elementów wykonawczych, sterowania, kondensatora lub cewki.
Dwa pierwsze (dla małych prądów) - doskonale spełnia mikrokontroler.
Pozostaje dołożyć kondensator lub cewkę.

--
-- .
Re: Zasilanie mcu z niewielikm prądem przy pracy jałowej

Wymagana wydajność prądowa stabilizatora po wybudzeniu procesora to
jakaś tajemnica?

Re: Zasilanie mcu z niewieli km prądem przy pracy jałowej

Jasne że nie. Mcu wybudza przerwanie, po wybudzeniu mcu ma za zadanie
włączyć na jakiś czas regulator zasilający inne urządzenie B (5V,
0.5A) Po upływie tego czasu mcu wyłącza regulator i idzie spac.
Problem z czego zasilić mcu (mcu potrzebuje do własnej pracy ok 200
uA) no i żeby brało jak najmniej pradu gdy mcu jest w uśpieniu. Jako
regulator dla urządzenia B użyłem lm2576 bo taki mam pod ręką. Na
razie zasilanie mcu zrobiłem na zenerce, no ale to wydaje mi się mało
eleganckie bo pobiera cały czas prąd (ok 200uA) gdy mcu śpi.
 Fajnie by było gdyby układ zasilający mcu też się wyłączył gdy nie
ma poboru prądu przez mcu. Wtedy praktycznie jedynym (znaczącym)
odbiornikiem byłby ten lm w stanie wyłączenia pobierający ok 50uA (co
jest OK dla mnie).

Re: Zasilanie mcu z niewielikm prądem przy pracy jałowej

To nie mogłeś tak od razu?
Dla 0.2 mA to znajdziesz spokojnie jakieś LDO z prądem spoczynkowym na
poziomie pojedynczych uA, albo jakąś pompę ładunkową.
Dla 12V może być np. MCP1703 z prądem 2uA.

Andrzej

Re: Zasilanie mcu z niewielikm prądem przy pracy jałowej

uzyj lp2950,  dla małych obciążeń jego prąd spoczynkowy to około 80uA
pytanie czy to jest wystarczająco eleganckie i wystarczająco tanie.
i wymaga elektrolitów ale to sobie doczytasz.
pozdrawiam.
michał m.

Re: Zasilanie mcu z niewielikm prądem przy pracy jałowej

A moze zenerke wzmocnic tranzystorkiem po prostu.

--

 qba