zasilacz symetryczny +/-15V - problem ze stabilizatorem

witam!

poskladalem do kupy prosty zasilacz symetryczny +/-15 V i mam problem ze stabilizatorem 7915 mianowicie sytuacja wyglada tak ze zamiast napiecia -15V mam za stabilizatorem wspomnianym miedzy masa a wyjsciem stabilizatora napiecie -27V, na mejsciu stabilizatora natomiast napiecie -36V

w przypadku napiecia dodatniego wyglada to tak, ze na wejsciu stab (7815) mam 36V na wyjsciu natomiast 17V z malutkim ogonkiem.

uzylem transformatora z podwujnym uzwojeniemo symbolu TEZ 6,0/D (2X18V

6VA), najpospolitszy mostek prostowniczy do 1A, stabilizatory scalone 7815 oraz 7915 i do tego elektrolity 220uF 40V miedzy mostkiem a stabilizatorami oraz kond ceramiczne 100NF na wejsciu i wyjsciu stabilizatorow.

napiecie mierzone na odlaczonym tranformatorze wynosi po 27V na biegu jalowym

napiecia za mostkiem sa takie same, dopiero za stabilizatorami sa inne (tak jak napisalem na poczatku)

zmienilem juz parokrotnie stabilizatory (oba) wymienilem tez mostek ale nadal bez zmian. co jest grane ? takie napiecie jest zarowno na "golych" jak i na obciozonych 10kOhm wyjsciach stabilizatorow

Reply to
Tomasz Antkowiak

Jd. napisał(a):

wiem ze sa odmienne - to nie to, zwrocilem na to uwage przy montazu. oba stabilizatory zamontowane poprawnie

troche martwi mnie tez to ze za stabilizatorem "dodatnim" mam ponad 17V zamiast ok 15.

byc moze jest to przeklamanie mojego badziewnego miernika - no ale zeby az 2V przeklamywal? (sprawdzilem go na zasilaczu komputerowym i teoretycznie jest wyskalowany dobrze)

Reply to
Tomasz Antkowiak

Marek Dzwonnik napisał(a):

oba stabilizatory podlaczone poprawnie. sprawdzilem note zanim podlaczylem:)

Reply to
Tomasz Antkowiak

Marek Dzwonnik napisał(a):

dalem po 100NF przy samiutkich nozkach miedzy we a masa oraz wy a masa - ceramiczne

Reply to
Tomasz Antkowiak

Marek Dzwonnik napisał(a):

tzn jak ? zewrzec przez rezystor?

Reply to
Tomasz Antkowiak

Marek Dzwonnik napisał(a):

dalem po 3k na kazde wyjscie. zmierzylem oba napiecia i maja wzgledem masy 18,6V oraz -18,6V

myslicie ze taka rozbieznosc miedzy 15 a uzyskanym wynikiem moze byc faktycznie bledem pomiaru kiepskiego multimetru ? (mam cos takiego tylko kupione ze 6 latemu gdzies na bazarku :(

)

Reply to
Tomasz Antkowiak

zmierz napięcie świeżej baterii 9V. Jak jest jakieś 9.2 - 9.3V to woltomierz ok, a zasilacz robi woodoo.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Adam C napisał(a):

moze by zatem obnizyc napiecie przed stabilizatorami? tylko jak najprosciej ?

Reply to
Tomasz Antkowiak

Marek Dzwonnik napisał(a):

no i nalezy sie wam panowie conajmniej duze PIWO :)

uzywana ba(k)teria 1,5V wg mojego voltomierza ma niemalze 1,8V

jednym slowem czas zakupic nowy miernik i to czym predzej bo czerwiec sie zbliza i prace trzeba na potege lutowac do kupy :)

DZIEKUJE serdecznie:)

Reply to
Tomasz Antkowiak

Tomasz Antkowiak napisał(a):

A może po prostu wymień baterię w tym co masz? :-) Te multimetry zawyżają wskazania gdy bateria pada.

Reply to
badworm

badworm napisał(a):

od tego zaczne !!!

w sumie od 6 lat jak kupilem to nie ruszylem ani razu bateri :)

Reply to
Tomasz Antkowiak
[...]

A może po prostu czas wymienić baterię w mierniku? Czasem mierniki przy słabej baterii własnie w taki sposób świrują...

From: "Tomasz Antkowiak"

Rozumiem, że jeden mostek ale środek trafa na masie?

Władysław

Władysław Skoczylas