Zasilacz kl. 2

Czytając instrukcję tego wyłącznika

" Urządzenie działa najlepiej z zasilaczami klasy 2."

Jak to rozumieć, bo klasa druga to chyba w znaczeniu klasy ochronności. Może błąd w tłumaczeniu?

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

W dniu 2020-01-17 o 23:51, Swift pisze:

Pisząc moje pytanie byłem po lekturze Wiki. Ale chciałem się upewnić, gdyż klasy ochronności rzymskim się opisuje. A w instrukcji tego włącznika arabskimi napisali.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Może chodzi o jakość a nie klasę ochrony?

Reply to
Irokez

Na moje oko chodzi o to, żeby np. minus zasilacza nie był połączony z przewodem ochronnym. Pewnie zmniejsza to zasięg tego urządzenia - nie znam jego konstrukcji, ale nie zdziwiłbym się.

Inna sprawa czy pierwsza klasa ochronności obliguje do takiego połączenia i z drugiej strony druga zabrania.

Reply to
Mirek

W Ameryce Class 2 to co innego niż Class II:

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

W klasie II nie masz PE.

Pierwszy z brzegu - zasilacz do laptopa DELL. Ma znaczek II klasy, kabel koniczynka z bolcem. Nie mam tego w tej chwili jak sprawdzić, ale coś kojarzę, że minus jest połączony z bolcem.

Reply to
Mirek

Sprawdziłem. Środkowy "koniczynki" do wewnętrznego i zewnętrznego pierścienia wtyczki ładowania - około 1 kΩ

Reply to
Czarek

W materiałach dostępnych w sieci panuje w tej sprawie niezły chaos. Jedne twierdzą, że w klasie II jest zakaz łaczenia obwodów wtórnych z PE, drugie o tym, że takie połączenie nie jest wymagane, co jest zrozumiałe. Pierwszego zupełnie nie rozumiem -- co ma się mi niby stać, jak trzymając laptopa na kolanach dotknę sobie kołka ochronnego? Z SELV zrobi mi się kiepski PELV, a to jest już wręcz trzecia klasa.

Masz Roman jakiś wiążący zapis z normy albo innego rozporządzenia, który pozwoli rozstrzygnąć tę kwestię?

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

W 60335-1 masz podaną definicję klasy II:

sprzęt [...] *który nie jest wyposażony w środki do przyłączenia do uziemienia ochronnego*, i którego ochrona przed porażeniem nie zależy od warunków zainstalowania.

Reply to
Zbych

Ok. poniżej dwa cytaty z normy 62368-1

3.3.15.3 class II equipment equipment in which protection against electric shock does not rely on basic insulation only, but in which a supplementary safeguard is provided, there being no provision for protective earthing or reliance upon installation conditions

4.2.4 Energy source classification by declaration The manufacturer may declare: – a class 1 energy source to be either a class 2 energy source or a class 3 energy source; – a class 2 energy source to be a class 3 energy source. A neutral conductor is considered to be a class 3 electrical energy source.

Ja mam np. takie urządzenie gdzie między częściami czynnymi a częścią wtórną dostępną dla człowieka jest izolacja wzmocniona. PE jest połączone do strony wtórnej ze względów funkcjonalnych a nie bezpieczeństwa ale między częściami czynnymi a PE też mam izolację wzmocnioną. W świetle powyższego jednak bym uznał, że to urządzenie jest w klasie II.

Reply to
Antek

[...]

4.2.4 Energy source classification by declaration The manufacturer may declare: – a class 1 energy source to be either a class 2 energy source or a class 3 energy source; – a class 2 energy source to be a class 3 energy source. A neutral conductor is considered to be a class 3 electrical energy source. A protective conductor is considered to be a class 1 electrical energy source.