Zasilanie-czy tak mozna?

Cześć spece od prądu, jako że jestem totalnym lajkonikiem w tej dziedzinie
chciałem Was prosić o poradę.

Mam zestaw 3-ech lamp ledowych (1W każda) + zailacz 12V DC ~0.83A 10VA,
wszystko jest oryginalnie do połączenia jak na schemacie A, tutaj
zamieściłem rysunek poglądowy:
http://yfrog.com/5bzasilanieg

Dokupiłem drugi zestaw i tutaj właściwe pytanie, czy mogę połączyć dwa
zasilacze, jak na schemacie "B", żeby zasilić 6 ledów?

Proszę o pomoc czy można połączyć zasilacze jak na schemacie B?

Pozdrawiam. R.

Re: Zasilanie-czy tak mozna?

Teoretycznie powinno to działać.

Pozdrawiam.
Maurycy123.

Re: Zasilanie-czy tak mozna?
Maurycy, a dlaczego teoretycznie, co może być problemem, coś może "strzelić"
?

Re: Zasilanie-czy tak mozna?

Nie łączy się wyjść zasilaczy równolegle. Każdy z tych zasilaczy daje
troszkę inne napięcie, to spowoduje przepływ między zasilaczami dużych
prądów ograniczonych tylko ich wewnętrzną (b. małą) rezystancją.

Re: Zasilanie-czy tak mozna?
Hello JR,

LITOŚCI! Nie pisz takich rzeczy!

Re: Zasilanie-czy tak mozna?

A czy łączyłeś kiedyś dwa zasilacze równolegle (oczywiście identyczne)?
Jeśli nie, to zrób to i sprawdź czy między nimi nie popłynie spory prąd.
Załóżmy że mamy dwa zasilacze na 5V. W rzeczywistości jeden daje napięcie
5,05V a drugi 4,95V. I co, nie nastąpi nimi przepływ prądu?

Re: Zasilanie-czy tak mozna?
Hello JR,

Idź stąd, dziecko i ludzi nie obrażaj!

Re: Zasilanie-czy tak mozna?

Skąd w tobie tyle złości (nie tylko w tym wątku) ?
Jeśli uważasz, że piszę głupoty, to podaj jakieś argumenty, pokaż gdzie jest
błąd w moim rozumowaniu.

Re: Zasilanie-czy tak mozna?
Hello JR,

Przywrócony, niewygodny kontekst:
===8<===
===8<===

Chcesz korepetycji z _podstaw_ elektroniki - znajdź nauczyciela i zapłać
mu. Ale dopóki ich nie zaliczysz - nie wypowiadaj się na tematy, o
których pojęcia nie masz!

Re: Zasilanie-czy tak mozna?

Podstawy elektroniki znam i wiem że jeżeli dwa węzły sieci są połączone
rezystancją i występuje miedzy nimi różnica potencjałów, to popłynie prąd
równy różnicy napięć podzielonej przez rezystancję.
Piszę o rzeczach o których mam pojęcie. Kilka lat temu połączyłem równolegle
dwa stabilizatory LM317 (ustawione za pomocą rezystorów na to samo
napięcie) - efektem było mocne rozgrzanie się każdego ze stabilizatorów.

Poza tym wydawało mi się że grupa służy wymianie zdań (czasami także
błędych) oraz dzieleniu się wiedzą. Tu jednak jest inaczej...Szkoda.

Re: Zasilanie-czy tak mozna?

To jeszcze trochEA% z podstaw konstrukcji zasilaczy by siEA% przydaB3%o.
A3%opatologicznie:
Praktycznie BF%aden zasilacz nie ma wyjB6%cia typu push-pull, czyli nie
moBF%e stabilizowaE6% napiEA%cia przez podawanie albo pobieranie prB1%du.
Stabilizacja jest jednokierunkowa, czyli zasilacz przepuszcza prB1%d
tylko w jednym kierunku, mniej lub wiEA%cej w zaleBF%noB6%ci od
"rezystancji" obciB1%BFenia.
JeBF%eli takiemu zasilaczowi poda siEA% na wyjB6%cie napiEA%cie wyBF%sze ni=
BF%
jego napiEA%cie wyjB6%ciowe, to w efekcie nastB1%pi nasycenie wyjB6%cia
wzmacniacza bB3%EAdu i prB1%d wyjB6%ciowy zasilacza bEA%dzie wynosiB3% 0, =
bo
zasilacz nie potrafi pociB1%gnB1%E6 prB1%du w drugB1% stronEA%, aby utrzym=
aE6%
BF%B1dane napiEA%cie.
JeBF%eli dwa takie zasilacze zostanB1% poB3%B1czone rF3%wnolegle, to prB1%
d *do
obciB1%BFenia* bEA%dzie pB3%ynB1%B3 z zasilacza o wyBF%szym napiEA%ciu, c=
hyba BF%e
zasilacz bEA%dzie miaB3% "miEA%kkB1%" charakterystykEA% (znacznB1% rezystan=
cjEA%
wyjB6%ciowB1%), wtedy gdy napiEA%cie na jego wyjB6%ciu zrF3%wna siEA% z nap=
iEA%ciem
drugiego zasilacza, ten drugi teBF% zacznie podawaE6% na wyjB6%cie prB1%d. =
tym napisaB3% Jacek.
Analogicznie dziaB3%a poB3%B1czenie rF3%wnolegB3%e BC%rF3%deB3% napiEA%cia=
 przez diody.
MoBF%e siEA% zdarzyE6% BF%e bEA%dzie inaczej, kiedy zostanie przekroczona
dopuszczalna rF3%BFnica napiEA%E6 wynikajB1%ca z konstrukcji zasilacza
(przebicie jakiegoB6% zB3%B1cza p-n czy coB6%), ale dwa poB3%B1czone rF3%
wnolegle
zasilacze na LM317 rF3%BFniB1%ce siEA% napiEA%ciem o jakieB6% setki mV nie
powinny siEA% zepsuE6%, chyba BF%e siEA% jeden przeciB1%BFy (ten o wyBF%sz=
ym
napiEA%ciu).

Re: Zasilanie-czy tak mozna?
Dzięki za wyjaśnienia. Rzeczywisty zasilacz i idealne źródło napiecia trochę
się różnią (stąd mój błąd).

Re: Zasilanie-czy tak mozna?

A ja mam (miałem) zasilacz regulowany na lm317 połączony równolegle na
3xlm317.
Miałem bo, rezystor precyzyjny poszedł do krainy wiecznych łowów.

Re: Zasilanie-czy tak mozna?

Z RoManem nie ma sensu dyskutować, ma dużą wiedzę ale wygląda na
zgorzkniałego faceta, który ma pretensję do wszystkich o wszystko -
wystarczy przejrzeć posty z archiwum - każdy wątek gdzie się udziela
kończy się pyskówką. Od czasów FidoNetu znacznie mu się  pogorszyło.

--
Filip.

Re: Zasilanie-czy tak mozna?
Hello Filip,

Filipku, jak ktoś pisze bzdury na poziomie szkoły podstawej i jeszcze
każe sobie tłumaczyć, to nic lepszego ode mnie nie uzyska.

Re: Zasilanie-czy tak mozna?

> [...]
| Filipku, jak ktoś pisze bzdury na poziomie szkoły podstawej i jeszcze
| każe sobie tłumaczyć, to nic lepszego ode mnie nie uzyska.

Wiesz, jest to dla mnie przyklad najwyklejszego CHAMSTWA, glupoty i nieuctwa.
Gdybys mial choc troche godnosci, to bys wszystkich tutaj przeprosil!
-=-=-

Zapamietaj sobie: zrodla (zasilacze) mozna laczyc ze soba rownolegle,
zarowno teoretycznie, jak i praktycznie, trzeba tylko spelnic
odpowiednie warunki.
Inne sa to warunki dla zrodla napieciowego, pradowego, czy impulsowego,
ale sie to robi.

Tutaj tych warunkow nie zachowano, potrzeba byla tez umiarkowana,
ale np. w przypadku budowy duzych sieci teleinformatycznych praca
rownolegla UPSów jest konieczna (co mnie interesuje):
[Wytyczne do projektowania systemow zasilnia gwarantowanego]
http://www.estenergy.pl/dokumenty/Wytyczne%20do%20projektowania%20system%F3w%20zasilania%20gwarantowanego.pdf

Jak to zrobic w przypadku zastosowania typowych regulatorow napiecia
w zasilaczu, to masz tutaj:
[High Current Voltage Regulation]
http://www.reuk.co.uk/High-Current-Voltage-Regulation.htm

Oczywiscie, mozna zastosowac inny rodzaj sprzezenia zwrotnego
w przypadku zasilaczy roznych typow - zeby dzialalo poprawnie,
i tutaj kolega podajacy temat tak powinien zrobic.

Zreszta dyskusja nie jest nowa i na tym poziomie toczyla sie, np.:
[szeregowe i rownolegle połączenie BEC]
http://www.pfmrc.eu/viewtopic.php?t26%263&postdays=0&postorder=asc&start45 %
praktyczny wniosek taki jak tutaj - ogolnie mozna probowac,
no ale ryzyk-fizyk.

Dziwie sie tylko, ze ty zyjacy ze sprzedazy malych zasilaczy o tym nic
nie wiesz.

Pzdr.J.P.

Re: Zasilanie-czy tak mozna?

Niestety (podkreślam n i e s t e t y) obserwuje to zjawisko jakiś czas.
Przecież jak sie ma wiedzę można służyć tą wiedzą, albo nic nie mówić.
Jest sporo odpowiedzi od niezłych "głów";
-jesteś idiotą, tak się nie robi... i na tym koniec,
albo "Idź stąd, dziecko i ludzi nie obrażaj!" co na pewno nie mobilizuje do
poszerzania wiedzy.
Tak się dzieje niestety na większości grup. Mądrym nie chce się powtarzać
że "prąd jest proporcjonalny do napięcia uwzględniając współczynnik
proporcjonalności
1/R" - któryś raz, lub jakieś takie inne,
ale można przecież bez inwektyw (choćby nawet "elegancko"zawoalowanych).

Artur(m)

Re: Zasilanie-czy tak mozna?
no to można łączyć czy nie można łączyć? bo już trochę zgłupiałem w tej
dyskusji :-( dla mnie nie jest istotna teoria czy prąd płytnie czy nie tylko
czy to zadziała czy nie???

pozdrawiam. r.

Re: Zasilanie-czy tak mozna?

Można połączyć, ale tak dopasuj zasilacze żeby miały naięcie wyjsciowe jak
najbardziej zblizone do siebie.

Pozdrawiam
Tomek W

Re: Zasilanie-czy tak mozna?
Brawo! i o taką odpowiedź mi chodziło. Dzięki wielkie!

Pozdrawiam. r.

Site Timeline