zasilacz stabilizowany, toroidalny a LED

Cześć Spece od elektroniki,

mam do Was prośbę o pomoc na stronie z żarówkami LED znalazłem następującą
informację:

Żarówki wymagają zasilania specjalnym zasilaczem elektronicznym
stabilizowanym AC/DC przeznaczonym do żarówek LED, nie współpracują ze
standardowymi  zasilaczami toroidalnymi.

Do tej pory żarówki były podłączone do transformatora takiego jak ten:
http://allegro.pl/item580906506_transformator_elektroniczny_et_250w.html

wszystko działało ....przez pewien czas bo 2 żarówki LED (z 10 wszystkich)
zaczęły świecić słabiej.

Żarówki led niestety nie są tanie, dlatego chciałem się upewnić czy:
- dobrałem niewłaściwy transformator?
- padły żarówki led?
- powinienem zakupić jakiś zasilacz stabilizowany?
- przejść na LED 230V k(np. coś takiego i podarować sobie zasilacze
http://allegro.pl/item571766060_energooszczedna_zarowka_diodowa_mr16_80_led_230v.html ,
choć na zewnątrz to na pewno mniej bezbieczne)?
- no i prośba o szybkie uświadomienie techniczne, dlaczego taki
transformator nadaje się do żarówek halogeonowych a nie nadaje się do
zarówek led?

Re: zasilacz stabilizowany, toroidalny a LED

_DC_ a to oznacza prąd stały.

Ten zasilacz daje 12V przemiennego.

Z tego co powyżej daje się przeczytać, ten tranformator się nie nadaje.

Świecą słabiej, to objaw uszkodzenia.

Stabilizowany niekoniecznie (ale zawsze to lepiej), dobrany mocowo.

--
Desoft

Re: zasilacz stabilizowany, toroidalny a LED

Może prościej, nie specjalnym, a dającym stałe napięcie. Zwykły wystarczy,
byle dawał odpowiedni
prąd no i napięcie. Z tego co wiem, to żarówki LED powinne mieć w sobie
prostownik,
tyle, że moga nie lubić zmiennego napięcia bo migają.

Ten zasialacz to nie jest klasyczny toroid. Na wyjściu masz napięcie zmienne
o dosyć dużej częstotliwości.
Da sie z tego zrobić napięcie stałe, ale trzeba użyć prostownika na szybkich
diodach (Schottkiego).

Chyba im zaszkodziła ta częstotliwość.

http://allegro.pl/item571766060_energooszczedna_zarowka_diodowa_mr16_80_led_230v.html ,

Żarówka halogenowa działa jak zwykły opornik i jej zwisa co do niej
dochodzi, prąd stały czy zmienny,
trójkąt czy sinusoida, ważne żeby dostarczona energia się zgadzała.
"Żarówki" LED są bardziej złożone,
to w sumie diody zasilane przez układ elektroniczny. Wg mnie powinny działać
przy zasilaniu 50Hz 12V
czyli ze zwykłego toroida, ale z tego małego na pewno sobie nie poradzą tak
prosto. Zostaje albo zasilacz,
albo przeróbka tego, który masz, albo 220V LED.

Inny ciekawy przykład z mojego doświadczenia. Zasilanie 24VDC w szereg dwa
halogeny świecą idealnie,
dwa LED (oczywiście takie same) mrugają jak zwariowane.

Re: zasilacz stabilizowany, toroidalny a LED
PrF3%bowaB3%em uBF%ywaE6% takie trafa elektroniczne do zasilania rF3%BFnyc=
ukB3%adF3%w led.
Wyniki byB3%y sB3%abe (znacznie sB3%absza moc B6%wiecenia) i koF1%czyB3%y s=
iEA%
czEA%sto awariami
pojedynczych led.
SB3%absza moc B6%wiecenia wynikaB3%a prawdopodobnie ze zbyt maB3%ego poziom=
wypeB3%nienia impulsF3%w.
Te same ukB3%ady B6%wieciB3%y z peB3%nB1% mocB1% po zamianie zasilania na z=
wykB3%y
toroid + mostek.
Patent z diodami shotky`ego poleciB3% mi konstruktor takich traf
elektronicznych
 ale spadki napiEA%E6 byB3%y zbyt duBF%e w porF3%wnaniu do referencyjnych =
12V
co pociB1%gaB3%o przymus zmiany wszystkich rezystancji w ukB3%adach led.
ByB3%y to mocno rozbudowane ukB3%ady led z prB1%dami rzEA%du 6-15A.

Re: zasilacz stabilizowany, toroidalny a LED
Dziękuję wszystkim za informacje i odpowiedź, zdecyduję się jednak na
zasilacz stabilizowany i układ 12V ze względu na bezpieczeństwo i warunki
atmosferyczne.

Mam jeszcze jedno pytanie bo na prądzie kompletnie się nie znam:

Na żarówkach LED najczęściej jest informacja o mocy w Watach np. 2,7W,
zasilacz planuję kupić 30W, co powinno wystarczyć do 6ciu lampek, ale ile
miliAmperów powinien mieć taki zasilacz? Jak to można przeliczyć? Proszę o
informacje jak dla lajkonika....

Pozdrawiam z góry dziękując za pomoc. R.

Re: zasilacz stabilizowany, toroidalny a LED

I[A]=P[W]/U[V]

Re: zasilacz stabilizowany, toroidalny a LED
dzięki Tomek :-)

Site Timeline